LekeHusmor Skrevet 1. juni 2008 #1 Skrevet 1. juni 2008 (endret) Lagde denne tråden da jeg føler middagstråden liksom begrenser seg til å skrive hva man har spist til middag og that's it. Fint å ha et sted å skrive om man lurer på tilbredning, mattips og div. oppskrifter også! Så..Jeg lurer på om noen vet hvordan man ovnssteker fisk best? Tenker nå spesielt på ørret og laks, jeg vil gjerne ha fisken sånn som man får den på restaurant, ikke ihjælstekt.. vil at fisken skal gli fint fra hverandre og være saftig og god. Har prøvd litt frem og tilbake, med svakere varme og kortere steketid osv, men får det liksom ikke helt til :klø: noen som vet? Endret 1. juni 2008 av LekeHusmor
LekeHusmor Skrevet 1. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 1. juni 2008 Har lest mange steder om en oppskrift med et navn lignende: Kylling med 40 hvitløksfedd osv. Tror det går ut på en hel kylling, stappa full med hvitløk syns det høres godt ut og kunne tenke meg å lage det i morgen. noen som har en god oppskrift på dette? Hva er godt som tilbehør?
NullHull Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Har ikke fått prøvd de ut ennå, men har "lagt til side" et par oppskrifter på Kylling med 40 hvitløksfedd til anledningen byr seg: Denne og denne
Gjest jobbegjest Skrevet 2. juni 2008 #4 Skrevet 2. juni 2008 Hvilken olje er best til steking på sterk varme?
LekeHusmor Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2008 hmm. det vet jeg ikke faktisk. jeg bruker litt forskjellig olje utifra hva slags mat jeg lager.. steker jeg kjøttdeig til pasta bruker jeg olivenolje, steker jeg kylling til wok så bruker jeg soyaolje osv. :klø:
Gjest GinaTricot Skrevet 2. juni 2008 #7 Skrevet 2. juni 2008 Noen som er flink til å lage iskrem her?? Versåsnill, hjelp meg!!!!!! nå til sommeren vil jeg lage egen iskrem hjemme!
Gjest StoreSky Skrevet 2. juni 2008 #8 Skrevet 2. juni 2008 LekeHusmor: i folie, strø salt/pepper på alle sider (inni også), men grader og sånt?? vet ikke! og for varmt å hente kokebok! Søk på nett! Men sjekk konsistensen underveis, stikk gaffel i, og når skinnet akkurat deler seg fra fisken, og ben lett kan pilles opp - ferdig! Viktig å ikke vente for lenge heller. ikke mye til hjelp nei... jobbegjest: derom strides de lærde! eneste de er enig i at man ikke bruker jomfru olivenolje til steking. Mye smak og skjer visst et eller annet med oljen når den blir varmet opp. Mangle bruker solsikkeolje (bl.annet unvandrer kjærringene, hehe!) og det bruker jeg også.
Chimamanda Skrevet 2. juni 2008 #9 Skrevet 2. juni 2008 Jobbegjest: Rapsolje er veldig bra har jeg hoert. Unngaa extra virgin olive oil.
Supraspinatus Skrevet 2. juni 2008 #10 Skrevet 2. juni 2008 Olivenolje smaker også noe. Jeg synes smaken er heslig, og den kan også bli harsk av hard behandlig. Jomfruolje smaker mer enn vanlig olivenolje og egner seg ikke til steking. Jeg bruker litt smør/margarin og litt olje hvis jeg skal steke i stekepanne. Men det kommer litt an på hva jeg skal lage da. Pannekaker steker jeg bare i smør. I tillegg kan det sies at smør spruter mindre og lager mindre gris på kjøkkenet. Et generelt verktøystips, ikke legg kokkeknivene i en felles skuff. Heng dem heller på en magnetlist eller sett dem i en knivblokk - da holder de seg skarpe lengre.
Gjest StoreSky Skrevet 2. juni 2008 #11 Skrevet 2. juni 2008 Er det flere som har dilla på haloumi?? (en slags ost som skal/bør stekes) Veggiser kjenner sikkert til denne! Ypperlig i varmen (som iallefall herjer på østlandet..) siden den har lettere konsistens enn grillet kjøtt, proteinrik, og salt.
Gjest Huldali Skrevet 3. juni 2008 #12 Skrevet 3. juni 2008 Er det flere som har dilla på haloumi?? (en slags ost som skal/bør stekes) Veggiser kjenner sikkert til denne! Ypperlig i varmen (som iallefall herjer på østlandet..) siden den har lettere konsistens enn grillet kjøtt, proteinrik, og salt. Den har jeg ikke hørt om. Hvor kjøpes den og hvordan smaker den? Dyr?
Gjest Huldali Skrevet 3. juni 2008 #13 Skrevet 3. juni 2008 Jeg lurer på hvilken balsamikoedikk dere liker best og kan anbefale meg? Jeg er leter etter en som ikke er så alt for dyr (helst ikke over 60 kr), som er fyldig på smak og som har en litt søtlig smak. Spiser veldig mye salat og nå har jeg fått totalt dilla på balsamiko, så bruker mye av det. Derfor er det litt surt å kjøpe en veldig dyr en siden den blir brukt opp så fort Kjøpte en til 250 kroner, den beste jeg noen sinne har smakt! Kjøpte den på Olives & co, en butikk på majorstua. Men den er til fest-bruk. Trenger en god til hverdags også!
Gjest vimselot Skrevet 3. juni 2008 #14 Skrevet 3. juni 2008 Tror ikke jeg har så mye i denne tråden å gjøre, kan lage det meste, men helst norsk tradisjonell mat og noen få retter fra "out of space" som jeg har lært av husmødre fra de landene... Men skal abonnere på denne tråden. Jeg er slik at jeg faktisk elsker å stå på kjøkkenet og ingen får komme inn der, hvis jeg ikke trenger hjelp...og jeg vet at maten blir god selv om jeg mangler indegrienser, men da ber jeg andre gå... Har fått masse skryt (går rykter om meg i hele staden) om hva jeg kan. Men jeg vet aldeles utmerket hva jeg ikke kan. Min erfaring er at man bare må prøve. Jeg leser (sluker) oppskrifter, men bruker sjelden oppskrift, men jeg husker jo delvis hva og hvordan osv.
LekeHusmor Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. juni 2008 Jeg lurer på hvilken balsamikoedikk dere liker best og kan anbefale meg? Jeg er leter etter en som ikke er så alt for dyr (helst ikke over 60 kr), som er fyldig på smak og som har en litt søtlig smak. Spiser veldig mye salat og nå har jeg fått totalt dilla på balsamiko, så bruker mye av det. Derfor er det litt surt å kjøpe en veldig dyr en siden den blir brukt opp så fort Kjøpte en til 250 kroner, den beste jeg noen sinne har smakt! Kjøpte den på Olives & co, en butikk på majorstua. Men den er til fest-bruk. Trenger en god til hverdags også! enig her du! jeg syns ofte den vanlige balsamicoen blir litt sur og veldig tynn liksom, så jeg bruker den balsamico kremen.. ah. hva heter den :klask: den kommer i sånn plast-flaske liksom, ikke glass flaske. dæven. må nesten gå på butikken og se hva den heter. er hvertfall helt avhengig av den, bruker den masse-til alt mulig.. favoritten nå om dagen er ferskt grovbrød med italiensk salami, brie, tomat og balsamicokremen tenkte å prøve en middagsvariant også..med tortillalefser, salat, kylling, tomat og rødløk.. og balsamico. blir kanskje litt kjedelig. hmm :klø:
LekeHusmor Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 3. juni 2008 noen som vet hvor mye det koster for et sånt glass med dolmio pastasaus på rema/kiwi? *blakk*
Mazilla Skrevet 3. juni 2008 #17 Skrevet 3. juni 2008 noen som vet hvor mye det koster for et sånt glass med dolmio pastasaus på rema/kiwi? *blakk* Koster i underkant av 20 kroner. Hvis du er blakk, så kjøp heller en boks med hakka tomater som du koker + tilsetter litt krydder/andre ting du måtte ha i skapet! Mye billigere, og minst like godt!
Trillrund Skrevet 3. juni 2008 #18 Skrevet 3. juni 2008 noen som vet hvor mye det koster for et sånt glass med dolmio pastasaus på rema/kiwi? *blakk* Jeg var også Dolmioavhengig, men så prøvde jeg Eldorado sausen og den er helt super! Og så koster et STORT glass bare 9,90. Det rekker til to middager her i huset. Kjøper 750 g kjøttdeig 40,- spaghettisaus 10,- og da har to personer middag i to dager. Angående olje så prøver jeg å unngå å steke i olivenolje, både extra virgin og vanlig. Tror mais eller solsikkeolje er bra egnet til steking ved høy temp. Ellers bruker jeg helst smør hvis jeg må ha noe i panna. Bruker aldri noe når jeg steker kjøttdeig...
Gjest Gjest_sanna_* Skrevet 3. juni 2008 #19 Skrevet 3. juni 2008 Hvilken olje er best til steking på sterk varme? rapsolje og solsikkeolje tåler best varme og har en veldig nøytral og god smak:)
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #20 Skrevet 4. juni 2008 Hva kan man bruke i stedet for rømme eller creme fraiche i varme sauser? Jeg vil ha noe med færre kalorier/mindre fett. Rømmekolle skiller seg vel når det blir varmet? Lettrømme like så eller? Hva med kesam og matyogurt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå