Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Skriver nå fordi jeg kunne trenge noen råd på veien inn i samboerskap med min kjæreste. Vi har kjøpt hus sammen og skal flytte sammen de nærmeste månedene.

Han har vært gift og samboende med samme dame hele sitt voksne liv. Selv har jeg to lengre forhold bak meg, samboer og gift. Begge har fått to nydelige barn ut av våre tidligere forhold.

Jeg har barna mine mer eller mindre hele tiden. Pappaen ser dem annenhver helg, men det er ikke bestandig det heller :( Min kjæreste har barna sine mye, mellom 40 og 50 %.

Så til det jeg trenger litt råd til. Vi har ikke helt lik oppdragelse på våre barn, noe vi er klar over og vil gjøre noe med. Vi er begge klar over at vi er nødt til å både gi og ta i denne situasjonen. For oss er det nemlig veldig viktig at alle fire barn skal føle at de er hjemme hos oss, ikke bare på besøk. Barna er jevngamle så oppdragelsen går greit sånn sett ;)

Men hvordan skal vi voksne fikse dette før vi flytter sammen? Skal ærlig innrømme at det er ting i oppdragelsen av mine barn som jeg ikke klarer å sette ord på, det går bare sånn. Mange ting vil jeg ikke slippe og andre ting ser jeg at jeg kan gjøre på en annen måte. Det samme har jeg inntrykk av etter samtaler at kjæresten min mener om seg og sin oppdragelse.

I tillegg har vi jo begge våre ekser som også blander seg inn fra tid til annen. Min eks i mindre grad enn hans. Men jeg vil ikke få noe galt forhold til hans eks, hun er mor til barna og den nærmeste omsorgspersonen ved siden av deres far. Hvordan bør vi gå frem for å formidle til våre ekser at i vårt hus er det våre felles regler som gjelder, for alle fire?

Dette med oppdragelse er den ene siden av saken. Det er også store utfordringer når det gjelder økonomien. Vi skal dele alt 50/50 etter at vi flytter sammen (tjener omtrent likt), men hvordan løse det med det vi har fra før? Og hvordan løse det med de daglige utgiftene etter at vi flytter sammen?

Jeg ser til stadig at kvinner går i fellen ved å kjøpe mat etc, mens mannen tar for seg større og dyrere innkjøp. Dette vil ikke jeg gjøre. Løses dette ved at vi oppretter en felles konto til både daglige utgifter og større innkjøp? Er nok jeg som kommer til å stå for det praktiske ved innkjøp av mat, da jeg er den som planlegger middager og liker å handle inn stort en gang i uka (mens han handler gjerne hver dag). Jeg liker å ha kontroll på slikt i en stresset hverdag ;)

Selv om jeg så klart går inn i samboerforholdet med det som mål at det skal holde livet ut, så vet jeg også av erfaring at ting kan skje. Nå tar vi opp stort lån sammen og dermed så stiller vi oss i en litt sårbar situasjon om noe skjer. Følgende har vi klart og skal til advokat for å ordne, samboerkontrakt og gjensidig testament.

Men vi vet jo også at ting kan skje; brudd, sykdom eller død. Og vil gjerne passe på at økonomien også etter sånne ting er grei. Vi ønsker derfor også å tegne en gjensidig forsikring på hverandre så vi klarer oss ved sykdom eller død. Hvilken forsikring bør vi ta? Brudd er greit nok, da deler vi 50/50 ;)

Om du leste så langt så tar jeg i mot alle råd med takk.

Gjerne også fra mødre som har stemødre til sine barn. Hvordan vil du bli behandlet og hva skal en stemor hvertfall ikke gjøre? Vet jo hvordan jeg vil ha det selv med stemor til mine barn, men der har jeg foreløpig ingen erfaring.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg har en samboer med tre barn fra før, hvor eldste på 14 år bor hos oss, og to yngre søsken på 11 og 13 år bor hos moren. Selv har jeg et barn på 11 år som bor 50/50 med far og oss. Sammen har vi et barn på 4,5 år.

Det vi har gjort:

* felles økonomi

* dersom brudd deler vi 50/50

* felles regler for barna når de er hos oss

* kryssforsikring med samboer/barn som begunstiget

* han siste ord med sine barn, jeg siste ord med mitt - felles: felles

* min eks; fint forhold med god komunikasjon (feiret jul sammen, dratt på turer sammen etc)

* samboers eks; dårlig og vil desverre forbli dårlig (bedre når hun har kjæreste, verre når hun er alene; har hatt 4 samboere og flere kjærester disse 7 årene)

Ellers blir det masse kompromiss, vi drar på ferie alle 7, slik at ingen skal føle seg utenfor. Særkullsbarna feirer jul/nyttår samme år hos hos eller hos mor/far. Men 100% millimeterrettferdig er det umulig å ha det. Vi ser på oss som en stor familie og gjør det beste vi kan. Samboer er innimellom den som kjører/henter/bringer mitt barn og jeg det samme for hans 14 åring.

Vi har våre konflikter slik alle andre har dem.

Og selvsagt skulle jeg ønske at alle 5 barna var våre barn.

Men slik er det ikke og vi får da gjøre det beste ut av den situasjonen vi er i.

Lykke til med samboerforhold og mine/dine barn. :klemmer:

Gjest Evine
Skrevet

Det jeg lurer på når det gjelder TS`s og lignende tilfeller:

Hva om TS skulle dø, hva skjer da med huset? Arver samboeren dette i sin helhet? Må han betale ut TS`s barn?

Gjest Mayamor
Skrevet

Dør jeg, arver min samboer 1/3 da vi har laget et gjensidig testamente med hjelp fra Jussformidlingen i Bergen. Hadde vi ikke hatt testamente, ville han ikke arvet meg i det hele tatt. Min samboer får utbetalt 500 000,- og mine barn 500 000,- delt på to. Huset og øvrige verdier deles. Samboer må kjøpe ut mitt særkullsbarn ja, slik jeg hadde måttet med hans særkullsbarn om det var omvendt. Felles barn kan la gjenlevende mor/far sitte i uskiftet bo, mener jeg iallefall. :)

Gjest Evine
Skrevet
Dør jeg, arver min samboer 1/3 da vi har laget et gjensidig testamente med hjelp fra Jussformidlingen i Bergen. Hadde vi ikke hatt testamente, ville han ikke arvet meg i det hele tatt. Min samboer får utbetalt 500 000,- og mine barn 500 000,- delt på to. Huset og øvrige verdier deles. Samboer må kjøpe ut mitt særkullsbarn ja, slik jeg hadde måttet med hans særkullsbarn om det var omvendt. Felles barn kan la gjenlevende mor/far sitte i uskiftet bo, mener jeg iallefall. :)

Jeg tror ikke at samboere har rett til å sitte i uskiftet bo.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vet om flere samboere som har sittet i uskiftet bo, men mener at da må arvingene samtykke. Om de jeg kjenner til bare er fleksible og "snille" - vet jeg ikke. Kanskje andre vet?

Gjest Evine
Skrevet

Samboere har ikke rett til å sitte i uskifte bo.

Du kan lese mer om dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...