Gå til innhold

Hvordan bli slank til sommeren?

Anbefalte innlegg

Gjest Catty
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 17 år, er ca 170cm høy og veier rundt 65-66 kg. Det siste året har jeg lagt på meg utrolig mye! Jeg tror jeg veide 52 på det minste i fjor, så har gått opp over 10 kg på ett år! Skjønner egentlig ikke hvordan dette har skjedd, ettersom jeg trener regelmessig, spiller volleyball og er medlem av treningsstudio. Jeg prøver alltid å spise sunt, men er glad i mat og vil nyte livet, så jeg klarer egentlig ikke å holde meg på en diett. Gjør jeg det, blir jeg irritert etter 2 dager og begynner å hive innpå av det vi har i kjøleskapet.

Nå har jeg begynt å sykle hver dag, og sykler tilsammen 2 mil( 1 mil ganger 2 hver dag) og har fått en GOD del muskler i beina, som ikke engang ser naturlige ut. Det jeg egentlig vil er jo å bli kvitt fettet! Etter at jeg begynte med syklingen har jeg faktisk bare gått opp i vekt..:( (jada muligens bare muskler men, men..)

Her er sånn cirka hva jeg spiser på en dag(varierer veldig)

Frokost:

1 skål med frokostblanding eller 1 skive med pålegg

Lunsj:

2 skiver med pålegg(eks skinke eller ovnsbakt leverpostei), 1 pære og en baguett(av og til)

Mellommåltid:

litt chips. en til tre skiver med sjokoladepålegg eller kaviar, 1-2 frukter

Middag:

1 tallerken med feks. kylling og ris, eller biff og bernaisesaus og potet.

mellommåltid:

småsnask jeg finner

Trening:

Sykler 2 mil hver dag,

Volleyballtrening 2 - 3 ganger hver uke

Treningsstudio 2 ganger i uken(egentlig mer, men siden jeg begynte med syklingen har jeg kuttet ned litt trening på treningsstudioet)

Er det noen som har noen tips til meg om hva og hvor mye jeg kan spise, og hvor mye mer og hva jeg kan trene for å gå ned i vekt? Jeg vil så gjerne gå ned til 60 kg(helst mer, men 60kg er jo en begynnelse), og jeg vil helst bli kvitt litt i løpet av en måned.. som en begynnelse liksom.

Takker for eventuelle forslag :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Her var det lite frukt og grønnsaker. Kutt ut chips og småsnask og spis grønnsaker til middagen og gjerne ellers i løpet av dagen. Spis grovt brød, men prøv å kutt ut for mye brød. Spis gjerne havregrøt til frokost, selv gjør jeg det og har i kanel før tilberedning, kanel daglig er bra når en vil ned i vekt. Spis mer proteiner for jevnere energi, noe som også fører til at kaloriinntaket ditt reduseres. Regn ut daglig kaloribehov og hvor mye du spiser. Ved vektnedgang er det viktig å passe på en spiser nok og ikke for mye.

Gjest Casey
Skrevet

Kutt ut all snacks og "småmat" du "finner". Vær bevisst på at du skal ha faste måltider hver dag, gjerne 4-6 stk.

Tren regelmessig med moderat småjogging ute 3 ganger i uken.

Vær tålmodig og følg planen.

Det er mitt tips.

Skrevet

hei!

Kjenner meg veldig igjen i deg. Jeg er 22år, veide på det meste 69 kg :S og er også 170 høy. Jeg gikk ned til 65 men ble værende på den vekta og sleit veldig med å komme meg ned, selvom jeg også trente regelmessig og spiste sunt.

Nå har jeg gått ned til 62 kg :) og jeg har også 60 som første mål. Jeg kuttet ned til ca 4 måltider hver dag, og spiser mye frukt. Kuttet helt ut sukkerbrus og prøver og spise så lite karbohydrater som mulig. Hvis du spiser mye fint brød ville jeg anbedalt deg å bytte til knekkebrød, du finner mye godt knekkebrød nå om dagen også er det så innmari sunt også :)

Jeg vil også anbefale deg å drikke grønn te, evnt. ta grønn-te kapsler hvis du ikke liker å drikke det. Grønn te har en utrolig positiv effekt på kroppen sånn generelt men kan også hjelpe deg å forbrenne mer kalorier. Og hvis du pleier å trøstespise/kosespise om kvelden uten at du egentlig er sulten kan du jo kose deg med en varm kopp te i stedet!!

Husk selve tallet på vekta ikke er så viktig, men hvordan du ser ut og om klærne passer. Det er som du sier vanlig å legge på seg i muskler når man sykler mye, fordi dette er veldig bra trening for lårene og rumpa.

Hvis du ikke liker musklene ville jeg anbefalt svømming eller løping. Svømming er dritbra trening samtidig som du ikke belaster en eneste muskel. Og du kan forbrenne opptill 600 kcal. hvis du løper/jogger en time!

Ønsker deg lykke til! Dette klarer du bra!!

Hilsen Maria =)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Ehem ...Du høres helt fin ut som du er spør du meg! Da du veide 52kg hadde du en BMI på ca 17 ... Og det er litt i minste laget. Ikke glem at muskler veier en del, og det høres det ut som om du har en del av. ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Ehem ...Du høres helt fin ut som du er spør du meg!
Enig! Du trener, spiser relativt sunt (du burde kanskje legge til litt grønnsaker) og er normalvektig. Du er ikke i nærheten av å være overvektig. Kast vekta, vær aktiv og nyt sommeren!
Skrevet
Hei! Jeg er en jente på 17 år, er ca 170cm høy og veier rundt 65-66 kg. Det siste året har jeg lagt på meg utrolig mye! Jeg tror jeg veide 52 på det minste i fjor, så har gått opp over 10 kg på ett år! Skjønner egentlig ikke hvordan dette har skjedd, ettersom jeg trener regelmessig, spiller volleyball og er medlem av treningsstudio. Jeg prøver alltid å spise sunt, men er glad i mat og vil nyte livet, så jeg klarer egentlig ikke å holde meg på en diett. Gjør jeg det, blir jeg irritert etter 2 dager og begynner å hive innpå av det vi har i kjøleskapet.

Nå har jeg begynt å sykle hver dag, og sykler tilsammen 2 mil( 1 mil ganger 2 hver dag) og har fått en GOD del muskler i beina, som ikke engang ser naturlige ut. Det jeg egentlig vil er jo å bli kvitt fettet! Etter at jeg begynte med syklingen har jeg faktisk bare gått opp i vekt..:( (jada muligens bare muskler men, men..)

Her ser det ut som om du er mer opptatt av vekta enn av fasongen/fastheten/fettmengden. Muskler veier mer enn fett men tar mindre plass. Kanskje du skal pakke vekk badevekten din, og ta frem et målbånd i stedet?

Frokost:

1 skål med frokostblanding eller 1 skive med pålegg Hva slags frokostblanding, hva slags brød, hva slags pålegg?

Lunsj:

2 skiver med pålegg(eks skinke eller ovnsbakt leverpostei), 1 pære og en baguett(av og til) Baguetter (de grove også) har for det meste raske karbohydrater. Leverpostei er veldig fett.

Mellommåltid:

litt chips. en til tre skiver med sjokoladepålegg eller kaviar, 1-2 frukter Chips? Bare raske karboes, stivelse, fett og salt? Sjokoladepålegg? KUN sukker jo...

Middag:

mellommåltid:

småsnask jeg finner ?

Trening:

Sykler 2 mil hver dag,

Treningsstudio 2 ganger i uken(egentlig mer, men siden jeg begynte med syklingen har jeg kuttet ned litt trening på treningsstudioet)

Er det noen som har noen tips til meg om hva og hvor mye jeg kan spise, og hvor mye mer og hva jeg kan trene for å gå ned i vekt? Jeg vil så gjerne gå ned til 60 kg(helst mer, men 60kg er jo en begynnelse), og jeg vil helst bli kvitt litt i løpet av en måned.. som en begynnelse liksom.

Som sagt inne i sitatet; kanskje du bør gjemme vekk badevekten og finne frem et målbånd i stedet.

Du trener veldig mye, og jeg kan ikke se annet enn at du spiser altfor lite i forhold til aktivitetsnivået ditt.

Muskler er mye tyngre enn fett, og du kan med ditt treningsnivå ikke bruke vekten som mål.

Du har omtrent samme høyde og vekt som meg, men trener så mye at du umulig kan være "feit".

Jeg har en insulinpølse/bilring som er overflødig, men jeg har altså på langt nær ditt aktivitetsnivå, og jeg spiser atskillig mer enn deg.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei

Jeg er en jente på 14 år som er 151 cm lang og veier 49 Er jeg feit da?

hvis jeg er feit hvor mye må jeg gå ned??

Men jeg har nesten aldri klart å spise frokost sidenjeg var 2 år.

Når jeg er på skolen så spiser jeg en brødskive med salam eller no lignende ca kl 11.

Så kommer jeg hjem ca kl 15. så spiser jeg middag det er en halv tellerken med eks:ris

Så spiser jeg kvelds mat eks:2 brødkiver ca kl 23++ JEG LEGGER MEG KL 12-1 PÅ NATTA OG VOKNER KL 7

Bør jeg spise mindre??

Skrevet
Hei

Jeg er en jente på 14 år som er 151 cm lang og veier 49 Er jeg feit da?

hvis jeg er feit hvor mye må jeg gå ned??

Men jeg har nesten aldri klart å spise frokost sidenjeg var 2 år.

Når jeg er på skolen så spiser jeg en brødskive med salam eller no lignende ca kl 11.

Så kommer jeg hjem ca kl 15. så spiser jeg middag det er en halv tellerken med eks:ris

Så spiser jeg kvelds mat eks:2 brødkiver ca kl 23++ JEG LEGGER MEG KL 12-1 PÅ NATTA OG VOKNER KL 7

Bør jeg spise mindre??

Herregud, hva er galt med enkelte?

At du ikke er feit burde du forstå selv, ved å ta en kikk i speilet. 14 åringer er BARN, og barn vokser. Kroppen din trenger sunn mat for å utvikle seg riktig, og det kan være veldig farlig å slanke seg i så ung alder.

Du spiser forresten altfor lite. En halv tallerken med ris, og 3 brødskiver, er hva jeg vil kalle et anorektisk kosthold. Ekstremt usunt. Spis MYE mer, og pass på å få i deg protein (kjøtt og egg) og grønnsaker. Hvis du fortsetter med det kostholdet der, kommer du til å bli syk og få store problemer.

Det er hårreisende hvor mye dum "slanking" enkelte mennesker driver med... Hvorfor vil man seg selv så vondt??

Gjest Gjest_annonym_*
Skrevet

Frokost:

1 skål med frokostblanding eller 1 skive med pålegg

Lunsj:

2 skiver med pålegg(eks skinke eller ovnsbakt leverpostei), 1 pære og en baguett(av og til)

Mellommåltid:

litt chips. en til tre skiver med sjokoladepålegg eller kaviar, 1-2 frukter

Middag:

mellommåltid:

småsnask jeg finner

Trening:

Sykler 2 mil hver dag,

Seriøst føler du deg tjukk.Du er kjempe kjempe tynn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...