Gjest Gjest_Line_* Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Jeg startet på ny arb plass i august i fjord. Har da rukket å opparbeide meg 10 dg med ferie som jeg tar i juli. Dermed så skal jeg vel ha ca 50% utbetalt i lønn og resten i ferie penger. Hvordan blir det da med skatten, bet jeg skatt av lønnen min? Eller blir hele utbetalingen skattefri? Har også endel overtid, skal jeg skatte av disse også? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 Du betaler ikke skatt av feriepengene. All annen lønn, også overtid, betaler du skatt av.
Gjest ts Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Du betaler ikke skatt av feriepengene. All annen lønn, også overtid, betaler du skatt av. Men om man ikke får utbet feriepenger, er vel juni en skattefri mnd for de som kun får utbet lønn?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 Man skatter alltid av lønn. Får man feriepenger er jo det skattefritt, men lønn må man skatte av.
Kai H. Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Man betaler egentlig skatt av feriepengene også, men skatten blir ikke trukket fra feriepengene som utbetales. Isteden blir skatten dekket inn gjennom skatt på resten av lønnen gjennom hele året. Feriepengene du fikk utbetalt i 2007 blir regnet sammen med resten av lønnen av Skatteetaten og var med i bruttoinntekten på selvangivelsen som ble levert nå i april. Men, dersom du ber arbeidsgiver om å få feriepengene utbetalt i opptjeningsåret, eller hvis du slutter i jobben og får utbetalt feriepengene når du slutter (før årsskiftet), da blir det trukket skatt av feriepengene.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #6 Skrevet 31. mai 2008 Men om man ikke får utbet feriepenger, er vel juni en skattefri mnd for de som kun får utbet lønn? Nope. Det finnes ingen skattefrie måneder. Men i desember er det vanlig at man betaler halv skatt. Ellers er det full skatt på all vanlig lønn hele året.
Alma1978 Skrevet 3. juni 2008 #7 Skrevet 3. juni 2008 Man skatter alltid av lønn. Får man feriepenger er jo det skattefritt, men lønn må man skatte av. Jeg jobber på et kommunalt lønningskontor og har en diskusjon med en kollega vedr. dette. Jeg er enig med sitat, hun mener all lønn er skattefri i juni, dersom "de skal leve av det". Jeg tror hun henger litt igjen i gamle skatteregler. Jeg spør henne hvor dette står, hun svarer "skatteloven". Er det noen som kan hjelpe meg med en lovhjemmel her? Finner ikke noe direkte i skatteloven, har også sett i ferieloven og arb.miljøloven. Jeg vil gjerne ha skriftlig at det ikke trekkes skatt av feriepenger opptjent foregående år ved utbetaling, men at det trekkes skatt av annen lønn. F.eks. ekstratimer, overtid o.l. Vi diskuterer også hvorvidt fri gruppelivs- og ulykkesforsikring skal stanses, da dette genererer fordelsskatt hver mnd. Hun mener igjen at siden "vi ikke skal betale skatt i juni", så må disse stanses, for så og startes opp igjen i juli. Jeg er ikke enig. Premien er fordelt på 12 mnd, og da kan vi ikke bare hoppe over en mnd! Arghh, er så sint på hele greia! Håper noen kan komme med litt god hjelp
Rosalie Skrevet 3. juni 2008 #8 Skrevet 3. juni 2008 Grunnen til at du ikke betaler skatt av feriepengene, er at du alelrede har skattet av disse pengene gjennom litt ekstra skattetrekk gjennom hele året. Det har du ikke gjort av lønn, og har derfor vanlig skattetrekk dersom du jobber deler av den typiske feriefritiden.
Alma1978 Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 Grunnen til at du ikke betaler skatt av feriepengene, er at du alelrede har skattet av disse pengene gjennom litt ekstra skattetrekk gjennom hele året. Det har du ikke gjort av lønn, og har derfor vanlig skattetrekk dersom du jobber deler av den typiske feriefritiden. Hun mener at du betaler skatt av all lønn fordelt på 10,5 mnd, og derfor er all lønn "skattefri" i juni. Samtidig sier hun at vi må vurdere fra person til person om det skal særbehandles etter behov. Nytter ikke å diskutere, hun snakker til meg som om jeg er et nek! Med andre ord: Jeg trenger noe skriftlig (lovhjemmel) å argumentere med!
Gjest Selmers Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Med andre ord: Jeg trenger noe skriftlig (lovhjemmel) å argumentere med! Skattebetalingsloven § 10 nr 2. http://lovdata.no/all/tl-19521121-002-002.html#10
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 Om man ikke betalte skatt i juni ville det jo være gunstig å få hele årslønna utbetalt da. Men det er altså ikke slik det fungerer…
Rosalie Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Om man ikke betalte skatt i juni ville det jo være gunstig å få hele årslønna utbetalt da. Men det er altså ikke slik det fungerer… Man betaler ekstra skatt de resterende 10.5 månedene for å dekke opp ingen skatt i juni og halv skatt i desember. Så dersom man fikk hele lønna utbetalt i juni, ville man få en jævlig baksmell...
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 Det spiller ingen rolle NÅR pengene utbetales eller om de heter "lønn" eller "feriepenger". Men betaler ALLTID skatt av all inntekt. MEN de fleste arbeidsplasser trekker litt ekstra skatt de fleste måneder og litt mindre av feriepengene og desemberlønna slik at folk skal få litt mer utbetalt til ferien og jul. Dette er altså bare en tidsmessig omfordeling, men påvirker på ingen måte hvor mye skatt man betaler. Skatten beregnes ut i fra hvor mye man har tjent i løpet av ÅRET, ikke etter hvilken måned man tjente hvor mye. Og forhåndstrukket skatt må ikke forveksles med betalt skatt. To ulike ting (selv om de som oftest beløper seg til ca like mye i løpet av året, da.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå