Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

her hjemme hos oss på sørlandet så er det sol og deilig vær....

både store og små løper rundt med lite klær....

men hva gjør dere med minstemann??

min er nå 10 mnd og er i tvil hvom mye/lite klær han kan ha......

har enda ikke begynt med kortebukse til han....

kler han med bukse sokker. og body og genser.... er redd for å kle han for lite ...

men så er det jo så varmt ute at jeg synest synd på han....

HVA GJØR DERE-????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår minste på 10 mnd er ute nå i t-skjorte og shorts. ev sokker i tillegg.

Noe annet blir han alt for varm av...

Skrevet

Hvis jeg går i t-skjorte og med bare legger, så skal babyen ikke ha på seg noe mer, i hvert fall! Babyer har høyere kroppstemperatur enn voksne, og jeg må si at jeg får vondt av å se alle de overkledde babyene rundt i byen.

Min firemåneders baby og jeg var på tur i dag, og hun var kun ikledd kortermet body og (kort) kjole. Noe mer enn det, og hun ville blitt varm og utilpass. Nå skal det sies at det var knallsommer i Oslo i dag, men likevel: det er lettere å kle på babyen altfor mye enn for lite. Jeg droppet strømpebukse og genser med god samvittighet.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenk på hva som er behagelig temperatur innendørs. Vi pleier å ha 21 grader i stua. Da er det varmt nok til å sitte i t-skjorte og shorts hvis man vil. Og en baby kan krype rundt i kortermet body. Er det like varmt ute (eller varmere) kan man ta utgangspunkt i at man ikke trenger mer ute heller, med mindre det er en kjølig vind som tar vekk varmen.

Men husk solkrem! Og gjerne solhatt. Dersom barnet har vært uheldig å bli brent av sola likevel er det viktig å skjerme for sol til huden er normal igjen. Og om barnet har særlig følsom hud som ikke tåler særlig sol selv med solkrem, kan det hende man må dekke til kroppen med klær for å holde sola ute. Men pass på at det blir så tynne og luftige klær som mulig.

Men husk at babyer ikke er fullt så skjøre som vi ofte tror. De fleste tåler mye lavere temperatur enn vi tror. Du merker det fort om det er for kaldt ved å kjenne på barnets hud. Og om huden kjennes litt kjøligere enn det som er komfortabelt, så er det ikke katastrofe. Kle på litt mer bare!

Gjest ¤bella¤
Skrevet
her hjemme hos oss på sørlandet så er det sol og deilig vær....

både store og små løper rundt med lite klær....

men hva gjør dere med minstemann??

min er nå 10 mnd og er i tvil hvom mye/lite klær han kan ha......

har enda ikke begynt med kortebukse til han....

kler han med bukse sokker. og body og genser.... er redd for å kle han for lite ...

men så er det jo så varmt ute at jeg synest synd på han....

HVA GJØR DERE-????

Om dere har det like varmt på sørlandet, som vi har hatt i Oslo i dag syns jeg synd på gutten din.

I dag har det vært 28 grader i skyggen her, og en korbukse og body er mer enn nok.

Kle ikke på babyen din mer enn du vil kle på deg selv.

Skrevet

Min lille på 15 mnd går i shorts (som riktignok rekker nedforbi knærne fordi de er litt store) og t- skjorte. Og solhatt selvfølgelig!

Så en stakkars unge i går som satt i en voksipose enda... holdt på å spørre om mora var fra vettet, men fant ut det var best å la det være. Ville de likt å sitte innetullet i ei himla stor dyne midt i solsteken selv tro?

Skrevet

Solfaktor bør ikke brukes på så små barn, mener jeg å huske. For leveren (?) deres er ikke moden nok til å behandle stoffene i kremen. Selv ikke krem for barn.

Jeg pleide å kle varmen ute. Klær som dekket hele kroppen men som var luftige. Og så var han selvsagt i skyggen. Blir like fortvilet når jeg ser solbrente babyer som når jeg ser overvarme babyer.

Husk at i varme land så bruker de som bor der lag, på lag med luftige klær. Det er en grunn til det.

Men det finnes strandtelt med solfaktor, for babyer. Det kan være en god investering hvis resten av familien gjerne vil være mye ute.

tingeling

Skrevet
Solfaktor bør ikke brukes på så små barn, mener jeg å huske. For leveren (?) deres er ikke moden nok til å behandle stoffene i kremen. Selv ikke krem for barn.

Jeg pleide å kle varmen ute. Klær som dekket hele kroppen men som var luftige. Og så var han selvsagt i skyggen. Blir like fortvilet når jeg ser solbrente babyer som når jeg ser overvarme babyer.

Husk at i varme land så bruker de som bor der lag, på lag med luftige klær. Det er en grunn til det.

Men det finnes strandtelt med solfaktor, for babyer. Det kan være en god investering hvis resten av familien gjerne vil være mye ute.

tingeling

Jeg var på helsestasjonen denne uken, og da fikk jeg skrivet "barn og sol" utgitt av Norges apotekerforening. Der står det at barn under 1 år ikke skal utsettes for direkte sollys lenge av gangen. Fra 6 mnd alder kan de være noe i solen, men må beskyttes. Helst medheldekkende klær. Når det gjelder solfaktor skal de ha samme beskyttelse som voksne, solkrem med effekt både mot UVA og UVB stråler.

TS sitt barn er jo 10 mnd, så da ville jeg trygt kledd i passende klær og smurt de delene av kroppen som ikke var dekket med solkrem.

Skrevet

tusen takk for alle som har svart....

da vil jeg kle min lille gutt i kortbukse og korterma body i dag :)

kos dere i sola:)

Skrevet

bruk i bodyer som dekker skuldrene, der er det lett å bli solbrent, uansett hvor mye man smører med solkrem....

Også er det lurt med solhatt til de minste, da de ofte har veldig lite og tynt hår, da er det lfort gjort å bli solbrent i hodebunnen...

ellers er kortermet body + evt. shorts mer enn nok når det er så fint vær som i dag

Skrevet

Jeg er også en av de som kler på, og har kledd på, minsten i lyse, lette og heldekkende klær hele sommeren.

På de varmeste dagene tar vi på kortermet eller bretter opp armene på den hvite/lyse bodyen. Men tynne, luftige bukser brukes alikevel.

Solhatt er et must.

Lar han gjerne løpe i bare bleia inne, men ute i sola er det noe annet.

Smører i tillegg det som ikke dekkes av klær.

Har alltid kledd han sånn, og har sjekket han ofte for å se om han er for varm, men det er faktisk ikke så varmt som vi inbiller oss.

De i barnehagen har også sagt at de har sjekket temperaturen hans mange ganger, men ser ikke noe behov for å ha tynnere/kortere klær tilgjengelig.

Han har det fint i det han har på seg.

Skrevet

De siste dagene har det vært så varmt at vi har hatt ett lite plaskebasseng som jenta vår på 1 år kryper ut og inn av som hun vil. Hun har en stor og bredremmet solhatt og er godt innsmurt med solkrem.

Her hjemme på verandaen der hun går ut og inn av sol\skygge har hun fått gått uten klær. Det blir for varmt med klær, og det er nødvendig for henne å avkjøle seg i bassenget. Hun leker med lekene sine både i og utenfor bassenget og koser seg masse

Bør jeg nå ta bort bassenget og kle på henne isteden???

Gjest Gjest
Skrevet

UV klær er genialt til små barn!!

Når mini var en 9-10mnd'er ifjord sommer kjøpte jeg en todelt drakt (tskjorte og shorts) til han i str 2år, så den ble litt ekstra lang på armer og ben. Da slapp jeg å smøre han med så mye solkrem siden de helst ikke skal ha det når de er under 1år.

Det flotte med disse draktene er at de avkjøler litt, de blir ikke varme, særlig også hvis ungene har et plaskebasseng, for da blir drakten våt og kjølig men ikke kald sånn som vanlige klær blir. Ikke ble han brent overhode, jeg hadde ikke dårlig samvittighet for å la han være i sola sammen med oss og han hadde deilig temperatur hele tiden!

Skrevet

Her har ungen på 2 mnd kun på seg body, samt lue hvis vi er ute. Men siden han er så liten er han jo ikke i sola da. Synes folk kler på ungene sine noe helt vanvittig mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...