Gjest milkyway Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Vi satt og snakka om dette her i går. Vi vil gifte oss av den enkle grunn som at vi elsker hverandre, ikke pga økonomi og alt det her som følger med. Vi vil ha det som vi har det nå, at hvis jeg er blakk stiller han opp for meg, og omvendt. Synes ikke ekteskap og penger har noe med hverandre å gjøre, da kunne de heller laget noe nytt som hette pengeskap! Så det jeg lurte på; ER det noe mulighet for å gifte seg uten alt dette papirarbeidet, og bare si ja i kirken, og ha ringene som bevis på at det er oss to for alltid? Eller må vi gjøre det i natural born killers-stil?
Pastor Knut Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 (endret) Så det jeg lurte på; ER det noe mulighet for å gifte seg uten alt dette papirarbeidet, og bare si ja i kirken, og ha ringene som bevis på at det er oss to for alltid? Eller må vi gjøre det i natural born killers-stil? Noe papir slipper du ikke unna. Ekteskap er lovregulert og for at loven skal oppfylles må bla.a prøving foretas. Dette betyr at skjema for forlover og brudefolkenes egenerklæringer må fylles ut og sendes inn dit de skal. Er alt i orden, da mottar dere prøvingsattest, og den skal vigsler ha. Uten denne attesten blir dere aldri gyldig gift av en norsk vigsler. Så noe papirer må dere nok innom, men det er ikke så mye egentlig. Uansett må dette være i orden før dere kan si ja. Selve vigselen kan dere få gjort så enkel som overhodet mulig. Norsk lov krever bare at dere sammen med to vitner møter for visler og avlegger løftene sammen med vigsler. Men da må dere velge en borgerlig vigselsform. Her er litt mer info hvis du er interessert. Endret 31. mai 2008 av Pastor Knut
Gjest milkyway Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Merkelig det der, at en erklæring om ekte kjærlighet må skje med papirarbeid. Går det ikke an å bare lage sitt eget lille "Alt mitt er ditt og alt ditt er mitt, og blir vi skilt, brenner vi alt så vi slipper å krangle om det"? :-D
Pastor Knut Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 (endret) Merkelig det der, at en erklæring om ekte kjærlighet må skje med papirarbeid. Går det ikke an å bare lage sitt eget lille "Alt mitt er ditt og alt ditt er mitt, og blir vi skilt, brenner vi alt så vi slipper å krangle om det"? :-D Ekteskapsloven er der for bl.a. å beskytte slik at ingen kan giftes mot sin vilje eller i for nær slekt. Deretter regulerer ekteskapsloven også forumeforholdet. Denne loven har ikke så mye med "ekte kjærlighete" å gjøre, men mer med det juridiske omkring samlivsformen som ekteskapet er. Lover bryr seg ikke om kjærlighet Men selvsagt kan du lage ditt eget private papirløse bryllup, men dette blir aldri juridisk ekteskap. Det blir antakelig bare en annen måte å innlede et samboerskap. Endret 31. mai 2008 av Pastor Knut
Gjest milkyway Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Skjønner greia, men hjernen min vil ikke helt gå med på det Mitt syn på det er iallfall at om en lover hverandre "hånden" i kjipe og fine dager, og er seriøse, er man vel gift? Jaja, jeg har jo 4 år på meg å bestemme meg på dette her, om vi skal ta et uoffisielt et, eller i kirka.
Pastor Knut Skrevet 31. mai 2008 #6 Skrevet 31. mai 2008 Skjønner greia, men hjernen min vil ikke helt gå med på det Mitt syn på det er iallfall at om en lover hverandre "hånden" i kjipe og fine dager, og er seriøse, er man vel gift? Jaja, jeg har jo 4 år på meg å bestemme meg på dette her, om vi skal ta et uoffisielt et, eller i kirka. Hvis det kan være noen trøst, da holdt dette for vikingene, men siden vikingtiden har vi bygget vårt land med lov - og byråkrati :-) Noen ganger en ulempe, men i ekteskapssaker en absolutt fordel, spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå