Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har lyst til å flytte for meg seg selv. har en grei jobb og tjener greit. Men jeg har et pinlig problem.. Jeg skjønner lissom ikke hva slags leilighet jeg har råd til. Jeg har nå en leie på 8000 kr. Og har som sagt lyst til å flytte.. Titta litt og så denne leiligheten mitt spørsmål. Hva kommer mine mnd utgifter til å bli med denne leiligheten? (tenker bare på lån og fellesutg) Tenkte å ta fult lån på 30 år. Er alene. Noen som kan gi en ca sum??? Så jeg kan lære dette her.. takk for hjelp.
spinnvil Skrevet 31. mai 2008 #2 Skrevet 31. mai 2008 Sjekka kjapt lånekalkulatoren til DnB Nor, og dersom du må låne hele kjøpesummen må du ut med 8500 i måneden i bare renter og avdrag. I tillegg kommer husleien til borettslaget på over 2243 kroner. Så dersom du ikke har råd til å betale mer enn 8000 må du nok se deg om etter noe billigere. Det kommer jo en del flere utgifter når man eier i forhold til å leie. Vedlikehold koster litt det også... Hvor mye har du i inntekt? Det er ikke anbefalt å låne mer enn tre ganger inntekt, og dette er inkludert all gjeld man har. Så dersom du har studielån, billån eller forbruksgjeld blir det man kan låne til bolig redusert tilsvarende. Du må også huske at renta kan stige enda mer framover, noe som gjør at regninga til banken øker. Og dette kan fort utgjøre noen tusenlapper... Og med maks løpetid på lånet har man ikke mulighet til å øke løpetiden for å få ned kostnaden hvis det skulle knipe. Håper du ble litt klokere, og lykke til med leilighetskjøpinga.
Carebear1 Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Jeg har lyst til å flytte for meg seg selv. har en grei jobb og tjener greit. Men jeg har et pinlig problem.. Jeg skjønner lissom ikke hva slags leilighet jeg har råd til. Jeg har nå en leie på 8000 kr. Og har som sagt lyst til å flytte.. Titta litt og så denne leiligheten mitt spørsmål. Hva kommer mine mnd utgifter til å bli med denne leiligheten? (tenker bare på lån og fellesutg) Tenkte å ta fult lån på 30 år. Er alene. Noen som kan gi en ca sum??? Så jeg kan lære dette her.. takk for hjelp. For å kunne hjelpe er det jo nyttig å vite omtrentlig månedlig inntekt etter skatt. Og har du noe som helst egenkapital, eller skal du låne fullt ut, dvs 1.300.000? Uansett kan du i følge DnbNOR's Lånekalkulator regne med å betale ca 8600 i mnd om du låner hele beløpet med løpetid på 30 år. I tillegg kommer husleien på ca 2200 hver måned, altså totalt ca 10800 i månedlige utgifter.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 Et spørsmål til dere som har svart trådstarter; Har dere tatt hensyn til rentefradraget på 28 prosent? Det er jo viktig å vite at de reelle utgiftene er etter dette rentefradaget. Og da vil jo den månedlige summen bli en god del lavere....Eller?
spinnvil Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Et spørsmål til dere som har svart trådstarter; Har dere tatt hensyn til rentefradraget på 28 prosent? Det er jo viktig å vite at de reelle utgiftene er etter dette rentefradaget. Og da vil jo den månedlige summen bli en god del lavere....Eller? nei jeg har ikke tatt hensyn til dette... Tok bare en kjapp runde innom lånekalkulatoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå