Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Krangling kan vaere konstruktivt, det kan vaere muligheten til aa faa ut og faa sagt ting man ikke faar seg til aa si vanligvis. Det kan bidra til aa loese problemer dersom man snakker om det paa en rolig maate etterpaa, og klarer aa unngaa aa saare hverandre for mye mens krangelen paagaar.

Det jeg oensker her er tips til hvordan unngaa den destruktive kranglingen, som bare gjoer vondt verre. Jeg og samboeren krangler mye, og i det siste mer og mer av den destruktive typen, og vi orker snart ikke mer. Vi har bestemt oss for aa ta oss skikkelig sammen og proeve aa gjoere noe med det, og de siste dagene har vi klart aa beherske oss ganske bra.

Jeg begynner aa se noen ting som hjelper: feks aa ikke ta opp serioese debatter naar man er sliten eller har drukket en del, der har vi gaatt i fellen mange ganger, og det kommer ingenting saklig ut av det. Han har den gode egenskapen at han ser med en gang naar noe er galt, naar jeg er lei meg eller reagerer paa noe, og han gir seg ikke foer jeg har snakket om det jeg foeler. Problemet er bare at dette ofte er naar jeg er sliten eller naar vi drikker, og at jeg da ikke klarer aa formulere meg paa en god maate, jeg blir raskere sint og slenger gjerne ut ting satt paa spissen. Saa reagerer han paa samme maaten og saa er vi igang igjen. Saa naa proever jeg aa si minst mulig naar han spoer hva som er galt, og heller ta det opp ved en senere anledning naar jeg er uthvilt og ogsaa faar litt mer avstand og mer objektivt syn paa ting. Har paa foelelsen av at dette allerede er til god hjelp for oss. Er det noen som har andre tips til hvordan man kan unngaa aa oedelegge for hverandre ved aa krangle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve å la være å komme i forsvar. Da er det så lett å angripe hverandre.

Prøv å sette seg inn i den andres situasjon, for å skjønne hva den andre egentlig mener, og hva som får den andre til å si akkurat det h*n sier.

Bruke "jeg føler ......" , "jeg trenger" i stedet for "du er sånn" eller "du gjør/sier alltid"

Prøve å la være å bli sint, men heller prøve å forstå.

Skrevet

Et tips jeg hørte fra en sånn utviklings-CD en gang var at om du kom i en ond sirkel i krangelen, stopper du opp og lager en veldig rar lyd. Da brytes sirkelen slik at du kan komme i en mer konstruktiv sinnstemmning.

Skrevet

Unngaa aa bli sliten og aa begrense drikkingen?

Om du er sliten kan du kanskje proeve aa trekke deg litt tilbake, si at du trenger aa hvile litt og kanskje vaere litt for deg selv til du foeler deg litt mer opplagt, og saa gaa tilbake og prate om det?

Vi merker i alle fall at det blir fortere misforstaaelser og det er vanskeligere aa unngaa kjekling naar begge er slitne, mens det gaar mye greiere naar vi passer bedre paa aa faa slappet av og klarne opp hodet naar vi er slitne.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen tanker og tips fra meg.

Når det oppstår situasjoner som man føler man bare MÅ ta opp med partneren, pass på å ta det opp når du føler deg rolig, ikke når du er kjempeirritert. For mange gjelder det å vente litt fra situasjonen oppstår til man snakker om det, for å roe ned. Telle til 10 eller 100 eller noe sånt. ;)

For min del passer det faktisk bedre å ta det opp med det samme. Ellers bygger irritasjonen seg opp til uante høyder etter hvert, dersom jeg må undertrykke det. Så vi er jo forskjellige ja. :) Finn ut hva som passer best for ditt irritasjonsmønster, og ta opp problemer på det minst hissige tidspunktet.

Jobb bevisst med å holde stemmen lav og balansert når du snakker om ting. Og konsentrer deg om ting du liker ved partneren din når du må snakke om ubehagelige ting, sånn at irritasjonen ikke vokser ut av proporsjoner. :)

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Et tips jeg hørte fra en sånn utviklings-CD en gang var at om du kom i en ond sirkel i krangelen, stopper du opp og lager en veldig rar lyd. Da brytes sirkelen slik at du kan komme i en mer konstruktiv sinnstemmning.

Dette fungerer faktisk. Aldri brukt det i sammenheng med krangling med voksne, men med barn. Hadde en periode med mye krangling med mitt ene barn, og rådet jeg fikk fra en barnepsykolog var å gjøre noe helt uventet ;)

Skrevet

Tusen takk for masse gode svar!

Likte spesielt den med aa lage en rar lyd, hehe. Har faktisk merket det av og til naar vi har kranglet paa det verste, at viss en av oss plutselig har sagt noe feil, noe helt annet enn det h*n ville si, saa har vi begynt aa le begge to. Og etterpaa har det vaert lettere aa snakke videre paa en mer konstruktiv maate.

Kjenner meg veldig godt igjen i det med aa bli anklagende og si "du gjoer alltid saann", selv om jeg vet godt at det er feil maate aa si ting paa. Jeg merker jo det at han blir mye mer forstaaelsesfull naar jeg forklarer hvordan jeg foeler det i stedet. Saa jeg skal jobbe ekstra med det, takk for aa ha minnet meg paa det!

Og ogsaa det med aa telle til ti foerst, det er jo selvfoelgelig lurt. Samtidig er jeg enig i at det ikke er bra aa vente for lenge med aa ta opp ting. Det er ofte naar jeg venter for lenge at en liten detalj kan faa meg til aa reagere med ubehersket sinne i et oyeblikk naar jeg er sliten eller har drukket en del. Jeg maa oeve meg paa aa finne en gylden middelveg.

Det at jeg er mye sliten for tiden er ikke saa mye aa gjoere med. Har veldig mye aa gjoere paa jobben og ellers akkurat naa, og det kommer til aa bli bedre om en stund. Men jeg maa passe paa aa faa nok soevn i hvertfall. Og det er sant at vi drikker litt vel mye, det er ofte da vi snakker skikkelig sammen, naar vi setter oss ned med noen oel. Vi har hatt veldig mange gode samtaler, men ogsaa noen av de verste, i sammenheng med alkohol. Ellers snakker vi ogsaa godt sammen naar vi gaar tur, vi pleier aa gaa kveldstur nesten hver dag, og gjerne lengre turer i helgene, og det er egentlig en ypperlig anledning til aa ta opp ting i stedet for naar vi har drukket. Skal begynne med det i stedet :) Og veldig lurt aa proeve aa fokusere paa positive ting med hans personlighet samtidig som jeg tar opp ting, det skal jeg oeve paa ogsaa. Generelt proeve aa tenke mer positivt.

Operasjon "slutt paa krangling", det skal gaa bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...