Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Dersom jeg tar opp et billån hos bilforhandler for å kjøpe bil - og betingelsene er: - Lån på kr 120 000 - Nedbetaling over 5 år (mitt ønske) - Nominell rente: 9,15% - Effektiv rente: 12,92 % - Tinglysingsgebyr: kr 1 300,- - Etableringsgebyr: kr 2 690,- - Ca. sum pr. mnd: kr 2 500.- Hva synes erfarne folk her, er dette bra betingelser? Er det noe her jeg kan/bør forhandle på? Kan DnBNOR tilby bedre betingelser for sine totalkunder på billån? Vi gjør bildrømmen mulig Bertel O. Steen's eget BOSFINANS Billån er en gunstig og svært praktisk måte å finansiere kjøp av ny eller brukt bil. Med kun pant i bilen som sikkerhet får du: Meget rask behandlingstid på din søknad Inntil 10 års nedbetalingstid på lånet Inntil 100% finansiering Det er mange fordeler du kan nyte godt av som lånekunde i BOSFINANS. De mest populære er : Betalingsfrie måneder Når du har hatt lånet ditt i 6 måneder kan du be om betalingsfri måned, inntil 3 ganger pr år. Ordningen tilbys personkunder som er ajour med betalingen. Fleksibel nedbetaling Nå kan du strekke låneperioden til 10 år (tidligere 7 år). Dette gir deg lavere månedskost, mer ekstrautstyr eller kanskje råd til dyrere bil! Velg selv hvilken nedbetalingsordning som passer deg best.
Kai H. Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Det er aldri lønnsomt å ta opp lån enten det er hos bilforhandler eller i bank, og lånetilbudet du har fått er ikke det beste jeg har sett. Med et NAF medlemskap kan du få et bedre tilbud gjennom DnBNor Finans: Månedlig terminbeløp inkl. gebyrer 2 558 kr Lån ekskludert gebyrer 120 000 kr Lån inkludert gebyrer 122 550 kr Nominell rente 8,05% Effektiv rente 10,53% Tinglysingsgebyr 1 300 kr Etableringsgebyr 1 250 kr NAF medlemskap 849 kr Termingebyr 70 kr Ditt bilforhandlertilbud vil koste totalt 167 517,42 over fem år (gebyrer inkl.). NAF lånet vil koste deg 157 413,11 (gebyrer inkl.). Differansen på 10 104,31 er mer enn nok til å dekke NAF medlemskapet ditt i de fem årene lånet løper (5 x 849 kr = 4245 kr). Jeg vil råde deg til å sjekke både NAF tilbudet og andre lånetilbydere før du takker ja til tilbudet fra bilforhandleren. Sammenlign totalkostnadene før du bestemmer deg. Har du hus kan du undersøke mulighetene for å bake billånet inn i huslånet ditt og få enda lavere rente. Betalingsfrie måneder Når du har hatt lånet ditt i 6 måneder kan du be om betalingsfri måned, inntil 3 ganger pr år. Ordningen tilbys personkunder som er ajour med betalingen. Fleksibel nedbetaling Nå kan du strekke låneperioden til 10 år (tidligere 7 år). Dette gir deg lavere månedskost, mer ekstrautstyr eller kanskje råd til dyrere bil! Betalingsfrie måneder = lengre nedbetalingstid og høyere renteutgifter. Man får ikke bedre råd til å kjøpe dyr bil ved å øke nedbetalingstiden på et lån. Lykke til med bilkjøpet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå