Aurela Skrevet 31. mai 2008 #1 Skrevet 31. mai 2008 Jeg skal kanskje feire bursdagen min snart, og tenker på hva jeg skal servere. Det må være noe enkelt (les: som ikke tar mange lange timer) og helts ikke så dyrt (les: ikke biff og denslags). Jeg tenker kanskje en pastarett kan være greit, men kan ikke noen spendende oppskrifter. Trenger ikke å ha noe med pasta i seg da. Kanskje en god salat passer seg i denne varmen, men det er kanskje kjedelig å bare få servert salat. Med andre ord, jeg aner ikke hva jeg skal servere. Kan noen kanskje hjelpe meg litt med tips eller oppskrifter? Tusen takk
Aurela Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #2 Skrevet 31. mai 2008 *tenke, tenke* Kanskje wok? Da er det jo bare rett og slett å slenge oppi den en selv (les: jeg) liker :gjeiper: Men, hvis man har to wok-panner, er det nok til 12 personer? Serveres jo med ris til da.. Og sånn apropos wok, er det noen som har en oppskrift på wok med kokossaus, evt. bare kokossausen? Tenker hvis jeg har to panner så kan jeg lage to forskjellige woker.. Hvis to panner er nok da.. :klø:
Gjest Eurydike Skrevet 31. mai 2008 #3 Skrevet 31. mai 2008 Jeg tror wok til 12 kan bli litt vanskelig - å få så mye grønnsaker passe varmebehandlet raskt og samtidig krever litt timing. Hva med en suppe med kokosmelk i stedet? Forslag til oppskrift (bare å gange opp). Suppe og gryter er den enkleste og mest praktiske maten til mange gjester, og denne varianten burde også passe når det er varmt.
Aurela Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2008 Chilli Con Carne da? Med guakumole, nachos og salat? I følge NRK blir den neste bedre hvis den lages dagen i forveien, og det er jo bra Chili smaker enda bedre hvis du lager den en dag før du skal servere den, (Da får smakene utviklet seg skikkelig), og det er veldig greit hvis du skal ha gjester og ikke har lyst til å være strandet på kjøkkenet. Bare ta den ut av kjøleskapet og varm den opp ...
Brunhilde Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 En skikkelig chili con carne servert med fersk brød, smør og rømme er veldig godt, men kanskje litt mer høst/vintermat siden den er så krydret? Hvis du liker fiskesuppe så kan det også lages dagen i forveien. Det er godt og serveres også med ferskt brød og smør.
Aurela Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2008 En skikkelig chili con carne servert med fersk brød, smør og rømme er veldig godt, men kanskje litt mer høst/vintermat siden den er så krydret? Neinei, ting som er godt er ikke sesongmat :gjeiper: (Sånn med mindre råvarene er det da, som jordbær blir fort sesongmat )
Brunhilde Skrevet 31. mai 2008 #7 Skrevet 31. mai 2008 Neinei, ting som er godt er ikke sesongmat :gjeiper: (Sånn med mindre råvarene er det da, som jordbær blir fort sesongmat ) Du har helt rett. Hvis du er glad i chili con carne så gå for det!
Trillrund Skrevet 31. mai 2008 #8 Skrevet 31. mai 2008 Jeg hadde stor suksess med tomatsuppe i siste selskap. 9 personer. Tok ganske enkelt 3 poser Toros meksikanske tomatsuppe, brukte fløte og tilsatte godt stekte kyllingterninger av 2 store kyllingfileter. Serverte suppen i en stor kjele midt på bordet. Hadde dekket bordet med små skåler med paprika, mais, revet ost, rødløk og purre. Dette ga et flott visuelt inntrykk! Mange glade farger. Så fikk alle tilsette det de likte i suppen. Kjempesuksess. Alle gjestene fra 16 år til 45 syntes dette var helt topp! Og så enkelt!!!! Ved siden av hadde jeg bakt foccaciabrød strødd med fetaost....
Gjest Huldali Skrevet 3. juni 2008 #9 Skrevet 3. juni 2008 Jeg hadde satset på å lage et coldtbord (slik det skrives?), med litt forskjellig så folk kunne velge selv. Eggerøre, salater, brød, oppkuttet agurk, tomat, fisk i gele, osv. Ja, nå kommer jeg jo ikke på noe særlig, men på et coldtbord kan du jo sette det meste også kan du lage i stand en god del dagen før, slik at det ikke blir noe stress samme dagen. Også passer det bra med ikke så varm mat i varmen!
Høstjenta Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hva med reker, krabber og klør med god loff, og majones til... Syns det er kjempe godt i varmen, selv om det er litt mer styr å spise. Men det trengs ikke mye styr for å lage Endret 4. juni 2008 av Høstjenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå