Gå til innhold

Rødvin for nybegynnere!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig glad i hvitvin og øl, men i noen tilfeller kunne jeg virkelig ønske at jeg hadde likt rødvin. Jeg vet det er en tilvenningssak, men jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg skal gå frem og hvilke viner jeg skal begynne med.

Jeg har selv lært rødvinselskere å like hvitvin ved å begynne med de som smaker mest eplesaft/mozell, men det er vel ikke like lett når det gjelder rødvin.

Hjelp? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Du kan forsøke å blande litt solo i rødvinen.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan prøve verdens beste vin: en Rioja fra Spania, helst en Reserva eller Gran Reserva. Drikk den til god mat, så vil du nok være evig fortapt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vidigal (portugisisk) er også veldig god

Skrevet

Spør på polet etter lette, fruktige viner. Eksempler: Doppio Passo, Montepulciano, Argento Malbec, Nipozzano. Lykke til!

Skrevet

Se på labelen på polet, unngå røde viner med mye garvesyre.

En veldig lett, men velsmakende vin er Coreto.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk :)

Tenkte kanskje jeg skulle begynne å drikke det til mat i hvert fall, så satser jeg på å kunne nyte et glass alene cirka i august.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk :)

Tenkte kanskje jeg skulle begynne å drikke det til mat i hvert fall, så satser jeg på å kunne nyte et glass alene cirka i august.

Husk at vin smaker veldig forskjellig med eller uten mat.

Bordvin kan smake dårlig med mat, og matvin kan bli for heftig uten mat.

Jeg har aldri vært spesielt glad i vin, men har nå en samboer som kan veldig masse om vin. Han har gradvis lært meg opp til å like kraftigere viner.

Et tips kan være å starte med en lett og søt dessertvin. Da får du litt av rødvinsmaken, men samtidig kan det minne litt om sterk saft. :)

Gjest Bacchus
Skrevet
Du kan forsøke å blande litt solo i rødvinen.

Gult er kult .. men nei, ikke i rødvin!

Avhengig av hva ditt lokale polutsalg har tilgjengelig, ville jeg spurt etter en amerikansk Zinfandel vin. ( feks. denne !? ) Eller et annet kontinent .. Australia, be om en shiras ( kansje denne )

Om du ikke liker noen av de vinforslagene som måtte komme, så ha respekt for vinens smak og egenart. Ikke fall for fristelsen å blande vin med noe annet.

( drikk da heller Solo )

Gjest Gjest
Skrevet

Et tips hvis du lager mat med rødvin i; drikk samme vin til maten og invester i en god og passende vin. For eksempel gryter med kalv/storfekjøtt, tomat og rødvin, eller kylling, tomat, rødvin og rosmarin er veldig godt. Vet ikke hvor vitenskapelig det er, men endel kokker anbefaler i hvert fall denne framgnangsmåten, og jeg synes det funker selv. Ellers vet jeg rett og slett ikke hva de beste nybegynnertipsene er - jeg har alltid vært glad i rødvin selv og drukket endel lettdrikkelige standardviner, men synes ikke dét er en bra innfallsport til å like vin egentlig. De beste smaksopplevelsene har uansett vært med litt bedre viner, ikke de lettsvelgelige saftvinene...

Gjest Elfrida
Skrevet
Gult er kult .. men nei, ikke i rødvin!
Ikke vær så jålete da! I Spania er jo sangria veldig populært, og hva er så det om ikke rødvin med appelsinjuice, frukt og boblevann? I Kroatia er det vanlig å blande rødvin med fanta, det er faktisk ganske godt i varmen. I Italia tar de gjerne og kutter opp litt fersken og putter i vinen sin som dessert, og blander noen ganger også vinen ut med litt vann.

Du kan også ta og prøve en 'tinto de verano', altså sommer-rødvin. Det er rett og slett rødvin blandet med sitronbrus.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er veldig glad i hvitvin og øl, men i noen tilfeller kunne jeg virkelig ønske at jeg hadde likt rødvin. Jeg vet det er en tilvenningssak, men jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg skal gå frem og hvilke viner jeg skal begynne med.

Jeg har selv lært rødvinselskere å like hvitvin ved å begynne med de som smaker mest eplesaft/mozell, men det er vel ikke like lett når det gjelder rødvin.

Hjelp? :)

Litt OT, men hvilke viner er det?:)

Skrevet (endret)
Du kan prøve verdens beste vin: en Rioja fra Spania, helst en Reserva eller Gran Reserva. Drikk den til god mat, så vil du nok være evig fortapt :)

ikke enig. disse vinene er tunge viner! gode absolutt, men ikke nybegynner viner.

jeg hadde samme problem som deg for to år siden. gikk på polet og forklarte problemstillingen. ble anbefalt en ungarsk vin tror jeg det var, Egri Merlot. Den var helt knall som nybegynner vin. Satt meg ned en kveld og hadde som mål å drikke den opp. Hadde litt vann i første glasset fordi jeg ikke utsto smaken. Det kan være lurt de første gangene. Men jeg anbefaler deg absolutt lette Merlot viner til å starte med, de er de rundeste og "greieste" å like i smaken.

Kan anbefale deg noen nybegynnerviner, greie å drikke uten mat:

Chapelle Du Bois

Blossom Hill (veldig lett og grei!)

J.P Chenet

Egri Merlot

generelt er billige rødviner med lite fylde og garvestoffer ganske greie som nybegynner-viner ;)

Endret av LekeHusmor
Skrevet

jeg lærte meg å drikke rødvin v.h.a J.P chenet! :vin:

Skrevet

Prøv en Valpolicella. De er kjempebra som begynnervin, og til retter som pasta og pizza.

Særlig anbefaler jeg Domini Veneti.

I tillegg til å være lett så er den også en veldig bra vin.

Skrevet
jeg lærte meg å drikke rødvin v.h.a J.P chenet! :vin:

Enig med denne! J.P Chenet og Amigo er veldig greie nybegynnerviner....

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke Amigo :hår: Den er bare sur og smaker ikke av god vin i det hele tatt. Det er en grunn til at Espen Eckbos stakkarslige Asbjørn sitter og drikker denne, for å si det slik. JP Chenet synes jeg er greiere, den smaker ikke mye, men er grei nok.

Støtter ellers forslaget om en Valpolicella (f eks Classico), det er vin som smaker slik den skal...

Hell vinen på en karaffel en stund før du drikker den, så får den rundere og mindre sur smak pga lufta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...