Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Hei Jeg tenkte det kunne være morsomt å se hva andre gjør for å holde gnisten i forholdet ved like. Jeg snakker da ikke om det essensielle som god kommunikasjon, arbeidsfordeling og respekt, men ting dere gjør utover det daglige. Siden jeg starter tråden bør jeg kanskje være først ute... Vi prøver å være veldig bevisste på å prioritere oss som par. I hverdagen er det vanskelig å prioritere "tosomheten", siden døgnet bare har 24 timer, og jobb, barn, fritidsaktiviteter, venner, familie krever sitt... Vi prøver å få minst 5-6 helger i året for oss selv uten barn, familie og venner, der vi bare er kjærester, og gjør kjæresteting. Om vi er ute, eller bare koser oss hjemme varierer ut i fra hva vi har lyst til der og da, men poenget er at vi er sammen bare oss to. Vi prøver også å reise bort en langhelg et par ganger i året. Av og til "bytter" vi bosted med barnevakten (besteforeldre), men vanligvis tar vi en hotell-weekend siden litt av poenget er å slippe bort fra matlaging, husvask og andre plikter og bare nyte hverandre, og hverandres selskap. Disse pusterommene minner oss på hvor godt vi har det sammen, og gir oss noe å se tilbake på, og ikke minst se fram til. Det bevarer gnisten, og hvis vi har hatt en periode der vi har hatt liten tid til hverandre er disse dagene en ypperlig sjanse til å gjenoppdage hverandre. Det aller beste er at våre foreldre (blir vi noen gang voksne i deres øyne) er veldig påpasselige med at vi får pusterommene våre. Synes de det har gått for lang tid uten at vi har hatt en tur eller frihelg purrer de på oss. Som svigermor sier: "nå har jeg brukt mange år på å oppdra deg til å bli svigermors drøm, jeg orker ikke begynne å oppdra en ny en nå. Derfor er det best for meg at dere husker å ta vare på hverandre." Hva gjør dere for å holde gnisten ved like i deres forhold? Håper på å få mange svar på denne tråden, kanskje jeg får noen nye tips også?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Jeg bør kanskje legge til at vi har vært et par i 17 år, og er gift på 15. året nå. Og dette har vi holdt på med siden første året vi var sammen.
Alice Ayres Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Vi går på dates fremdeles - kino, drinker, er aktive sammen. En annen ting som synes å være viktig, er å gjøre ting hver for oss. På den måten får vi hentet inn nye impulser og får pleid det å være "bare meg". Man opphører nemlig ikke å være den man har vært før man traff sin partner så snart man blir gift eller flytter inn sammen.
Nabodama Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Vi har holdt sammen i 7 år snart, og det har vært både gode og dårlige tider. Kommer man seg gjennom de dårlige, lærer man noe av det. Først og fremst tar vi veldig godt vare på hverandre i hverdagen, det har vi alltid gjort. Vi har ikke en særlig travel hverdag, egentlig, det minste barnet mitt er 16 år. Vi koser mye, vi er veldig fysiske begge to, vi ler sammen, han synes jeg er morsom og fornøyelig, og han får meg til å le. Han er ikke noen stor "prater" som han selv sier, og det har jeg savnet noen ganger, men en får ikke alt i èn person, han har alt det andre. Vi er flinke til å støtte hverandre, vise den andre at vi bryr oss. Vi reiser bort sammen noen ganger i året. Da koser vi oss med å utforske andre steder, byer og land, og er skikkelig på bølgelengde. Dette begynte vi med etter vår store krise, som skyldtes at vi ikke prioroterte hverandre nok, hadde aldri tid til sånne reiser, andre ting ble satt først. Ellers tar vi noen turer i nærområdet, fisketurer og sånt. Vi har også naturen rett utenfor døra, så det hender vi tar en skitur, tenner bål, drikker litt vin eller toddy sammen eller noe sånt. Vi bruker også tid fra hverandre. I jobbsammenheng reiser vi litt begge to, desuten har han en hobby som han bruker endel tid på....men ikke så mye som før, da tok den omtrent all fritid, og det gikk utover forholdet. Vi synes det er greit å være borte fra hverandre også. Jeg trenger alenetid, og tid sammen med mine venner, han trenger det samme.
Gjest Casey Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Vi går på dates fremdeles - kino, drinker, er aktive sammen. En annen ting som synes å være viktig, er å gjøre ting hver for oss. På den måten får vi hentet inn nye impulser og får pleid det å være "bare meg". Man opphører nemlig ikke å være den man har vært før man traff sin partner så snart man blir gift eller flytter inn sammen. Det er viktig å huske på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå