Gå til innhold

Å gi ut bok selv

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet

Jeg vurderer å skrive en bok, og gi den ut selv.

Hvordan går jeg frem?

Hva koster det å gi ut en bok selv, og ikke via et forlag?

Gjest *Mim*
Skrevet

Du kan prøve å google "print on demand", og se om du finner noen som kan trykke boka for deg. Du kan også ringe et lokalt trykkeri og spørre.

Det kan være dyrt å trykke små opplag, men for noen typer bøker er det mulig å søke støtte.

Hvorfor vil du ikke gå via et forlag?

Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet
Du kan prøve å google "print on demand", og se om du finner noen som kan trykke boka for deg. Du kan også ringe et lokalt trykkeri og spørre.

Det kan være dyrt å trykke små opplag, men for noen typer bøker er det mulig å søke støtte.

Hvorfor vil du ikke gå via et forlag?

Redd for å bli snytt, antar jeg.

Gjest *Mim*
Skrevet

:ler:

Tror du at du vil tjene mer på å gi ut selv? Piratforlaget er drevet av forfattere som var misfornøyd med egen fortjeneste, du kan jo høre med dem. :)

Skrevet
:ler:

Tror du at du vil tjene mer på å gi ut selv? Piratforlaget er drevet av forfattere som var misfornøyd med egen fortjeneste, du kan jo høre med dem. :)

Var ikke fortjeneste jeg tenkte på men kontroll over innholdet. Det er tross alt mitt livshistorie jeg vil gi ut.

Gjest *Mim*
Skrevet

Okei, da skjønner jeg.

Hvorfor vil du gi ut livshistorien din? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er en dårlig ide, men legger du ut livet ditt i en bok som er tilgjengelig for alle kan du få alle slags reaksjoner. Tenk nøye over hva du vil med bokutgivelsen.

Skrevet

Jeg vet ikke noe om kostnadene.

Jeg vil bare si at som bokhandelansatt, så har du en utfordring med tanke på å få boken ut i butikkene. Du blir nødt til å markedsføre deg selv (og mange er kritiske til såkalte kjøkkenbordforlag), og du blir nødt til å distribuere selv. Jo enklere distribusjonen er for bokhandlerne, jo mer sannsynlig er det at de vil ta inn boken din.

Dersom du går for å produsere boken selv, bør du regne med å sende en god del eksemplarer ut gratis til bokhandlere slik at de får sett og vurdert den til innkjøp.

Og for å være realistisk, regn for all del ikke med å tjene penger. Jeg tror du vil tjene mer penger på å få boken utgitt på forlag, faktisk. Du kan være et unntak, men det er greit å være forberedt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg snakket en gang med ei eldre dame som gjorde det du tenker på: Hun skrev livshistorien sin og ga ut bok uten forlag. Hun trykket boka opp i ca 200 eksemplarer, og solgte dem i den lokale bokhandelen og til venner og familie. Hun gikk akkurat i null. Men så gjorde hun det ikke for penger i det hele tatt. Hun ville bare at venner og familie skulle få lese hennes historie, sånn at den ikke var borte når hun selv gikk bort.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

Har ikke noe spesielt å bidra med her, men er litt nysgjerrig selv: lurer på om det kun er spesial trykkerier som trykker bøker eller kan de fleste gjøre dette?

Er veldig glad i å skrive, men kun som hobby...foreløpig ihvertfall. Kanskje jeg en dag gir ut noen av mine historier...så da er det jo greit å vite hvordan man skal gå frem.

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekk også www.lulu.com. Det er en print-on-demand service, noe som betyr at du kan få laget kun én bok om gangen om det skulle være ønskelig. Er MYE billigere enn å få trykket opp en bok gjennom et vanlig trykkeri (så sant vi snakker små opplag - for større opplag lønner det seg med vanlig trykkeri).

Gjest Gjest
Skrevet

Bruk lulu, gi ut e-bok og distribuer hos Amazon.

Gjest Gjest
Skrevet
Var ikke fortjeneste jeg tenkte på men kontroll over innholdet. Det er tross alt mitt livshistorie jeg vil gi ut.

Men kontroll over innholdet kan du vel kreve hos forlagene også?

De store forlagene virker i hvertfall veldig seriøse når det gjelder å ta hensyn til forfatteren (ønske om å være anonym o.l.)

Er den god nok til at du kommer inn der, stiller du mye strekere hvis du ønsker en viss inntjening på dette. Også hvis du ønsker å nå ut til flere lesere.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er litt fascinerende hvor mange folk som tror at deres historie er så innmari interessant for andre. Er det noe vi ikke trenger, så er det enda flere mer eller mindre poengløse selvbiografier. Sleng inn kortversjonen til "fra virkeligheten"-sidene i et eller annet ukeblad i stedet, da er du i det minste sikret en tusenlapp eller to.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er litt fascinerende hvor mange folk som tror at deres historie er så innmari interessant for andre. Er det noe vi ikke trenger, så er det enda flere mer eller mindre poengløse selvbiografier. Sleng inn kortversjonen til "fra virkeligheten"-sidene i et eller annet ukeblad i stedet, da er du i det minste sikret en tusenlapp eller to.

Selv om mange tror livshistorien deres er mer interessante enn hva andre syntes, er det jo ikke utenkelig at noen kan ha interesse av den/ den ikke er blitt fortalt før. Mange stemmer som ikke har blitt hørt/ skjebner vi ikke aner noe om. Syntes kommentaren din var fullstendig unødvendig.

(ja ja, sikkert interessant hva du syntes om den saken også :søvn: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...