Gjest Gjest_stine_* Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Dette er en god venninne, men jeg er ikke så fornøyd med at hun snylter til seg penger. Hun bor i utlandet, kommer hjem når hun skal føde, og blir her til kontantstøtte er i orden, så reiser de tilbake til bostedet sitt. Da får han utbet arb. ledighetstrygd, siden han har jobbet her. Og de får tilsammen utbet 5500ca pga barnetrygd og kontantstøtte. Syns det er litt dårlig med tanke på at der de bor så har de det faktisk veldig bra. De har ikke dårlig råd, og de vil klare seg godt med de pengene de har utennom snyltingen. Hvordan ville dere ha reagert på dette?
absinthia Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Synes du det hadde vært best at venninnen din, barnet og mannen hadde hatt dårlig råd? Det høres nemlig ut til at du ikke liker at de kommer til å ha det bra, i motsetning til å bo her og slite hardt.
Karmela Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Jeg syns også som Stine, at en ikke burde gjøre som venninnen hennes gjør. Hun mottar penger, men tilfører ingenting til oss? Trodde de røde kalte det for spleiselaget? Det blir ikke noe spleising nå noen spanderer...
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Hvorfor er det snylting? Er det lov så er det lov.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Jeg syns også som Stine, at en ikke burde gjøre som venninnen hennes gjør. Hun mottar penger, men tilfører ingenting til oss? Trodde de røde kalte det for spleiselaget? Det blir ikke noe spleising nå noen spanderer... Har du full oversikt over skatteforholdet hennes? Medlemskap i folketrygden bortfaller ved lønnsmottak av utenlandsk arbeidsgiver i utlandet, så forferdelig mye snylting kan det ikke være snakk om. Skjønner godt at de vil føde i Norge, med tanke på statsborgerskapsrot.
Transmogrifier Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 Dette er en god venninne, men jeg er ikke så fornøyd med at hun snylter til seg penger. Hun bor i utlandet, kommer hjem når hun skal føde, og blir her til kontantstøtte er i orden, så reiser de tilbake til bostedet sitt. Da får han utbet arb. ledighetstrygd, siden han har jobbet her. Og de får tilsammen utbet 5500ca pga barnetrygd og kontantstøtte. Syns det er litt dårlig med tanke på at der de bor så har de det faktisk veldig bra. De har ikke dårlig råd, og de vil klare seg godt med de pengene de har utennom snyltingen. Hvordan ville dere ha reagert på dette? Takk for tipset!! Dette skal jeg huske på.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du eventuelt skal gjøre med venninnen din? Jeg har veldig høy terskel for hva jeg ville lagt meg oppi av ting mine venner gjør som ikke skader noen direkte. Om mine venner jukser på skatten, tar seg en ekstra egenmeldingsdag når de egentlig er friske eller stjeler en sjokolade på butikken, så ville jeg kanskje gitt uttrykk for at jeg mislikte handlingen (alt etter forholdene rundt), men jeg ville aldri meldt dem til politi/myndigheter. Sånn gjør man bare ikke mot gode venner. Det er jo ikke sånn at de har gjort seg skyld i en kriminell handling heller. De "bare" utnytter systemet. Det står ikke respekt av det, men det er ikke forkastelig heller.
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Det norske snillisme-systemet er til å bli kvalm av .. .. vi har ikke råd til midtskillere på veiene - men å kaste penger etter griske, late mennesker er helt kurant.
Gjest Sandie Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Det norske snillisme-systemet er til å bli kvalm av .. .. vi har ikke råd til midtskillere på veiene - men å kaste penger etter griske, late mennesker er helt kurant. Helt enig!
Thorn Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 Nå sier vel ikke du noe om hvor i verden denne venninna di bor, men jeg må innrømme at selv om jeg var fast bosatt i et annet land ville jeg kommet tilbake til Norge for å føde dersom jeg var gravid. Ikke for pengene sin del, men pga at jeg hadde følt meg usikker i et land der jeg ikke var helt hundre prosent trygg på språket... Dersom hun har familie i Norge kan vel det også være en årsak til at hun vil ha barnet her? Selvfølgelig, dersom hun er åpen om at grunnen til at de vil få barnet i Norge er pengene, så mener jeg at det er helt feil. Men det er vel likevel ikke noe du kan gjøre noe med... Blir litt feil å sladre på sånt.
Gjest Pest Skrevet 30. mai 2008 #11 Skrevet 30. mai 2008 Er ikke det forbløffende hvor mange som velger å jobbe og bidra til samfunnet her i Norge, siden det er så enkelt å "snyltre". Men slik er det, vi bor i et land hvor velferden styrer, og folk kan gjøre hva de vil med livet sitt. En kan sitte og rakke ned på de som en mener at ikke bidrar til samfunnet, eller en kan lene seg tilbake og sette pris på livet en velger å leve og la andre leve det slik de ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 Jeg synes det er flott at hun utnytter mulighetene! Staten stjeler fra oss, hun snylter på staten og jeg snyter på skatten. Like for like! Det er bare de uintelligente som lar seg lure av makthavernes moralpreik.
milla-mor Skrevet 30. mai 2008 #13 Skrevet 30. mai 2008 Så lenge det er lovlig, så ser jeg ikke helt grunnen til å hisse seg opp... Synes kanskje ikke velferdssystemet i Norge er så knall alltid, men det er ikke snylting, dersom det er penger hun har rett til... Det er ikke veldig kult gjort, for det er vel de som virkelig trenger det, som bør fanges opp av slike goder, men så lenge hun ikke bryter loven... Hva kan man gjøre?
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 Så lenge det er lovlig, så ser jeg ikke helt grunnen til å hisse seg opp... Synes kanskje ikke velferdssystemet i Norge er så knall alltid, men det er ikke snylting, dersom det er penger hun har rett til... Det er ikke veldig kult gjort, for det er vel de som virkelig trenger det, som bør fanges opp av slike goder, men så lenge hun ikke bryter loven... Hva kan man gjøre? Er det ikke ulovlig, sier du? Så det er lov å melde seg arbeidsledig og motta dagpenger fra Norge - mens man er bosatt i et annet land?
milla-mor Skrevet 30. mai 2008 #15 Skrevet 30. mai 2008 Er det ikke ulovlig, sier du? Så det er lov å melde seg arbeidsledig og motta dagpenger fra Norge - mens man er bosatt i et annet land? Nei, jeg vet ikke, faktisk... Jeg regnet med at hun ikke gjorde noe ulovlig, men "utnyttet" systemet for å få litt mer. Hvis hun faktisk lyver til seg penger, så er jo det forferdelig stusselig, og veldig kjipt for henne om det oppdages.
Gjest ts Skrevet 30. mai 2008 #16 Skrevet 30. mai 2008 Hun og mannen jugger til seg penger, og de er redd for å bli tatt. Jeg forstår at de føder her, men ikke at de fortsatt står oppført som norske statsborgere. De skal jo opplyse om at de skal oppholde seg i utlandet mer enn så så lang tid. De har foretning som de har inntjening på 60000 i mnd der de egentlig bor, så det er ikke synd på de. De norske penene bruker de til å finansiere nye kjøp i landet de bor. Syns bare at det er litt smålig av dem når de har det så bra som de har det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå