Gå til innhold

Hva du bør vite om bruktbilkjøp


Gjest Icere

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vi skal også kjøpe bruktbil, og de siste ukers leting har lært oss noen viktige punkter:

edit: Det aller, aller første man må sjekke, er om det er heftelser på bilen (om noen har satt pant i den). Heftelser følger bil, ikke eier, og hvis du kjøper en bil med heftelser, kjøper du deg gjeld. Jeg har sett mange biler til 15-20 000,- med heftelser/gjeld på alt fra 10 000,- helt opp til 40 000,-, så her må man passe på. Du kan sjekke om en bil har heftelser her: http://w2.brreg.no/motorvogn/

1. Bilen bør være EU-godkjent nylig. En slik godkjenning sier imidlertid ikke noe om bilens egentlig stand, men kun om bilen innfrir visse sikkerhets- og miljøkrav de neste to årene. NAF skriver: Kontrollen sier kun om miljø og sikkerhet i kontrolløyeblikket. Den omfatter ikke test eller inspeksjon av driftsikkerhet, som motor, drivverk eller clutch. Hvis noen påstår at EU-godkjenningen viser at bilen er i god stand og garantert varer i to år til, så ikke kjøp bilen! Det er bare tøys.

2. Sjekk om årsavgift (kr 2660,-) og omregistrering er betalt. Omregistrering på biler som er 1996-modeller eller eldre er kr 1484,-, og for nyere modeller kr 4547,- (mellom 800-1200 kg). Se mer på www.toll.no

3. NAF-test!! Prøv å velg ut den bilen som er det mest aktuelle kjøpet, dra og se på den og ta med deg noen som har litt peiling på bil hvis du selv ikke er spesielt dreven. Vær spesielt oppmerksom på veldig gamle biler, og/eller biler som har gått over 200.000 km.

Når du har bestemt deg for at du vil ha bilen, DA bestiller du en NAF-test (ellers blir du å bruke to tusen kr på flere biler som du kanskje ikke ender opp med likevel). Det vanligste er at kjøper betaler for testen, hvis selger ikke selv stiller med test/vedlikeholdsrapport (da bør den være av nyere dato, senest innen den siste mnd). Selger bruker å levere bilen, så kan kjøper når som helst, og ved et hvilket som helst NAF-senter, hente ut testen og betale. Selger får ikke innsyn i denne rapporten i det hele tatt, og det har han heller ikke krav på. Hvis du bestemmer deg for at det er for mye feil med bilen og du ikke ønsker å kjøpe den, kan du tilby selger rapporten for 4-600,-. Da har han iallfall en vedlikeholdsrapport å vise sin neste potensielle kjøper. NAF gir deg markedsverdien på bilen, så det er lett å finne ut om selger har tatt overpris. De sier også hvor mye de max anbefaler at man betaler.

Vi hadde egentlig bestemt oss for å kjøpe en 1993-modell som hadde gått veldig langt, og fikk prutet bilen ned fra 25 000,- til 21 000,-. Ingen av oss har peiling på bil, så vi bestilte en NAF-test (vi hadde først tenkt å la være). NAF-testen viste at bilen var full av til dels skjulte feil, og de anbefalte oss ikke å gi mer enn max 10 000,-!! Det ble ikke noe deal, for å si det sånn....

4. Sjekk forsikring før du kjøper bilen, da får du ingen overraskelser. Sjekk også flere selskaper.

5. Fyll ut salgsmelding. Det er selgers ansvar å innlevere/poste denne til en trafikkstasjon.

6. Skriv kontrakt!! Få denne så detaljert som overhodet mulig, og hvis selger insisterer på å ha med"selges som den er" er det grunn til å være litt ekstra obs. Har han noe å skjule? Du er imidlertid ikke fortapt hvis du har skrevet under på dette og feil dukker opp, for hvis det er tydelig at selger hadde kjent til feilen, kan det hende at du får hevet kjøpet (eller får tilbake noe penger).

Lykke til med bilkjøp!

-misa

Endret av misa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hei_*

Hei Misa.

Kan du fortelle meg litt om den bilen du så på med tildels skjulte feil? Har ikke sånn veldig peiling på bil, men vurderer kjøp av en nå til ca samme pris som du nevnte (24000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det var litt av hvert, for å si det sånn. Det beste du gjør er å NAF-teste bilen - uansett. Men vær sikker på om du vil ha bilen, og hør gjerne med selger om han/hun tar kostnaden, evt deler den med deg. Lykke til.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode rååd! :))

Nå blir det litt enklere for de som er heelt bilblond og ikke bli lurt, og få en okei bil ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja tenkte at dere andre skulle slippe å kartlegge alt som vi måtte gjøre. Det tok nemlig mye lenger tid å sette seg inn i alt som man må huske på, enn vi trodde.

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen kommentarer på punkt 3 og 4:

Husk at biler er bygget for forskjellige bruksområder og konstrueres for forskjellig levetid. Jeg har sett flere store flak med over 400,000 km på telleren, men ikke mange små bybiler passerer 250,000 km. I tillegg kommer bilens nypris, en Mercedes eller Jaguar blir vanligvis behandlet bedre enn en like stor bil fra et billig merke og lever derfor noen år/km lengre. En bil med 200,000 km kan være alt fra nær døden til godt innkjørt, avhengig av størrelse og merke.

Dyre biler forblir dyre biler hele livet. De må ikke koste en formue i løpende vedlikehold, de har gjerne svært god byggekvalitet og trenger sjelden reparasjon, men den dagen noe ryker og må repareres kan du regne med at det koster mer enn for biler som var billige da de var nye. Jeg kom over en stor og rask Audi til en svært lav pris, grunnen til den lave prisen var en kilometerstand som ikke lignet grisen, men jeg likte bilen og kjøpte den. At bruktprisen var lav hjalp meg fint lite da ting begynte å ryke, for det er få deler som ikke koster mye mer i "stor og rask"-utgave enn i normalutgave. Jeg kunne kjøpt en ok liten Toyota for det jeg måtte ut med for ny clutch og bremser. Forsikring er heller ikke billig hvis man kjøper en bil som er hissigere enn det forsikringsselskapet synes er passende for en ung og fersk sjåfør.

Må fremheve ekstra det du skriver om å sjekke hos flere selskaper, da jeg skulle forsikre min hissige bil opplevde jeg stor variasjon i prisene, det var tydelig at enkelte selskaper rett og slett ikke vil ha unge menn med slike biler og derfor opererte med priser skyhøyt over konkurrentene.

Enden på visen med min Audi ble forøvrig "selges som den er", men jeg tror ikke kjøperen fikk seg noen overraskelser, for: "selges som den er, ikke kjørbar delebil" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testene hos NAF kan både kjøper og selger ta. Og hos NAF oppdager de alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, men selgertesten er mer omfattende, og den inkluderer blant annet oljeskift og veiledning gjennom salgsprosessen. :)

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...