Gå til innhold

Blir så fort utålmodig og lei

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet

Jeg er så glad i å holde på med håndarbeide og hobbysaker. Men jeg går så skrekkelig fort lei. Jeg er et utålmodig menneske!

Hekling, strikking og brodering er uaktuelt for meg. Det tar jo altfor lang tid!

Ei tid dreiv jeg og sydde mye (på maskin), samlet opp masse tekstiler fra både brukte plagg og kjøpte inn på salg på tekstilbutikker. Men den interessen varte et halvt års tid. Nå ligger tekstiler og annet tilbehør gjemt bort i skuffer og skap. Sammen med dette ligger også flere flasker akrylmaling, noen malelerreter, vattkuler, limpistoler, tørkede blomster, papp i alskens farger og mønstre til scrapbooking, haugevis av tykt ullgarn som passer perfekt til toving osv osv. Lista er lang! Og tingene tar plass! (Vi har dårlig med bodplass, så det er rene puslespillet å finne plass til alt.) Men jeg klarer ikke å kvitte meg med det heller. Ser litt for meg at i samme øyeblikk som tekstilene er borte så får jeg et overveldende behov for å sy igjen!

Hva er galt med meg? Hvorfor er jeg så utålmodig? Hvorfor klarer jeg ikke å finne en hobby som blir "min"? Jeg har litt inntrykk av at de fleste har en spesiell hobby som overskygger alle andre, en hobby de slapper av med og koser seg med i ledige øyeblikk.

Sukk! Vet ikke helt hvor jeg vil med dette... Kanskje høre om det er andre som er like vinglete som meg her? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei,

jeg også har det samme problemet, og har også tenkt de tankene hvorfor noen klarer å holde fast på en hobby så lenge? Å lage så mye gang på gang.

Jeg også har sysaker, strikkesaker og broderingsaker liggende. Det som ofte skjer er at jeg får en bølge over meg og setter fullt i gang med en av de hobbyene, men så mister jeg interresen etterhvert. I noen tilfeller klarer jeg å bli ferdig med et prosjekt, men oftes blir de liggende til neste bølge kommer og det kan være lenge mellom hver gang. Jeg har tenkt litt og tror at grunnene kan være disse:

1. Jeg er ikke så veldig flink, dvs. har ikke de grunnleggende ferdigheter som trengs og det gjør at jeg ofte sitter fast og ikke får laget noe slik jeg ønsker det. Det gjør at jeg mister motivasjonen og "gir opp".

2. Jeg har ingen i min omgangskrets som har de samme interressene og derfor heller ingen som jeg kan spørre om råd eller tips.

3. Jeg har ingen felles hobbyvenniner som jeg kan sitte sammen med. Tror at det er en viktig motivasjonsfaktor og ha det sosialt i lag med andre mens man holder på med et prosjekt.

4. Selv om jeg har gått til innkjøp av mange bøker og søker mye på internett vedrørende disse hobbyene, klarer jeg ikke helt å forstå det. Jeg er en som trenger å få det forklart ansikt til ansikt.

Dette var noen av mine tanker og meninger rundt dette da..

Endret av lille_lam
Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet
3. Jeg har ingen felles hobbyvenniner som jeg kan sitte sammen med. Tror at det er en viktig motivasjonsfaktor og ha det sosialt i lag med andre mens man holder på med et prosjekt.

Dette tror jeg er en viktig ting for meg. Uansett hvilken hobby jeg har så blir den litt ensom, for ingen av mine venninner er interessert i sånt.

Det med å føle at man ikke er flink nok kjenner jeg meg også igjen i. Noen ting jeg lager blir litt for barnslige til at jeg kan tørre å vise dem fram. Andre ting blir ikke barnslige, men bare rett og slett dårlig kvalitet. Hadde jeg laget fine ting kunne de blitt julegaver osv. og kanskje blitt en større inspirasjonskilde.

Jeg skjønner jo at man må holde på med ting ei stund for at man skal bli skikkelig flink. Men det har jeg altså ikke tålmodighet til. Tro om jeg bare er lat? :)

Skrevet

Jeg driver mye med håndarbeid, og har en rimelig bra produksjon i løpet av et år. Her strikkes det vanter, votter, sokker, luer og sjal til julegaver, jeg broderer for tiden på en bunad, syr endel klær, hekler ( mest til julegaver) og driver i perioder også med maling og tegning.

Tror litt av grunnen til at jeg synes det er artig er nettopp det at jeg kan teknikkene grundig nok til at jeg kan leke meg med oppskrifter og mønster, og gjør ting på min måte. Jeg tar ofte utgangspunkt i en oppskrift eller et bilde og lager utfra det. Og da blir det straks mye mere artig enn å følge oppskrift slavisk. Det eneste jeg virkelig sliter med er tellesøm, det synes jeg er uhorvelig kjedelig.

Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet
Jeg driver mye med håndarbeid, og har en rimelig bra produksjon i løpet av et år. Her strikkes det vanter, votter, sokker, luer og sjal til julegaver, jeg broderer for tiden på en bunad, syr endel klær, hekler ( mest til julegaver) og driver i perioder også med maling og tegning.

Tror litt av grunnen til at jeg synes det er artig er nettopp det at jeg kan teknikkene grundig nok til at jeg kan leke meg med oppskrifter og mønster, og gjør ting på min måte. Jeg tar ofte utgangspunkt i en oppskrift eller et bilde og lager utfra det. Og da blir det straks mye mere artig enn å følge oppskrift slavisk. Det eneste jeg virkelig sliter med er tellesøm, det synes jeg er uhorvelig kjedelig.

Åh, som jeg misunner deg! Jeg hadde aldri hatt tålmodighet nok til halvparten av det du gjør. Og jeg får vondt i sjela bare av å tenke på å starte med alt det arbeidet en bunad medfører!

Kan du putte litt av innsatsviljen og tålmodigheten din på en boks og sende til meg i postoppkrav?

Gjest Gjest_therese_*
Skrevet

Kjenner meg igjen i det trådstarter nevner. Og tror mye på det du sier om å kunne teknikkene grundig nok. Men bare lurte på hvor er det du har lært deg teknikkene grundig??

Skrevet

Min farmor lærte meg å strikke og hekle når jeg var ganske liten, hun var en racer på alt av håndarbeid.Jeg husker jeg satt på armlenet på stolen hennes og kikket på når hun strikket og var så fasinert over at tråden kunne bli til en sokk. Kunne ikke skjønne hvordan det var mulig. Når farmor lærte meg å strikke føltes det som jeg fikk del i en fantastisk hemmelighet. Var stolt som en hane over mine første grytekluter, de var i gult bomulsgarn, skjeve og hullete...hehe... Det grunnlaget jeg fikk der var nok til at når jeg i tenårene fant ut at jeg hadde lyst til å lage meg en genser etc så fikk jeg til det. Ble etterhvert bitt av basillen,har en mengde ikke så heldige prosjekter på samvittigheten, men lærte mye av å prøve og feile.Har opp gjennom årene kjøpt en mengde håndarbeidsbøker og hefter, og har i dag et godt variert "bibliotek" med endel norske og mye utelandske bøker.Synes det rent strikketekniske er spennende, det er alltids nye måter å gjøre ting på.Selv om jeg har strikket mye i snart tjue år er det forstatt nye ting å lære.

Det er mye tålmodighet i det å drive med håndarbeid, det tar tid.Men for meg er det litt av gleden med det, man skaper ting som får en annen verdi enn "fort ferdig".Jeg blir nesten litt andektig når jeg brodere på bunaden til elsdtejenta, dette skal bli et plagg hun har glede av resten av livet. Og det å sy bunad selv har gjort meg enda mer stolt og takknemlig over min egen bunad, det er utrolig mange timers arbeid min mor la ned i den.

Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet

Jeg lærte også å strikke da jeg var lita. Mamma var flink med håndarbeid av alle slag, og det var nok der jeg fant min inspirasjon.

Men jeg har alltid vært så utålmodig. Da jeg var 17 strikket jeg en setesdalsgenser til ei lita jente. Det gikk veldig greit, inntil jeg måtte begynne på arm nr 2. For da måtte jeg jo gjøre samme jobben som på arm nr 1 EN GANG TIL! Altså takler jeg dårlig å gjøre samme ting to ganger. Det ble ikke mer genserstrikking på meg... I dag er jeg 32!

Jeg lurer på om jeg bare må innse at jeg er for lat og/eller utålmodig?

Skrevet

Alle er forskjellige, og liker forskjellig ting. Og erme nummer to ER kjedelig å strikke!Om det er noen trøst har jeg en haug med boler og halvferdige gensre liggende, og det er slettes ikke sikkert alle blir ferdige..... Greit med en UFO-uke av og til, hvor jeg gjør litt på forskjellige ting, men ikke nødvendigvis gjør de helt ferdige.

Når elsdtejenta var ganske liten fant jeg ut at jeg skulle brodere en julekalender. Fant et flott bilde av en nisse med liste og gaver, hund og juletre. Men glemte å se etter hvor mange sting pr.cm og størrelse på ferdig bilde.Fikk broderiet i posten, ble litt såå "ops da, dette var stor. Og masse sting...." , men satte trøstig i gang. Nissen er nesten ferdig, det samme med hunden. Men resten? Not..... Jenta er nå tretten og jeg tviler på at den kalenderen noengang blir ferdig. Ei heller til barnebarn,.......hehe.....Den ligger nederst i en eller annen skuff, og der ligger den godt!

Skrevet

Til dere som sliter med å gjøre ferdig erme eller sokk nr. 2 kan jeg anbefale å sjekke ut "Magic Loop". Man strikker 2 sokker eller ermer på en og samme rundpinne. Når man er ferdig er man altså ferdig.

Når teknikken først sitter går det mye fortere enn når man strikker på strømpepinne f.eks.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Til dere som sliter med å gjøre ferdig erme eller sokk nr. 2 kan jeg anbefale å sjekke ut "Magic Loop". Man strikker 2 sokker eller ermer på en og samme rundpinne. Når man er ferdig er man altså ferdig.

Når teknikken først sitter går det mye fortere enn når man strikker på strømpepinne f.eks.

Hva? Det høres jo helt... ja, magisk ut. Får man kjøpt sånt i vanlige strikkebutikker? Er det vanskelig? Det er kjedelig med den andre sokken eller ermet.

Skrevet

Man må egentlig lære seg å bli tålmodig nok. Det er en prosess. Hvis man bestemmer seg for å holde på et prosjekt til man er ferdig, så blir man motivert til å lage flere ting fordi man ser at produktet blir bra. Begynn med små, lette ting som ikke tar så lang tid å lage, og jobb deg oppover. Lær grunnleggende teknikker først (kan feks læres fra bøker), og avanser etterhvert. Man trenger ikke velge seg èn hobby, jeg holder på med alt mulig rart. Strikking, hekling, søm, scrapbooking for det meste, men er av og til innom smykkelaging og litt broderi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...