Shade Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har hatt lyst på en Ragdoll siden jeg leste om de i en kattebok for 6 år siden, men det har aldri passet. Nå tror jeg det kan gå om et års tid. Og da var det plutselig en tanke som slo meg som jeg aldri har tenkt på tidligere. Avl. men hvordan driver man avl på katter på en forsvarlig måte? Hva må til? Håper noen med erfaring kan skrive inn og fortelle litt om hva man gjør og hvordan det er
Shade Skrevet 2. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 2. juni 2008 Dytter denne litt opp igjen i håp om svar
Noli Skrevet 2. juni 2008 #3 Skrevet 2. juni 2008 Du må først og fremst ha kunnskap og interesse for hvilke linjer som finnes, hvilke som passer sammen, hvilke egenskaper man finner i de ulike linjene og hva som er ønsket. Og så må du ha PENGER! Selv om rasekatter selges relativt dyrt, går alle jeg kjenner som driver med oppdrett veldig i minus. Man må ha råd til relativt høye vet. regninger, mye stell av kattene, og aller mest: utstillinger. For å bli "annerkjent" som oppdretter og få solgt noen av kattene dine, MÅ du delta på utstillinger. MYE! Det koster, både i reiseutgifter, opphold og påmelding. Der kommer neste faktor inn: TID! Å drive oppdrett tar mye tid. Du må ha huset tilrettelagt for det. Rasekatter vil du gjerne ikke slippe ut i nabolaget for å få "løsunger", men alle katter bør få gå ut. Dermed bør du ha kattegård, og om du planlegger å ha flere katter av hvert kjønn, må du ha plass til å holde de adskilt. Det kan jo være en del styr. Hvis du satser på å "leie" en hann, må du som regel ha et visst "godt rykte" før noen vil leie ut til avl, i tillegg til at de tar godt betalt de også. Sånn generelt: jeg vil ikke anbefale å gjøre det med mindre det er noe du virkelig brenner på. Det er dukket opp masse nye oppdrettere av rasekatter i Norge den siste tiden (vet lite om akkurat din rase), så konkurransen blir ofte stor. Man risikerer jo å ikke få solgt kattungene sine, og da sliter man jo litt etterhvert. Ellers er dette et godt forum om du vil ha mer informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå