Svimle Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Jeg synes godt krydret og stekt mat er det beste. Men nå har jeg pådratt meg magesår, og må for en periode være veldig snill med magen min. Foruten å kutte kaffe og svart te, så er middagsmaten den største utfordringen. Jeg trenger derfor forslag til kokt og mild kost (ikke fisk, her har jeg praktisk talt et helt hav å ta av). Alle forslag tas i mot med stor takk!
Gjest Eurydike Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Frikassé, av kylling eller kalv, med masse gode, nye grønnsaker og nye kokte poteter. Lenke: http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.867856 Akkurat nå ville jeg hatt grønne asparges i, og neper, når de kommer. Husk ellers å salte vannet du koker kjøttet i.
Svimle Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. mai 2008 Frikassé, av kylling eller kalv, med masse gode, nye grønnsaker og nye kokte poteter. Lenke: http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.867856 Akkurat nå ville jeg hatt grønne asparges i, og neper, når de kommer. Husk ellers å salte vannet du koker kjøttet i. Ah, ja, selvfølgelig, frikassé! Det er jo rimelig kjapt å lage etter jobb også. Takk, frikassé er notert! :-D
Gjest hyggelig Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Kokte kyllingbiter i pitabrød/wraps med god salat og kanskje litt rømme. Bakt potet... Kyllingfilet fylt med fetaost/vanlig ost og spinat/tomat, kanskje også pakket inn i et tynt lag med butterdeig. bakes i ovn, serveres med feks ris/potet. pasta carbonara med kylling istedenfor bacon. god bedring!
onyx Skrevet 30. mai 2008 #5 Skrevet 30. mai 2008 Det meste kan dampkokes også. Det beste er en slik dampkasserolle med flere deler, eller en elektrisk dampkoker. Da begynner man med det som ta lengs tid og setter på flere deler og legger i etter koketiden til det man lager. Det finnes mange gode asiatiske retter som er dampkokte, fylt pasta, fisk, kylling og masse grønnsaker.
Gjest Eurydike Skrevet 31. mai 2008 #6 Skrevet 31. mai 2008 (endret) Kyllingfilet fylt med fetaost/vanlig ost og spinat/tomat, kanskje også pakket inn i et tynt lag med butterdeig. bakes i ovn, serveres med feks ris/potet. Bare en liten kommentar: Butterdeig er veldig tungt fordøyelig, pga alt fettet. Da er det bedre å bake kyllingen uten, evt i foliepakke. PS: I det hele tatt er kyllingfilet og grønnsaker, evt også små nypoteter, i foliepakke i ovnen en enkel hverdagsløsning for en lett (og lettfordøyelig) hverdagsmiddag. Maten blir jo da nettopp dampet, ikke stekt. Endret 31. mai 2008 av Eurydike
Svimle Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 31. mai 2008 Kokte kyllingbiter i pitabrød/wraps med god salat og kanskje litt rømme. Bakt potet... Kyllingfilet fylt med fetaost/vanlig ost og spinat/tomat, kanskje også pakket inn i et tynt lag med butterdeig. bakes i ovn, serveres med feks ris/potet. pasta carbonara med kylling istedenfor bacon. god bedring! Det meste kan dampkokes også. Det beste er en slik dampkasserolle med flere deler, eller en elektrisk dampkoker. Da begynner man med det som ta lengs tid og setter på flere deler og legger i etter koketiden til det man lager. Det finnes mange gode asiatiske retter som er dampkokte, fylt pasta, fisk, kylling og masse grønnsaker. Bare en liten kommentar: Butterdeig er veldig tungt fordøyelig, pga alt fettet. Da er det bedre å bake kyllingen uten, evt i foliepakke. PS: I det hele tatt er kyllingfilet og grønnsaker, evt også små nypoteter, i foliepakke i ovnen en enkel hverdagsløsning for en lett (og lettfordøyelig) hverdagsmiddag. Maten blir jo da nettopp dampet, ikke stekt. Tusen takk for flotte tips! Jeg kjører en ganske mager linje i utgangspunktet også, og jeg har forstått at jeg ikke bør ha mye fet mat nå i denne tiden heller. Dampkoking i folie er kjempegreit!
Brunhilde Skrevet 31. mai 2008 #8 Skrevet 31. mai 2008 Fiskepudding i hvit saus med gulrøtter og poteter ble ansatt som skånemat da jeg var barn og hadde magekatarr. Eller er kokt laks godt og raskt å lage. Hvis du spiser den med potet eller ris, litt lettrømme og agurk- (eller annen) salat blir det en god middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå