Gå til innhold

Stort dilemma!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma. Jeg har to nydlige hannkatter på ett år, som har bodd hos meg siden juli/august 07. De er innekatter fordi vi bor i 3 etasje i en bygård, men har mulighet til å være på verandaen hver dag. Jeg har hatt et problem med den ene katten min fordi han tisser inne! Jeg har prøvd det aller meste for å finne ut av hva som er galt, men ingen ting nytter. Det er ganske ille, så vi har valgt å flytte herfra til en annen leilighet der de kan være ute.

Dilemmaet mitt er egentlig det om det er verdt det. Ja, jeg er veldig glad i kattene mine og jeg vil egentlig ikke gi dem bort! Siden jeg først har tatt på meg det ansvaret å ta meg av dem, så kan jeg jo ikke bare gi dem fra meg. Jeg og samboeren min er studenter og den leiligheten vi bor i nå er noe av det beste man kan få tak i, samtidig som det er utrolig billig å bo her. Flytter vi må vi bo i en vanlig typisk studentleilighet.

Det er ikke det eneste dilemmaet, men også alle ferier. Da drar vi hjem til foreldrene våres og bor der. Før jeg fikk kattene sa mamma ja til at jeg skulle få lov til å ha dem der hver gang, men nå så har hun ombestemt seg helt. Det er helt jævlig å ha kattene der når vi er der fordi de får ikke lov til å være aleine og jeg er livredd for at dem skal pisse over alt og at foreldrene mine skal bli sure og helvete bryter løs ;P Stefaren min er veldig redd katter og det er også et problem. Den løsningen vi har hatt er at vi har bodd hos foreldrene til samboeren min og de har fått vært på loftet der med oss. Nå til sommeren skal vi ha med oss kattene og på den årstiden blir loftet vi sover på overkokt av varme. Siden kattene skal være der har vi ikke mulighet til å sove med døra åpen, noe som er nødvendig. Jeg vil heller ikke la kattene være utekatter der siden de kun er der i ferier. Halve sommeren skal vi bo i huset til foreldrene mine siden de er på ferie, så da løser hvert fall 1 mnd seg.

Men nå sitter jeg å er litt frustrert over meg selv som har tatt på meg det ansvaret her. Det er noe helt annerledes å ha katter når man bor i et hus, der de har mulighet til å være utekatter hele tiden og vi ikke trenger å tenke på at vi skal dra dem med hjem til foreldrene hver eneste ferie!

jeg har tenkt på fosterforeldre til kattene mine, for ca 1-3 år, men jeg vet jo ikke akkurat hvor jeg skal få tak i det... Er eneste løsning å gi bort kattene mine? Huff.. jeg vil virkelig ikke det! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de kastrert er vel første tanken jeg får opp?

Og har de vært til sjekk hos vetrinæren? Kan være en av de har vondt når h*n tisser og dermed forbinder doen med noe vondt.

Og vasker du godt når de har tisset der? Hvis de lukter tiss så har de en tendens til å ville tisse på samme stedet om igjen.

Skrevet
Er de kastrert er vel første tanken jeg får opp?

Og har de vært til sjekk hos vetrinæren? Kan være en av de har vondt når h*n tisser og dermed forbinder doen med noe vondt.

Og vasker du godt når de har tisset der? Hvis de lukter tiss så har de en tendens til å ville tisse på samme stedet om igjen.

Begge er kastrerte!

Dyrelegen har jeg vært hos flere ganger.

Og jeg vasker godt etter der dem har tisset, brukt blant annet sånn get of spray.. Eneste som fungerer er å plassere matskåler i hjørnene slik at han ikke tisser! Eneste jeg ikke har prøvd er å ha dem som utekatter, og jeg merker at de dagene de er ute på verandaen er det tissefrie dager her inne. Så jeg er ganske sikker på at det vil hjelpe!

Skrevet

Det høres ut som kattene ikke trives som innekatter. Det er helt typisk at de utvikler den typen adferd når de vantrives og er frustrerte. Det har ingen betydning at de aldri har vært utekatter, mange katter vil aldri akseptere en innekattilværelse. Kattene VET jo at det finnes noe utenfor leiligheten, de er på terrassen, de lukter, ser og hører.

Det høres ikke ut som at det å få katt var en veldig gjenomtenkt beslutning av deg så jeg foreslår at du omplasserer kattene. Da er det større sjanse for at du finner et godt og varig hjem.

Gjest Infralove
Skrevet

Du kunne ikkje hatt dei i ein anna heim mens du studerer da?

Midlertidig omplassering.

Du har prøvd å skifta sandtype og?

Har du 1 eller 2 sandkasser? Kanskje den eine nektar å gjere frå seg i same kasse?

Kanskje du kan prøve å reingjere kassa oftare?

Har du prøvd å flytte kassa til ein anna stad?

Dersom det er innsyn frå stua e.l, så kan katten kvi seg på å bruke den, har eg høyrt.

Står kassa langt frå mat og drikke?

Ligger det tepper e.l rundt kassa?

Eg hadde ein katt som tissa på teppet rundt kassa, det slutta ho med når eg fjerna dei. Blir jo ikkje heilt det same når katten din tissar overalt, men..

Du kan og prøve Feliway. Eg har ikkje handla frå den nettbutikken, eller prøvd produktet. Men det kan hjelpe dersom katten din stressar.

Skrevet
Begge er kastrerte!

Dyrelegen har jeg vært hos flere ganger.

Og jeg vasker godt etter der dem har tisset, brukt blant annet sånn get of spray.. Eneste som fungerer er å plassere matskåler i hjørnene slik at han ikke tisser! Eneste jeg ikke har prøvd er å ha dem som utekatter, og jeg merker at de dagene de er ute på verandaen er det tissefrie dager her inne. Så jeg er ganske sikker på at det vil hjelpe!

Jeg har fire katter og to av dem tisset gjerne alle andre steder enn i doen da vi bodde i blokk og de var innekatter.

Nå kan de være ute, og det har ikke skjedd en eneste gang etter at vi flyttet at de har tisset andre steder enn i doen. Nå bruker de dessuten den veldig mye sjeldnere også.

Omplassering av voksne katter er ikke nødvendigvis så lett å få til, og hva du skal gjøre i ferien i forhold til moren din, stefaren din og alt det andre, aner jeg ikke. Det er et træl å ha dyr, når alt kommer til alt, selv om det er verdt det også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...