Gå til innhold

Kantklipper

Gjest Gjest_Sonja_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sonja_*

Jeg må bare kjøpe meg en kantklipper, men hva skal jeg kjøpe?

Jeg vil iallfall ikke ha bensin. Går greit med strøm eller oppladbar. De varierer så veldig mye i pris, alt fra 2-300 til over 1000 kr. Har skjønt at noen har dobbel tråd og noen enkel. Derfra og videre aner jeg ingenting. Jeg vil kjøpe en som er bra nok, men hva er det?

Tips om hva jeg bør se etter og hva som du savner og funksjoner du setter pris på tas i mot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vi (dvs huseier) har en som går på strøm, og jeg synes den er bra. Min lille erfaring med de som er oppladbare er at de gjerne er svakere enn de med strøm eller bensin (som jeg har erfaring med fra tidligere sommerjobber), men det kommer jo an på behov også - har du stor tomt med mye svært ugress vil jeg anbefale strøm (hvis det ikke blir for mye pes med lange ledninger) eller bensin og en kraftig klipper, men har du en mindre hage og bare behov for å ta langt gress og løvetann inntil gjerder og slikt er det antagelig nok med en oppladbar. Etter å ha klipt endel med proft utstyr blir jeg imidlertid irritert om maskinen ikke klipper raskt eller effektivt nok og legger ned ting som hundekjeks framfor å klippe dem :ler:

Jeg ville også tatt med i betraktningen størrelsen og tyngden på klipperen. Lange og tunge klippere er et h... å gå med om du er hunkjønn :) Dobbelt tråd er bra, men jeg har ikke erfaring med enkelt. Og husk sikkerhetsutstyr, særlig vernebriller for å unngå steinsprut i øynene, og ikke klipp med folk bak klipperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På Jernia selger de Bosch-kantklippere på 250, 400 og 500 watt. De har en utbyttbar spole med sterk tråd i den ene og vanlig 1,6 i den andre. Den sterke tråden bytter du til når du skal til verks med hardere materiale ;)

De er geniale. Tror den på 500 watt er på tilbud nå til 599/699? og 449 for den på 400 watt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sonja_*

Jeg er av type hunkjønn så jeg må jo ha en jeg kan klare å håndtere. Må klippe langs 15 meter hekk + diverse annet. Strøm går greit fordi jeg allerede har en gressklipper som går på strøm. Ledning er noe herk, men allikevel håndterbart.

Takk for tipset om vernebriller. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Da har jeg iallfall satt opp dobbelt tråd og vernebriller på lista mi.

Prisen er ikke så nøye. Jeg vil heller ha en kantklipper som fungerer for meg og ikke en som er billigst mulig.

Sist gang lånte jeg kantklipper fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe egen. Den røyk selvfølgelig så det jeg ikke hadde råd til kostet meg 600 kr. :ler: Nå slipper jeg å kjøpe billigst mulig, men kan se på det som er mest praktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hva du klipper. Selv har jeg stor hage med mye forskjellig i. Til tyngre klippejobber har jeg en bensindrevet, uhyre effektiv! Og selv om den er tyngre er den helt grei å håndtere, den har sele slik at den henger på skuldrene.Men den bråker som et uvær, da. Bruker den ikke så mye nå lengre, nå begynner det meste av hagen å bli rimelig folkelig. Men til veldig høyt gress, mye ugress, småbusker og villniss er den god som gull.Men støvler og vernebriller er et must!

Til finklipping av gresskanter og annet småpjusk har jeg en som går på strøm. Helt grei, og ganske billig, tror ikke jeg betalte mer enn en tusenlapp eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...