Gå til innhold

DVD-opptaker


Snehvit

Anbefalte innlegg

Jeg er nå skikkelig lei av at videokassettene stadig vekk krøller seg (til tross for en ganske ny spiller og nye videobånd), og har i stedet lyst til å skaffe meg en DVD-opptaker. Er det noen her inne som har erfaring med det, og som kan fortelle hvordan det fungerer? Hvor mange timers opptak får man på en DVD-plate, og hvor mye koster de (fortrinnsvis DVD-RW)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig ingen som har dvd-opptaker? Jeg har undersøkt litt på nettet omkring ulike opptakere, men det hadde vært ålreit å høre personlige erfaringer i tillegg til bare de formelle spesifikasjonene.

Så vidt jeg har forstått finnes det tre ulike, ikke-kompatible formater:

*DVD+R/+RW (brukt av Philips)

*DVD-R/-RW (brukt av Pioneer)

*DVD-RAM (brukt av Panasonic)

Ut fra det jeg har lest virker det som om det er det første formatet som ser ut til å bli dominerende, og at det derfor muligens lønner seg å satse på Philips. I tilfelle det skulle være noen her som har dvd-opptaker, hvilket format har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp kjøpt oss en DVD-opptaker fra Panasonic. Den kostet flesk...., men vi bestilte den på internett og fikk den dermed adskillig rimeligere enn i butikken. Ble levert med postbudbil på døra et par dager etter. Jeg har i grunn ikke så mye peilig på de ulike funksjonene, men samboer`n (som har kjøpt den) er kjempefornøyd så langt! Innbiller meg at han sa den hadde ca 55 timer lagringskapasitet på harddisken, samt at vi kan brenne det vi ønsker å ta vare på på DVD. Hvis vi ser på en film på TV og telefonen ringer, kan vi satte den på opptak, for så å fortsette å se der vi slapp mens filmen fortsatt pågår. Og hvis vi ønsker å se en film på feks. TV3 hvor det er mye reklame, kan vi starte opptaket en stund før, og så bare spole forbi alle reklamepausene. Praktisk! Dessuten kan vi se bilder fra digetalkameraet og brenne disse på DVD, samt brenne filmene fra videokameraet på DVD (gir mye bedre bilde enn da vi tok dem opp på VHS.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg kjøpte en DVD opptaker for kort tid siden og min har fungert utmerket, den har plass til 60 timer opptak på harddisken og som Pernille skriver så kan du brenne det du vil ha ut på DVD plater. Opptakene blir krystallklare og du kan glemme slitte videobånd og rensekasetter.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi kjøpte dvd-opptaker i går, og det ble en Philips DVDR890. Vi funderte også litt på en slik kombinert harddiskopptaker og dvd-opptaker som dere snakker om (tipper dere har Panasonic HS2), men kom frem til at en ren dvd-opptaker egentlig vil være tilstrekkelig til vårt bruk. Dessuten kommer det vel sikkert snart noe "nytt og revolusjonerende" igjen, så da får jeg vel lyst på det også... :wink:

Med denne opptakeren får man tatt opp inntil 6 timer på en dvd-plate (avhengig av hvilken opptakskvalitet man velger), og den har i forhold til billigere varianter i-link som gjør det enkelt å overføre opptak fra digitalt videokamera til dvd-plater.

Det jeg særlig liker med denne, er at du får en kjempebra oversikt over alle opptakene du har på dvd-platen. Hvert opptak blir automatisk merket med et bilde, tv-kanal, dato og klokkeslett, så det er veldig enkelt å finne frem til rett opptak. Nå er det slutt på den dumme spolingen, som i tillegg sliter på videokassettene! Dessuten har du flere redigeringsmuligheter på de enkelte opptakene, slik at du f.eks. kan hoppe over reklamepauser og lett finne frem til dine favorittsekvenser ved å plassere kapittelmarkører i opptaket. Hittil er jeg kjempefornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...