Gå til innhold

atopisk eksem

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp fått atopisk eksem i en alder av 27. Har fra før av andre autoimmune sykdommer som pollenallergi, litt psoriasis og antydning til lavt stoffskifte. Hos meg er det huden i øverste del av panna og litt under øyenbrynene som er angrepet og det svir forferdelig. Er det noen som vet noe som kan hjelpe, kremer, unngå visse matvarer (er allerede vegetar). På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Prøv Aco Base?! Det er en krem som du får kjøpt på de fleste apotek. Jeg vet at barn med eksem bruker denne (anbefalt av barnesykepleier) og jeg har en venninne som brukte kremen på utslett i ansiktet (vet ikke hva slags).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flua-ikke innlogga

Har selv hatt atopisk eksem siden fødselen, og har opparbeida en viss erfaring ja! - Klesvask og skyllemidel og shampo må være helt parfymefritt, generellt må det meste være fritt for parfyme forresten! Til og med gubben!! Han kan ikke bruke deodorant med parfyme feks. Ellers så er det viktig å dusje ofte, smøre seg inn TVERT etterpå, ikke gå å sose på badet, men få kremen på tvert. Jeg synes Decubal funker best på kroppen, men litt (2ts) olivenolje på toppen. Bruker Seba-med fuktighetskrem i ansiktet. Jeg brøver å unngå å bruke kortison, ødelegger huden, men når jeg må bruke det, så kliner jeg det inn på kvelden, dusjer og smører om morgenen. Mange liker å smøre mange ganger hver dag, men for meg så funker det best å gjøre det etter jeg har dusja. -Ellers så har jeg blitt godt hjupet med soneterapi, og aromaterapi. -Forøvrig så må en nok prøve seg frem til det som passer en best sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv enten atopisk eksem / psoriasis = legen kan ikke helt bestemme seg, men tror det er psoriasis, siden jeg har fått psoriasismedikamenter. (Men hudlege vil han ikke sende meg til for grundigere eksperuttalelse...)

Jeg bruker Locobase, og har fått resept på Elocon og Betnovat som jeg har prøvd en stund. Elocon er en krem som skal smøres lokalt på utslett / eksem, og Betnovat har jeg i form av en oppløsning og har den i hodebunnen .

Tips ellers :

- Unngå skyllemiddel på tøy, evt bruk uparfymert

- Gjerne bruke et nøytralt vaskemiddel også

- Bruk enten uparfymerte dusjsåper eller dusjoljen fra Nivea (bruker den selv og er fornøyd:))

- Vær og vind kan også påvirke dette i forskjellig grad,- få gjerne litt sol på kroppen nå til sommeren / ta solarium en gang i blandt. Jeg tar personlig ikke dette da jeg har svært lys og ømfintlig hud med endel føflekker og hud/føflekkreft i familien. Men det virker svært bra på mange

- Husk å smøre deg inn med en god og litt fet bodylotion

Vet åssen du har det :(

Lykke til :D

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mot atopisk eksem anbefaler jeg en krem som heter Aderma Exomega. Den fås kjøpt på apoteket. Den er helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Hvis du har badekar, anbefaler jeg deg å bade i en olje kalt BalneumHermal.

Forøvrig, kan du kjøpe noen kapsler Nattlysolje i helsekostforretning, husker ikke merket, men kan finne det ut, de er kjempeeffektive.

Fikk dette tipset, da min sønn var plaget, av en lege som også er homeopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svarene. Snakket med en venninne som er sykepleier og har et barn med atopisk eksem. Hun mente at det er psoriasis jeg har, og det kan vel stemme - har hatt antydning til det før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...