Gå til innhold

Hva er jeg

Infinity

Anbefalte innlegg

Jeg vet at våres barn er tremenninger, men er det en fast titulering på meg for hennes barn ?

Jeg har hørt om grandtante og filletante, men aner ikke om det er noen av dem.

( Jeg har ikke tenkt å kalle meg noe annet en navnet mitt for barna. Det er jenten min som lurte. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ingenting. Er ikke noen fast betegnelse på det, selv om mange velger å kalle det filletante. Grandtante er du for dine søskens barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å kalle det filletante blir ihvertfall feil. En filletante er hun som er gift med onkelen din. ( Eller evt en tante som ikke vil gi deg snop til middag :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du er faktisk deres filletante, men uttrykket har gått inn de fleste dialekter som kun "inngift tante". Kall deg gjerne filletante, selv om folk vil tro at du roter med begrepene! ;)

Fra norsk ordbok:

filletante fars el. mors kusine; (til dels også om) kvinne gift med ens kjødelige onkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faktisk deres filletante, men uttrykket har gått inn de fleste dialekter som kun "inngift tante". Kall deg gjerne filletante, selv om folk vil tro at du roter med begrepene! ;)

Fra norsk ordbok:

filletante fars el. mors kusine; (til dels også om) kvinne gift med ens kjødelige onkel

Filletante er ikke noe fast uttrykk, men brukes forskjellig. Du kan lese mer om det her: http://www.sprakrad.no/Trykksaker/Spraakny...005/Filleonkel/

Fra norsk bokmålsordbok har de funnet blant annet fire forskjellige betydninger:

«1 mann til tante 2 særl i bymål: fars el. mors fetter 3 onkel til far el. mor 4 nær mannlig venn av familien, i forhold til barna».

Og nynorskordbok:

«slektning el omgangsven som blir kalla onkel utan å vere det; særl: mann til tante»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...