Gå til innhold

Hverdagen med 2 små og jobb er tung!Andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

HUff, må få ut litt frustrasjon...

har to barn, 3,5 år og 1,5 år. vi jobber begge hver dag..og ungene er i barnehagen... er så innmari trøtt og sliten, null energi, husarbeid hoper seg opp, og føler mange dager jeg ikke får ungene fort nok i seng om kvelden, for man har sånt behov for å bare slappe av..........klikker snart!!!

skal ikke være sånn...vil ha mer tid med ungene mine...hmmm, tenkte at ting skulle bli lettere når nr.2 begynte i bhagen, men tvert imot, hver dag er et stress.

jeg er opptatt av karriere, og jobben betyr mye for meg, men nok få værer nok, fra høsten blir jeg å gå ned til 3-4 dager jobb i uka, ha ungene mere hjemme, å samtidig få gjort husarbeid og ikke minst ha energi til de på ettermiddagene....

de er små en gang.

kanskje vi får anskaffe oss vaskehjelp en gng pr mnd.

hvordan gjør dere andre det med små barn,jobb,familieliv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to små på 2 og 3 og har jobbet 100% 3 delt turnus i ett år som singel.Jeg møtte veggen som det så populært heter.Selv om jeg har 2 store barn som hjelper litt er det tøft.Det er sikkert ikke noe bedre selv om man er to,dobbelt opp med slitne foreldre.Jeg har redusert stillingen min til 50%.Trener en del og merker at det gir meg mye energi og er bra for hodet,har hjulpet veldig på hverdagsstress,anbefales!!

Kan dere ikke begge redusere stillingen så dere får en dag hjemme hver??Det kan gjøre underverker :jepp:

Skrevet

Jeg tenker at det er en av de mest slitsomme og utfordrende periodene i livet. ;)

Og sånn er det med den saken, man får bare holde ut og kutte ut alt unødig.

Skrevet

Jeg har ei på snart 4 og en på 1,5 år. Jenta har fri på onsdager og gutten er i barnehage kun to dager i uka.

Jeg har alltid sagt at jeg jobber aldri 100% så lenge barna ikke har begynt på skole.

Mannen jobber fullt her. Og jeg har jobber ca 40%. Jobber annenhver helg da og 2 dager i uken, de dagene gutten er i barnehagen.

Vi greier det fint! Jeg hadde ikke greid å jobbet noe mer enn det jeg har nå.

Synest det er godt å ha overskudd til både hjem og jobb. Og de helgene jeg er på jobb, har barna godt av litt alenetid sammen med pappa`n.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ei på snart 4 og en på 1,5 år. Jenta har fri på onsdager og gutten er i barnehage kun to dager i uka.

Jeg har alltid sagt at jeg jobber aldri 100% så lenge barna ikke har begynt på skole.

Mannen jobber fullt her. Og jeg har jobber ca 40%. Jobber annenhver helg da og 2 dager i uken, de dagene gutten er i barnehagen.

Vi greier det fint! Jeg hadde ikke greid å jobbet noe mer enn det jeg har nå.

Synest det er godt å ha overskudd til både hjem og jobb. Og de helgene jeg er på jobb, har barna godt av litt alenetid sammen med pappa`n.

Å det hørtes ut som en drømmesituasjon.....betaler dere for full barnehageplass til jenta og hva med gutten? i den bhagen vi har ungene har de sagt at enten er det full eller halv plass.

Skrevet

Vi har alltid jobbet 100% og vel så det, men det som har reddet oss har vært greie besteforeldre. Takket være dem hadde barna stort sett 4-dagers uke i barnehagen mens de var små, og takket være dem fikk vi en "frihelg" i ny og ne. Det var gull verdt for oss, og fordi besteforeldrene har ønsket å "låne" dem for en overnatting i ny og ne hadde vi ofte barnevakt uten at vi nødvendigvis "skulle noe". Dermed fikk vi sove ut og være bare oss og kommet ajour med ting her hjemme. Så: har dere mulighet til å låne bort barna i blant selv om dere ikke skal ut eller på fest, så bør dere benytte dere av det!

Utenom veldig hjelpsomme besteforeldre, har vi løst tidsklemma med småbarn ved å dele på arbeidet hjemme. Jeg har nok gått i samme fella som de fleste kvinner som er i full jobb - og tatt det meste av ansvaret for at hus, hjem, famile, osv skal "gå i hop" men har hele tiden tatt det som en selvfølge at vi begge må ta like stor del av henting, bringing, matinnkjøp, middagslaging og vasking. Jeg syns rett og slett det er litt pussig at så mange kvinner godtar å arbeide 100% ute i tillegg til at de gjør det aller meste av alt arbeidet hjemme. Hvis man deler på det er det faktisk overkommelig. Vi har også vært flinke til å ta i et ekstra tak når den ene har hatt det ekstra tøft på jobb, og vi har hele tiden hatt avtaler om hver våre "langdager" i uka hvor vi har mulighet til å jobbe ekstra lenge, trene eller gjøre andre ting mens den andre tar seg av henting, middag og legging.

Det skal også sies at jeg tror vi har vært flinke til å legge lista lavt. Vi ikke rundvaske hele huset hver eneste helg - og vi har overlevd at vinduene ikke har vært skinnende rene til enhver tid. På spesielt stressende og tunge dager da vi ikke har ork til å lage sunn og næringsrik mat, spiser vi frossenpizza eller vi skeier ut og drar ut og spiser.

Også er det som Nigo-san sier, noe med å akseptere at perioden med småbarn er utrolig tøff, og at man ikke har mulighet til å leve som man gjorde før man fikk barn, og at man må prioritere og iblant velge bort ting. Så får man heller ta det igjen når barna blir større ;)

Skrevet

Jeg syns også det er kjempetøft. Jeg jobber nå 80%. Har en på 4.5 år og en på 16 mnd. Minstejenta er i bhg 60% og er hos mormor 1 gang i uka. Jeg har også noen mellomvakter på jobben slik at jeg jobber fra 11-18 og da trener jeg gjerne etter det. Disse to dagene holder på å "ta livet av meg" merker jeg. For da er det slik at jeg prøver å gjøre husarbeid før jeg drar på jobben og trener etter jobben så jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem ved 19.30 tiden. Føler at jeg har jobbet siden kl 7 om morgen.

Merker at dette ikke går lenger og må finne på noe.

Vanskelig og få tid til alt. Det er slik at jeg må trene pga helsen så det må jeg få til. Mulig at jeg jobber bare 60% etterhvert.

Skrevet
Å det hørtes ut som en drømmesituasjon.....betaler dere for full barnehageplass til jenta og hva med gutten? i den bhagen vi har ungene har de sagt at enten er det full eller halv plass.

Betaler full for jenta ja, og halv for gutten. men det er sånn søskenmoderasjon da. Får fortsatt litt kontantstøtte for han da.

Ja, føler vi har det veldig godt nå! men til høsten skal gutten ha like mye plass som jenta da. og da mister vi vel kontantstøtten. Men jeg har fått tilbud om en ekstra dag på jobb. så da blir det 50%. Og det er mer enn nok for meg! :)

Skrevet

Synes hverdagen er trang nok med en liten på to og et halvt, jeg. Og litt kort åpningstid i barnehagen, litt for korte arbeidsdager som må tas igjen på kveldene og i helgene... et lite barn som vil leke med de andre når barnehagen er slutt, og dermed blir man sittende på lekeplassen isteden for å klippe plen eller vaske tøy... man kan ikke nekte ungen å være ute og leke heller... jeg jobber ikke langt unna og har bilen og er fleksibel mht til hus (hanlde sunn og god og ingredienser til hjemmelaget mat hver dag... haha... :spise: ) og barn - pappaen jobber en times tid unna med kollektivtransport, nei, kan ikke bruke bil dit - dvs det blir bare klønete med kø etc (til deg som lurer på hvor pappaen er). Så vi er svært så tradisjonelt organisert pga arbeidsplassenes plassering ift der vi bor.

Jeg kunne godt ha jobbet mindre, jeg... men prioriterer litt innkommende lønn. Men vi har vaskehjelp innimellom da, det hjelper. Og pappaen står ikke noe tilbake for mor når han først er hjemme.

Skrevet

Jeg har en på 15 mnd og en i magen som kommer i august. I tillegg en snill mann som jobber fullt og gutt fra før på 9 år. Har planer om å være hjemme så lenge jeg kan, nettopp for å unngå det dere beskriver her! Vet ikke hvor lenge, det kommer ann på økonimien, men det blir ihvertfall til han på 15 mnd er 3 år, forhåpentligvis til den minste er 3. Har ingen jobb som venter på meg, og kunne egentlig tenke meg å finne en helt annen jobb enn det jeg hadde før. Tanken på å jobbe turnus er ikke så fristende. Takker Norge hver dag for at vi får muligheten til å ha det sånn som nå (eller jeg tenker ihvertfall at jeg burde gjøre det hver dag :fnise:)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har en gutt på litt over 2 år og en gutt på 1 år. Ingen av dem går i barnehage og jeg går hjemme med dem. Det vil si, vi går hjemme begge to, men mannen min holder på å bli uføretrygdet pga ryggen så det er ikke alltid så mye han klarer å gjøre. I tillegg til dette er jeg selvstendig næringsdrivende og jobber derfor hjemmefra , men jeg merker at jeg har bitt over litt for mye. Jeg sover nesten aldri nok om natten, huset er nesten aldri "perfekt" slik jeg mener "perfekt" er (og dette sliter på psyken) og jobben seiler i perioder sin egen sjø. Og i tillegg har mannen min den oppfatning at "alle andre" klarer hus, barn og jobb lett. Så jeg sliter virkelig nå. Har enda ikke funnet noen løsning annet enn å vente til det løsner av seg selv.

Beklager all frustrasjonen som kom ut.

Gjest *Mim*
Skrevet

Hos oss er pappaen hjemme. Han jobber noe, men har frihet til å være hjemme når ungene kommer fra skolen. henting deler vi på, det er stort sett greit for meg å ta det på vei til eller fra jobb (jeg jobber 100 % og vel så det). Deilig å stort sett komme hjem til ferdig middag! :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Hverdagen går i ett, synes jeg. Jeg har tre små på fire, seks og åtte år. Skolearbeid skal følges opp for to stykker og det er faktisk mye mer arbeid enn jeg hadde forestilt meg. Det er ti ganger enklere å forholde seg til en barnehage.

Jeg føler nesten at hver dag er en eneste lang treningsøkt. Stå opp, få unger opp av sengen, frokost, pakke sekker, rydde og re opp, jobb, hente unger i barnehage, handle, lage middag, hjelpe til med lekser, rydde, smøre mat, fritidsaktiviteter, legging, vaske tøy, og puh, helt til slutt gå tur med to hunder. Oj, så glemte jeg at mannen og jeg skal ha litt kvalitetstid på slutten...

Vi bruker minimalt med tid på å forflytte oss hver dag, jeg har gåavstand til jobb, det tar fem minutter å kjøre til barnehagen. Dessuten merker jeg at logistikken er noe enklere nå når to av ungene går selv til skolen. I tillegg er jeg en rutinefanatiker og dette hjelper meg mye i hverdagen. Når jeg legger meg er det alltid ryddig, oppvaskmaskinen er tom, tøyet er vasket osv. Da er det mye lettere å starte dagen.

Med en (for tiden) dobbeltarbeidende mann, jobber jeg selv bare 60 %. Det er rett og slett ganske herlig. I tillegg har vi vaskehjelp en gang i uken. Det hjelper med hensyn til den store ukentlige vasken, men det tar likevel lite av det daglige man er nødt til å rekke over med små barn. For øvrig er vi et ganske godt team, som jobber godt sammen.

Skrevet

Ville bare svar gjest på hvor mannen min er. Han er så absolutt tilstede, henter eller bringer bhg i hver dag. Han er jo også hjemme med ungene de 2 dagene i uka jeg har mellomvakt på jobben. Vi er totalt likestilt når det gjelder ungene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gjort alt alene, har også hatt en med spesielle behov..

tatt høyere utdannelse i tilegg, barnehagen lå det siste året en time fra hjemstedet, tok buss og båt for å nå den pluss skolen..

en i familien stilte opp da, hun var med når barnet lå på sykehus og jeg skulle ha en viktig eksamen 4 dager etter.. ordnet seg det og, gjør som regel det når man er positivt innstilt:)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skaffet oss vaskehjelp. Det hjalp oss mye !

Har et kott vi hiver inn alt rotet, kottet rydder vi to ganger i året.

La listen mye lavere bl.a. tenker at leker ikke er rot.

Ber besteforeldre om å passe barna for at vi kan sove.

Skrevet

Hei!

Mannen og jeg har to små, (snart 4 år og 1 år.)

Vi jobber begge 100%.

Begge barna er fulltid i barnehagen, dvs. 08:00 til 15:30. Mannen leverer, jeg henter.

Vi har mye "kjapp" middag (ordentlig i helgene!), vinduene er ikke skinnende rene og hybelkaninene vokser under sofaen, men vi koser oss og stresser ikke med det. Vi bruker en time hver dag etter ungene er i seng på husarbeid, og resten av kvelden bruker vi på oss selv! :love:

Ungene setter mer pris på foreldre som tilbringer tid sammen dem og som ikke er slitne og stressa, enn å ha det prikkfritt rundt seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner rett og slett ikke at det går an å ha dårlig tid når man er to jeg :sjenert:

Selv er jeg alene på femte året med to små, en i skole og en i barnehage. Begge to har fritidsaktiviteter. Den ene krever spesiell oppfølging i forhold til skole. Selv jobber jeg 100 % og studerer 50 %. Har ikke bil. Bruker 40 minutter til og fra jobb. Lager all mat fra grunnen av.

Tror alt handler om logistikk og planlegging. Greit nok hadde nok ikke hjemmet blitt avbildet i ROM 1-2-3, men det er hjemmekoselig og ungene stortrives.

Skrevet

Det er mandag og fredag annen hver dag hos også. Men sånn skal det jo på en måte være.

Mannen jobber 100% og jeg 80%. Vi har to barn, 4 og 2 år. De går i b.hagen hver dag. Jeg har fri en dag i uken, hvor jeg handler, skifter på senger, tørker støv, støvsuger og gjør annet forfallende. Mannen er veldig flink på hjemmebane; vasker badene, pusser vinduer, holder hagen pen og mere til. Men jeg kjenner meg igjen i det mange av dere skriver. Dagene flyr av gårde, og enkelte dager er jeg så sliten at jeg ikke orker annet enn å ligger på sofaen når barna er i seng. Jeg tror neppe jeg kommer til å jobbe mer enn 80% mens barna er små - kanskje heller ned mot 60%.

Til dere alle: Vi er flinke! :) Småbarnsperioden kan absolutt være tøff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...