Gå til innhold

Pynte seg 17. mai

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, jeg gjentar: ALDRI vil mine barn få gå i 17. mai tog i treningsdressen fra håndballlaget, om de nå går sammen med håndballlaget äldri så mye. Det er stygt å se på. I forhold hadde faktisk dongribukse vært flott!

Skrevet

Sett mange grelle eksempler på såkalte festklær på 17. mai ja...

Dagens beste (verste) var ei jente med pinetrange svarte (sånn passe slitte) jeans, selvfølgelig hoftemodell - og kort, litt utvaska rød t-skjorte. Selvfølgelig lå bilringene i det ledige mellomrommet mellom t-skjorta og buksa også.

Uff....

Suz :roll:

Gjest Solskinn
Skrevet

Tusenfryd: Jeg må bare nevne at jeg så en fjortisjente i en eller annen flaggborg som hadde bunad med miniskjørt!!!

(så det er ikke bare en framtidsfrykt) Det så ut som om hun hadde tatt på seg en barnebunad str 5 år!

Ellers kan jeg ikke si meg mere enig: Man pynter seg 17. mai. Da vi var små fikk vi også nye vår og sommerklær som vi brukte første gang på 17. mai. En grei løsning, vi hadde ikke råd til noe vi ikke kunne bruke flere ganger! Det viktigste er at det er rent og pent og ikke hvor nytt det er eller hvor langt opp på "pyntet skalaen" det ligger.

Må bare nevne at jeg syns det regjerer bunadssnobberi på enkelte steder. De i bunad roser bare hverandre og alle andre er ikke verdige ett blikk uansett hvor pen man er. Det er ikke morsomt å være uten bunad i sånne sammenhenger - husk det! 8)

Skrevet

Dere som har skrevet om det å gå i tog i treningsklær, f.eks. under håndballaget; jeg vet ikke om jeg har forstått dere riktig:

Hvilket tog dreier dette seg om? Er dette et slags kombiopplegg hvor barnetog, folketog og russetog er integrert i en og samme pakke?

Her i byen har vi tre separate tog. I folketoget på ettermiddagen er det helt vanlig at man ifører seg plagg som har tilknytning til den den klubben/organisasjonen man representerer. Fotballungene går i klubbens treningsdrakter, Røde Kors har sine røde kjeledresser, teateret har kledd opp ungene i kostymer fra ulike oppsetninger osv. Er det dette dere reagerer på? Eller er det når spredte klubber og lag er med i barnetoget? Eller enkeltpersoner?

Gjest Zalomine
Skrevet

Retz: i Bergen går det to tog samtidig. Det ene er et barnetog, der går det skoleklasser og sånn (fra sentrumsskolene) og buekorps, samt skolekorpsene til de skolene som går der. I det andre "hovedprosesjonen" går alt mulig annet. Her finner du "næringslivet" (husker ikke hva organisasjonen het, noe mde nærlignslivet), og du finner natteravnene, du finner frivillige organisasjoner, du finner brannkorpset, og Brann (fotball-laget, som i år ikke trengte frykte tomater og egg, de VANT jo 16. mai) og altså andre fotball og håndballlag med barn og unge. Dette toget går i sentrum, paralellt med barnetoget (mange barn kan sikkert velge hvor d vil gå, og alle barna som ikke går på en sentrumsskole kan på denne måten også gå i sentrumstog via en eller annen fritidsinteresse, da de flest lokale togene er på ettermiddagen) Togene møtes også underveis (litt kaos for oss som ikke er vant til dette....) Det var altså i hovedprosesjonen disse hånballkledde jentungene gikk. Ja, mange andre med lite pene påkledninger også. I skoleklassene fant man nok en del sånne "babe"-kledde småjenter, men jeg reagerte mer på disse i håndballklær (med vannpistol, som de sprutet på publikum med). Andre i samme gruppe var pent kledd i "17. mai-klær"

Forøvrig: som lita pike hadde jeg bondepikedrakt. I min barndom elelrs fikk jeg nye klær til 17. mai. Jada, de ble brukt resten av sommeren og sånn, men det var rene og pene klær til 17. mai, vi var så stolte og pene og pappa tok bilde av oss med flagg. (Mamma sydde en del klær til oss når jeg var lita, så en del av kjolene og buksene fra min tidlige barndom var nok hjemmelagede, men de var rene og pene og nye likevel!)

Da jeg ble konfirmert fikk jeg bunad i gave fra mine foreldre (mamma broderte den selv da, det er langt billigere enn å få noen andre til å gjøre det, men kostbart er det jo uansett) Fra det året har jeg hatt bunad hver 17. mai, bortsett fra det året jeg var russ. Russen er igrunn de eneste jeg synes "har lov til" å være "ikke pent kledd" 17. mai.

Jeg ser ikke ned på dem som ikke har bunad, det kan være så mange grunner til det. Jeg aksepterer at noen har "juksebunader" også, men da ville ejg som nenvt langt heller brukt pengene på et mer anvennelig, klassisk antrekk (som holder i mange år, og kan brukes langt mer enn en sparkjøpbunad, og antakelig kan man få noe brukbart til omtrent samme prisen). Men uansett, man kan PRØVE å pynte seg i alle fall.

Gjest Cruella
Skrevet

Min 15-åring ville ikke pynte seg på 17.mai i år, synd, men det er da ikke verdens undergang. Han er en bevisst og reflektert gutt, og det kunne da ikke falle meg inn å sette ultimatum for ham; pynt deg eller hold deg hjemme.

Han ble oppfordret til det, han så alle andre som var pyntet, men ville ikke pynte seg på tross av det.

Husker selv at det var en periode da jeg var i tenårene, da jeg heller ikke ville pynte meg. Min mor tryglet og ba, men jeg nektet. Hva slags læring er det å få husarrest for ikke å gå i finstasen??

Nå skal det også være sagt, at jeg er imot all slags straff som kun kan forklares utfra rigide regler.

Gjest Virvel
Skrevet

Det er forresten fullt mulig å få en barnebunad til å vare lenge. Jeg fikk bunad da jeg var 5-6 år, og den var vel i str 12 år tenker jeg. Den måtte naturligvis sys inn så mye det lot seg gjøre, og så la vi den ut igjen etter hvert som jeg vokste. Jeg hadde den bunaden til jeg var 12-13, da fikk jeg en ny en (som jeg har fortsatt, og er veldig glad i :) ).

(Bare en bitteliten avsporing...)

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, til en viss grad er dette mulig (og gjerne også å ha en bunad "i slekta" som alle kusiner kan bruke etterhvert som de er i passe størrelse. En slik figurerte i min slekt, jeg brukte den et år, men den passet egentlig ikke meg så godt. Men i alle fall kan (og bør?) barnebunader arves, etter min mening (evt selges videre?))

Men jeg skjønner likevel dem som ikke vil bruke penger på en dyr bunad til små barn. (Hmm, jeg vet at det eksisterer bobndepikedrakt i i alle fall en stæørrelse som er min, jeg trur kanskje begge to var mine (ikke helt sikker på om den ene var arvet/lånt) Disse trur jeg en eventuell datter jeg får skal få bruke når hun er i rett størrelse... gjenbruk er en fin ting. Så lenge det er rent og pent og i skikkelig stand er jo ikke det noe problem :)

Gjest Poirot
Skrevet
JO! En jente hadde sånne trendy hvite sko med stiletthæl med snøring langt oppover (sånn posh spice back in the day) og hun hadde snørt så stramt at beina så ut som en surra julesteik...hehe.  

:hoho::hoho:

Forøvrig oppsummerer jeg minen meninger slik:

-Ja man skal pynte seg

-Bunad er flott

-Folk har ulike meninger mht hva som er fint, det viktigste er at man ser de har prøvd å se litt fine ut.

Min favoritt fra lørdag:

hvite ankel stillettstøvletter, ingen strømpebukse, minimini olaskjørt, skjorteliknende sak i hvitt silkeaktig stoff kneppet med 1 (en) knapp midt foran, sort bh.

Jeg og samboeren begynte å le samtidig som vi så henne. :ler:

Skrevet

Vel Lisa-Beth, du om det, jeg synes alt for mange foreldre idag er alt for slappe med ungene sine. Fri oppdragelse er ikke å gjøre dem noen tjeneste (jeg vet..). Barn trenger regler og dispilin å forholde seg til. Ja, ikke sånn jerndisiplin da, men du skjønner hva jeg mener... jeg synes ikke at det er en rigid regel uten fundament i virkeligheten å forvente at ungene pynter seg på nasjonaldagen. Selvfølgelig er det lettest å la ham slippe unna. Hver gang han får et innfall og vil teste grenser. Det er så innmari mange unge gutter av idag som bærer preg av ettergivende foreldre.. egosentriske latsabber. (uten at jeg kan bastant si at dette gjelder deg, selvfølgelig, ettersom jeg ikke kjenner deg eller familien din)

Jeg tror ingen barn har vondt av "Så lenge du bor i mitt hus, så forventes det at du pynter deg til feiringen av nasjonaldagen med familien".

Skrevet

Jeg har ingenting imot folk som ikke har bunad, jeg så mange i pent tøy som ikke var bunad også, men det er jo noe spesielt med bunad og syttende mai, man kan titte litt på de forskjellige osv. Jeg så en liten gutt i matrosdress, og det var veldig søtt. En liten jente i sånn strikka kjole/skjørt med seler over skuldrene av selbukofte mønster og hvit skjorte med sølje, det var også veldig pent. Menn i dress og damer i elegante drakter og spesielt en gammel dame som hadde på seg en kjole med 3 skjørt over hverandre i sånn flagrende chiffon el.l. og pen jakke til, mannen hennes var også veldig flott i dressen sin :D

Og så kom tysklandsbrigaden i toget, og da blir jeg alltid så svett i øynene..

Gjest Lisa-Beth, uinnlogget
Skrevet

Jeg praktiserer IKKE fri barneoppdragelse, og synes det er vanskelig å forsvare å tvinge en gutt på 15, snart 16, til å trekke i finstasen på 17. mai, for derved lære ham om respekt.

Det er greit å ta på veslegutten en matrosdress, vent til du får tenåringer selv.

:ler:

Det er nok av andre prinsipper da det blir viktig å holde fast ved.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og forresten VesleBråka, spar meg for å belære meg om grensesetting av min 15 1/2-årige sønn. Han har lært at ved god argumentasjon, blir han hørt og respektert.

Skrevet

:wink: Jeg skjønner hva du mener, Lisa-Beth!

Og jeg er i alle fall sikker på at du praktiserer alt annet enn fri oppdragelse!!!

Jeg har heldigvis sluppet å forhandle med eller "tvinge" sønnen min til å stille i konfirmasjonsdressen sin, han ville det selv! Syntes rett og slett det var litt OK, tror jeg! I fjor foreslo jeg å kjøpe dress til ham til 17. mai, men det var bare helt utenkelig på det tidspunktet! Det var ikke engang et tema for diskusjon!

Jeg hadde vel neppe heller satt himmel og jord i bevegelse for å få ham inn i finklærne om han absolutt ikke ønsket dette selv, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg nok hadde kommet til å gi klar og tydelig melding om hva jeg i det minste mente om hva han burde ha på seg...og ikke!!! :ler:

Men som Lisa-Beth er inne på; det handler jo om å lære barna opp til å tro på at det de mener og står for faktisk betyr noe! Da skal man også utvise respekt for deres valg, og ikke bare hensynsløst "kjøre over" dem med våre "besserwisser" innstillinger!

Når man har en tenåring i hus, lærer man mye om mennesket i sin alminnelighet, om mennesket i utvikling i særdeleshet, og sist men ikke minst: Ikke så rent lite om seg selv... :wink:

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg mener fremdeles at det er visse plagg jeg ville nektet mine barn å forlate huset i. Det gjelder helst jenter dette her, i allerede omtalte nattklubb antrekk. Tenåringsjenter som er så "sexy"og utfordrende kledd at de ikke aner selv hva de signaliserer. Det gjelder selvsagt ikke bare på 17.mai.

Selv har jeg to gutter, det gjør saken kanskje litt enklere når det gjelder klær ihvertfall. Gutter kan være frikete, rocka eller smakløst kledd, men "billig" og utfordrende er de vel sjelden.

Men jeg kan være med på å frita ungdommen i noen år når det gjelder kleskoder. Det er ok hvis sønnen min gjør et aldri så lite opprør mot finstasen i en viss alder. Jeg skal respektere ham for det, men fremdelses påse at en eventuell dongeribukse er ren, pen og fri for hull! Jeg tror at det er viktig å la tenåringene få litt spillerom, la dem oppdage sin egen identitet, la dem finne sin egen stil.

Sønnen min er 13 år nå. Om et par år er han i verste opprørsalder. Det kommer neppe til å bekymre meg særlig om han velger dongeri på 17.mai i den alderen, så lenge han forsetter å være like reflektert og oppegående som han er nå. Det er en fase, forhåpentligvis kommer barnelærdommen til å ha satt sine spor, slik at han når han blir enda litt eldre, vet å kle seg etter anledningen. Tvinger jeg på ham finstas ( i den grad det nytter med tvang ), kommer han nok til å finne andre måter å gjøre opprør på (det gjør han nok uansett, jeg mener ikke å overforenkle tenåringsproblematikken), men summen av alle slike småopprør, ispedd en stor desj forståelse, kommunikasjon og respekt også fra foreldre til barnet, ja den summen du får da tror jeg er avgjørende og langt mer virkningsfull enn rigide regler og krav om disiplin. Et barn som blir behandlet med respekt, lærer seg evnen til å respektere andre.

I tenåringsfasen til barna mine er jeg villig til å sluke endel kameler.

Og du Tusenfryd - Sorry, for tidenes avsporing i tråden din! :oops:

Gjest Cruella
Skrevet

Så ikke innlegget ditt før nå, Væren. Tror vi skjønner hverandre.

:lol:

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg slenger meg på her og sier meg :Nikke: hjertens enig med både Væren og Lisa-Beth.

Nå er vi over på litt dypere ting, jeg startet mine innlegg i denne tråden litt flåsete med meninger om hva jeg syntes er pent og ikke. Den balansegangen er vanskelig syntes jeg - plutselig tar diskusjonen en mye mer alvorlig og seriøs vending, og det er lett for å fremstå som, - ja nettopp flåsete og grunn.

*Hilsen Mie - overtrøtt og engasjert*

Skrevet
Så ikke innlegget ditt før nå, Væren. Tror vi skjønner hverandre. :lol:

Jepp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...