Gå til innhold

Pynte seg 17. mai

Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Grei nok den spør du meg. Men jeg ville ikke hatt den. Men kan ikke de som syns Spar Kjøp bunaden er fin få lov til det da?? Eller må alle aboslutt like det samme? Det hadde blitt en kjedelig verden tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minnie, jeg må faktisk ærlig innrømme at hadde noen satt på den "faenskapen" der noen brosjer og litt sølvanheng, så hadde jeg ikke sett forskjell fra den og en vanlig bunad............

:ler: Faenskap? Nei, egentlig ikke.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det er ikke bare søljer som er med på å skape en bunad Lillian, hva med broderiene- hele bunadens identitet ligger jo i håndarbeidet.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Padmee: jeg ser stor forskjell på barn og voksne, på en måte (og bondepikedrakt hadde jeg selv som barn, og det synes jeg er pent.) som sagt, "juksebunad" på barn aksepterer jeg totalt.

På voksne ser det litt annerledes ut... Men, jeg aksepterer at alle har frihet til å bruke det de selv vil. faktsik opprøres je mer av måten folk "skjender" sin bunad, enn de som bruker slike drakter. Det der er en drakt, det er slett ikke noe som er i nærheten av en buand engang. Greit nok, men hadde jeg ikke hatt penger til en buand (jeg var heldig og fikk til konfen), men hatt penger til en slik drakt, ja da hadde jeg heller brukt pengene på et klassisk fint antrekk jeg kunne bruke mye mer enn den der drakta....

Jaja, hver sin smak. Men jeg fremholder at en buand, den bruker man ikke som man selv vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Grei nok den spør du meg. Men jeg ville ikke hatt den. Men kan ikke de som syns Spar Kjøp bunaden er fin få lov til det da?? Eller må alle aboslutt like det samme? Det hadde blitt en kjedelig verden tror jeg..

Spar Kjøp drakten er ingen "bunad". Poenget er ikke om den er fin eller ikke- poenget er at det er en billigkopi av en liksombunad som aldri skulle vært laget.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg ramler inn i diskusjonen igjen for å presisere følgende:

Jeg ser ikke ned på eller på noen måte dømmer mennesker utifra hvordan de går kledd! Om noen velger leopardmønstret kjole med ditto sko, forteller det meg ikke om de er dum eller smart, om de er snill eller slem, om de er rik eller fattig. Jeg ser på klesdrakten og mener at det der, det syntes ikke jeg var pent. Heller ikke "passende" 17. mai antrekk. Men jeg mener IKKE at dette mennesket på noen som helst måte er mindre verdt enn de i bunad. Overhodet ikke.

Jeg bruker ikke massevis av penger på finklær til barna. Minsten har "bunad", ikke "ekte", eldstemann som er tenåring, får seg nye sommerklær. (I år kun ny overdel, buksen og jakken =samme som i fjor.) Dette er klær han også bruker i selskaper ol anledninger utover sommeren.

Hadde jeg ikke hatt bunad selv, hadde neppe 17.mai antrekket vært noe jeg hadde lagt skrekkelig mye penger i. Personlig hadde jeg valgt noe lett, lyst og sommerlig.

Men smaken er som baken....

Heldigvis!

Hva som gjør et menneske verdifullt avhenger på ingen måte av klesdrakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har følelsen av at vi snakker litt forbi hverandre i denne diskusjonen, men mitt hovedpoeng blir at jeg synes det er synd at det blir laget billig-kopier av våre vakre nasjonaldrakter og både er unike og tidkrevende å lage på ekte vis- og at det er en fornærmelse mot alle dem som faktisk lever av å brodere/veve/sy bunader.

Hver bunad er unik, sydd etter mål for en bestemt person og laget etter gamle tradisjoner- her er det ikke snakk om masseproduksjon.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmelse og fornærmelse...det må vel et ganske utrent øye til for ikke å se forskjell på "bunad" og bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmelse og fornærmelse...det må vel et ganske utrent øye til for ikke å se forskjell på "bunad" og bunad.

Jepp, mitt for eksempel! :briller:

Poenget mitt er ikke bunad eller ikke bunad, poenget mitt er at folk skal få kle seg akkurat slik de vil på 17.mai, og julaften for den saks skyld.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det skulle vært forbudt med slike blåkopi-bunader fra Spar Kjøp el. Det er en fornærmelse mot oss som har ekte bunader. Heldigvis er det lett for de fleste og se forskjell- hadde noen spurt meg om min bunad var fra Spar Kjøp hadde de fått seg en lusing.

Minnie

Helt enig med deg Minnie, men til småjenter synes jeg Spar-Kjøp -draktene er søte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Jeg har følelsen av at vi snakker litt forbi hverandre i denne diskusjonen, men mitt hovedpoeng blir at jeg synes det er synd at det blir laget billig-kopier av våre vakre nasjonaldrakter og både er unike og tidkrevende å lage på ekte vis- og at det er en fornærmelse mot alle dem som faktisk lever av å brodere/veve/sy bunader.

Hver bunad er unik, sydd etter mål for en bestemt person og laget etter gamle tradisjoner- her er det ikke snakk om masseproduksjon.

Minnie

Og det er jeg faktisk helt enig med Minnie i. :Nikke:

Og jeg tilføyer for min egen del: Det finnes mange festdrakter som er blitt veldig populær de siste årene. (F.eks Vestlandsdrakten, veldig pen syntes jeg ). Disse draktene har det til felles med en bunad at de er laget etter samme prinsipp som en bunad; håndlaget, ofte med tradisjonelle broderier og håndarbeidskunster. Jeg syntes også at det er synd at dette håndarbeidet settes bort til f.eks østen, hvor bunadene syes av mennesker som overhode ikke har noe forhold til tradisjonene bak de forskjellige mønstre og håndarbeidsteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Ikke i det hele tatt, du ser det veldig lett på broderiene om bunaden er ekte eller ikke- man trenger slettes ikke være noen ekspert.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Helt enig med deg Minnie, men til småjenter synes jeg Spar-Kjøp -draktene er søte!

Slike drakter på barn er helt i orden- men ikke på ungdommer og voksne mennesker.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i det hele tatt, du ser det veldig lett på broderiene om bunaden er ekte eller ikke- man trenger slettes ikke være noen ekspert.

Minnie

Ja, det er akkurat det jeg mener, Minnie, derfor klarer jeg ikke å se på "bunader" som en fornærmelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey okey OKEY... dette tok jo helt av!

For det første: Hvis noen vil kjøpe en festdrakt på Husfliden (jada, de er ikke mer "ekte" de) eller Sparkjøp er det helt greit for meg - disse har da aldri forsøkt å utgi seg for å være noen bunad heller!

For det andre så kjøper faktisk de fleste av oss pentøy nettopp på Lindex eller H&M.

For det tredje startet jeg IKKE denne diskusjonen for å diskutere noe av det som jeg har nevnt - men for å etterlyse at man pynter seg litt 17.mai.

Jeg snakker ikke om utringninger eller om man skal bruke bunad og om hvem som synes at det ikke er fint.

Jeg snakker om småjenter utkledd som nattklubbsangerinner i toget. Jeg snakker om lærere og klassekontakter som fulgte barna i toget i jeans.

Jeg snakker ikke om at noen skal bestemme hva andre skal kle på seg. Men synes bare at noe ikke passer seg. Det er min mening.

Om du har en nystrøket bluse eller festdrakt fra Obs driter jeg langt i - men da har du faktisk vist at du vet hvorfor vi feirer 17.mai og anerkjenner det som en festdag. Smaken er forskjellig - den diskuterer vi ikke. Det var i alle fall ikke min mening.

Så kan vi diskutere Tusenfryds og andres spriking av bunadsliv i en annen tråd :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om småjenter utkledd som nattklubbsangerinner i toget. Jeg snakker om lærere og klassekontakter som fulgte barna i toget i jeans.

:lol:

Jeg sveipa så vidt innom det der.

:alibi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minnie

Helt enig med Minnie!

Jeg er selv ikke særlig overbegeistret for Sparkjøpdrakter og liksombunader, men folk får selvfølgelig gå i det for min del, men jeg kan likevel forbeholde meg retten til å mislike det. Av grunner som Minnie nevner ovenfor.

"Uekte" barnebunader er helt greit på mindre barn,- å investere i en bunad til en bitteliten unge som bare vokser og vokser, er jo ikke så aktuelt for de fleste. Men når de begynner å nærme seg konfirmasjonsalderen, så mener jeg at om man er interessert, så bør man spare og kjøpe seg en ordentlig festdrakt / bunad som kommer fra sitt hjemsted / sted med en god tilknytning.... Da mener jeg ikke at man har rett på den fineste bunaden bare man har en tipp-tipp-tippoldemor som kjente en i Telemark f.eks (jfr. Frognerfruer i Beltestakk...:o), men at man enten bor på denne plassen / kommer derfra / eller har foreldre / besteforeldre e.l. i relasjon......

Jeg har aldri hatt god økonomi, jeg har aldri hatt ræ## full av penger, jeg har aldri hatt rike foreldre, jeg har aldri fått det jeg peker på til stadighet. Jeg har heller ikke hatt kremjobber med en god inntekt.

Men jeg har likevel klart å skaffe meg en relativt dyr bunad,- og jeg har spart siden konfirmasjonen og tre - fire år framover. For jeg ville ha råd til "ekte vare" som signaliserer mitt hjemsted og skal det være så skal det være. Og beltestakken ble min for ca 4 år siden. Etter at jeg fikk litt penger og sølv til konfirmasjonen, og siden har jeg jobbet i tillegg til skolen, og bedt om penger eller bunadsølv i stedet for andre kitch og stæsj-ting jeg aldri bruker, o.l. og heller tatt en dag av gangen mht prosjektet.

Jeg kjøpte materialene i en pakke fra Almankås i Bø og jeg fikk bestilt brodering og montering et år etterpå.

Den var ferdig da jeg var 18/19 år.

(alle mine venner fikk bunad OG sølv OG penger OG smykker.....)

Så, for å komme til poenget i sammensuriumet mitt, mener jeg at alle som har INTERESSE for en ordentlig bunad fra sitt hjemstet, skaffer seg en. Samme hva det koster. Så lenge man har en jobb, så er det bare snakk om prioriteringer. Ikke det at jeg vet hva slags økonomi alle har, .- men likevel.....

Jeg har aldri vært særlig bortskjemt, jeg har ikke blitt født med gullskje i munnen, jeg har aldri kunnet arve noen bunad fra noen, og likevel har jeg klart det!

For å komme til trådens opprinnelge tema :

Jeg synes det er skammelig og stygt å se snupper i grønne og gule selvlysende strømpebukser og korte rette bomulsskjørt a la pippi langstrømpe. Jeg synes det er stygt å se fjortiser i netting, tyll og sorte "sexy" nattklubb / strippebarantrekk. Jeg synes det er stygt at jenter i den alderen viser så mye pupper og lår, i allefall på 17.mai.

Og nyttårs / julebordantrekk, ser jeg heller ikke som passende.

Jeans og hverdagstøy mener jeg ikke hører hjemme denne dagen hvis man er ute i byen og ferier og går i tog.

Akkurat DENNE dagen, så mener jeg man kunne skjerpet inn kleskoden :o

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre unger får nye "vårklær" som de bruker første gang på 17. mai.

Da de var mindre hadde de bunad, alle tre. Litt rart nå som de ikke har bunad mer. I år hadde eldstemann konfirmasjonsdressen sin, med slips, gullmansjetter og slipsnål i gull - i likhet med de fleste andre guttene på hans alder. Et flott og stilig syn!

Selv har jeg bunad, og det er faktisk ganske "stas" å ikle seg den om morgenen den 17. Min kjære stilte i sort dress, hvit skjorte og slips.

Jo, tante Væren er helt enig med tante Tusenfryd:

Man skal pynte seg på nasjonaldagen!

At blusen og skjørtet, kjolen eller dressen ikke er ny betyr ingenting!

At tøyet er rent og nystrøket, at man har anstrengt seg litt for å skape den lille forskjellen mellom hverdag og høytid, det er det som betyr noe!

Det kan alle ta seg råd til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert av folk som tasser rundt i olabukse på syttende mai, om den er aldri så ny. Likeledes nattklubbantrekk, det er totalt upassende. Noen sa i en annen tråd at de hadde så lite penger og alt er så dyrt så de kjøper nye skoleklær (olabukser og college gensere) som debuterer på syttende mai...kanskje poden får klare seg uten den dyreste olabuksa da! På HM har de jo barneklær som må være temmelig billige, skal jeg dømme ut ifra pris på klær for min aldersgruppe...en helt grei barnekjole kan ikke være mer enn en hundrelapp eller to.. Nei, skjerpings!

Og gruppe-press...hadde jeg hatt en 14-åring som prøvde å presse gjennom å bruke den kule olabuksa, så hadde det blitt klar beskjed om at enten pynter du deg i 17.mai klær, eller så får du bli hjemme for vi vil ikke ha med folk som ikke gidder pynte seg i feiringa...

Jeg vet ikke hva jeg så hva som var verst igår.. Men noen sånne alternative hadde såklart tatt på den aller mest slitte og hullete jakka som matcher dreadlocksene og det oppklipte skjørtet og strømpebuksemedhull utenpå strømpebukse med hull bra..

JO! En jente hadde sånne trendy hvite sko med stiletthæl med snøring langt oppover (sånn posh spice back in the day) og hun hadde snørt så stramt at beina så ut som en surra julesteik...hehe.

Men, for all del, jeg så veldig mange mennesker som var veldig flotte, både barn og voksne, og det er så fint å se på nasjonaldagen!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At blusen og skjørtet, kjolen eller dressen ikke er ny betyr ingenting!

At tøyet er rent og nystrøket, at man har anstrengt seg litt for å skape den lille forskjellen mellom hverdag og høytid, det er det som betyr noe!

Det kan alle ta seg råd til!

Og i mine lange innlegg, var det akkurat dette jeg mente. Sauen fikk bare sagt på tre setninger det jeg bruke noen fler på å få frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...