Gå til innhold

Blir man mer sosialt "utenfor" hvis man ikke er på facebook?

Anbefalte innlegg

Gjest tekoppen
Skrevet

Satt og diskuterte dette med noen venner i dag. Noen mente det FB ikke hadde noen betydning for det sosiale, andre mente man lett kunne falle litt utenfor hvis man ikke hadde profil der. Jeg er litt usikker...hvor mye har egentlig

FB å si for det sosiale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svært lite vil jeg tro, bortsett fra at det ikke popper opp gamle som man kan få kontakt med igjen.

Skrevet

Tror det har litt å si ;) Det er litt av grunnen til at jeg ikke er der. Mindre sosialt press :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det tror jeg har veldig lite å si. Jeg har alltid blitt invitert med via venner på invitasjoner de selv har fått på FB. Jeg har kontakt med vennene mine via telefon og MSN og ser ikke at FB skal gjøre kontakten mellom oss lettere. De jeg ikke har kontakt med på telefon er heller ikke gode nok venner til at jeg har behov for å ha kontakt med dem på noen annen måte heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble nedtastet av folk jeg ikke hadde hatt kontakt med på lang tid, og som jeg heller ikke ønsket kontakt med. Halvparten av de på vennelista var gamle kjente og venner jeg hadde for mange år siden. Koslig med noen, men de fleste er det jo en grunn til at jeg ikke har særlig kontakt med nå for tiden... Venner jeg ikke har snakket med på endel år, kan liksom ikke kalles venner...

Jeg meldte meg ut ganske kjapt. De jeg er med på fritiden har jeg jo kontakt med uansett, bevarte også kontakten med noen få av de gamle bekjente jeg traff igjen på Facebook, og dreit i resten...

Virker som at noen blir venner på Facebook bare for å se profilen, bildene osv også. Holde seg oppdatert og tilfredsstille nysgjerrighet.

De fleste av mine nærmeste vennene mine var ikke på Facebook da jeg meldte meg inn. De er sjelden på nettet i det heletatt. Men nå er flere og flere der... Litt synd at jeg meldte meg ut. Gidder ikke å melde meg inn igjen.

Er det ikke snart noe nytt sånt på vei? Facebook og Nettby-lignende? Da kan jeg opprette en flunkende ny profil!

Gjest Gjest
Skrevet

jeg tror det har endel å si, spesielt for oss som har lyttet bort fra venner og kjente. Er jo veldig nysgjerrig da, og synes det er gøy å ha kontakt med gamle og nye kjente. Der kan vi jo se bilder og holde oss oppdatert, når det måtte passe oss.

Skrevet

For meg har FB endel å si, særlig når det gjelder arrangementer! Klassen fra videregående pleier ofte å møtes, så da lager vi heller en event så får alle sagt når de kan også finner vi en gunstig dato :) Trenger ikke penger på mobilen for å svare heller ;)

Ellers synes jeg ihvertfall det er gøy med bilder folk legger ut da :) Nå er jeg ganske ung så har liksom ikke "mistet" så mange venner enda! FB har mer og mer erstattet msn for min gjeng vil jeg tro....

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det har lite å si for de fleste som har passert fjortisalderen ;)

Men i ungdomsmiljøer har det sikkert en del å si.

Skrevet

Næsj. Jeg har en profil der som var aktiv i omtrent fem minutter, og så gadd jeg ikke mer. Har ikke mistet noen nære venner av den grunn ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags type menneske man er. Noen er veldig sosiale og liker å ha kontakt med så mange som mulig. Selv foretrekker jeg egentlig å ikke snakke med folk jeg kjente sånn halvgodt på ungdomsskolen eller videregående.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke det spiller noe særlig rolle til eller fra. For min del har det imidlertid vært en bra måte å finne igjen folk jeg faktisk er glad for å få gjenopptatt kontakten med etter noen år (har vært travelt med studier i en annen del av landet og tildels andre land enn folk jeg har møtt i tidligere sammenhenger), og har inntrykk av at endel av dem også setter pris på dette. Også er det en ok måte å få kjappe oppdateringer på (status, bilder o.l). Men det er ikke viktig for de nærmeste vennskapene eller de jeg evt hadde hatt kontakt med i det daglige, og jeg tenker aldri over at de som ikke er på facebook ikke er der. Mulig det er annerledes for yngre folk, jeg er gamlis :ler:

Skrevet

Sosialt utenfor, på hvilken måte ?

Facebook er en utmerket måte å få kontakt med gamle kjente på, men om man ikke ønsker det er det da bare å la være :)

Skrevet

Syns ikke det har noe å si når det kommer til om jeg har kontakt med folk eller ikke. Trenger egentlig ikke fb for å holde kontakt med de jeg liker. Men facebook blir brukt mye til å planlegge forskjellige ting, og jeg syns det er en verdifull kilde til informasjon om ulike arrangementer som skjer i miljø jeg tilhører. Man kan nesten alltid få tak i informasjonen på en annen måte, men facebook gjør det enklere å følge med syns jeg.

Skrevet (endret)
Tror det har litt å si ;) Det er litt av grunnen til at jeg ikke er der. Mindre sosialt press :gjeiper:

Jeg merker også litt sosialt press, og i en enkelt periode var jeg der kun for å tiltredsstille andre (i ubevisst tilstand, haha). Så patetisk.

Jeg føler fortsatt et slags press. F.eks: Hvis jeg skulle finne på å slette meg. Tipper noen jeg kjenner hadde ringt og spurt: "Hvorfor har du sletta deg aaaa?" (totalt sjokkskada).

Det har kanskje med alderen å gjøre, og med de man har med å gjøre i det hele tatt :)

Endret av LilleCanCan
Skrevet

Da en bekjent av meg fikk høre at jeg ikke hadde Facebook-konto, fikk jeg beskjed om å melde meg inn pronto! Hvorfor det, spurte jeg. Det hadde hun ikke noe svar på.

På jobben har jeg også opplevd at en kollega skulle ha barn, men det fikk jeg ikke vite fordi jeg ikke har Facebook-konto. Så mens alle gratulerte han satt jeg der som et nek og ikke skjønte noen ting. Jeg spurte hva det var, og han svarte bare "Det står på Facebook". Litt irriterende at folk automatisk antar at man er på Facebook.

Men ellers føler jeg ikke at jeg går glipp av noe.

Gjest *Mim*
Skrevet

Det var hyggelig å være på Facebook, men livet mitt har ikke forandret seg veldig etter at jeg meldte meg ut. Har fremdeles venner... ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Det var hyggelig å være på Facebook, men livet mitt har ikke forandret seg veldig etter at jeg meldte meg ut. Har fremdeles venner... ;)

Jeg trodde at det ikke gikk an å melde seg ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...