Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

nå har jeg gått i mange uker og vært konstant potte tett i nesa, hatt sviende og rennende øyne, hosta hele natta og i det hele tatt vært trøtt og uopplagt. Jeg fikk et svakt utslag på pollenallergi for noen år siden, og har begynt å lure på om jeg kanskje har utvikla det nå under graviditeten...?

etter å ha gått sånn i noen uker så fikk jeg da alvorlig svangerskapskløe. og begynner å tenke litt at kanskje immunforsvaret mitt sliter skikkelig pga allergi og sånn?

anyways, jeg sliter skikkelig om dagen. sitter her med rennende øyne, hoster hele j*** tia, klør, er trøtt. og så fikk jeg lyst til å teste virkningen av en zyrtec. Hvis jeg tar en zyrtec og symptomene forsvinner eller blir bedre så er det allergi inne i bildet, ikke sant? men jeg har lest mye motstridende om zyrtec på nettet. Noen sier det er helt greit, mens andre sier nei..

er det noe fasit-svar på det der? er det trygt å teste 1-2 zyrtec for å bruke det som en slags elimineringsmetode når man går med sånne symptomer som jeg har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les på pakningsvedlegget om du kan ta det.

Gjest Gjest
Skrevet

Ifølge Felleskatalogen kan det være "både og" å bruke under graviditet,men det har du kanskje lest allerede. Ring til,eller oppsøk apoteket og spør en farmasøyt for å få et HELT sikkert svar,det er gratis :)

Skrevet

Jeg fikk noen andre allergitabletter av legen da jeg sa jeg var gravid. Jeg forstod det sånn at de hadde for lite forskning på flere av de vanlige allergitablettene, og hun anbefalte meg derfor noen andre enn de jeg har tatt andre år.

Jeg spurte på apoteket før jeg gikk til legen, men det var ikke til help: De sa jeg måtte snakke med legen...

Skrevet

Jeg har i alle fall fått beskjed om at den eneste allergimedisinen jeg kan ta er polaramn.Denne beskjeden har jeg fått fra både lege og farmasøyt.

Du får den helt sikkert på resept dersom du spør legen din.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg har i alle fall fått beskjed om at den eneste allergimedisinen jeg kan ta er polaramn.Denne beskjeden har jeg fått fra både lege og farmasøyt.

Du får den helt sikkert på resept dersom du spør legen din.

Jeg har polaramin :o jeg fikk den for svangerskapskløen. funker den på samme måte som zyrtec og? :rodme: jeg har ikke orka å ta så mye av den for jeg ble jo dritsløv av den. er det virkelig bedre å ta den, med varseltrekant, enn zyrtec?

Skrevet

Det står i alle fall den i felleskatalogen, sjekk her

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Preparatet bør likevel ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming.
Gjest Lilleulv
Skrevet

om zyrtec eller polaramin?

Gjest Gjest
Skrevet

jeg fikk zyrtec av legen selv om jeg er gravid.

Skrevet (endret)
om zyrtec eller polaramin?

Om polaramin.

Endret av mrsSJ
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk beskjed av min lege at jeg ikke skulle ta zyrtec, men at jeg kunne få noe annet ved behov for d.

Skrevet

Legen min sa at det var lite forskning på allergitabletter, derfor er det vanlig å gi Polaramin til gravide da de vet at den er trygg.

Skrevet

Høh? det står det ikke på pakningsvedlegget som følger med Polaramin-pakken jeg har. Der står det kun: "Graviditet: Ingen uheldige effekter på fosteret er vist."

Jeg har astma og allergier, og har fått utskrevet ny astmamedisin som er så svak som det går an og likevel så kan jeg kun bruke den når "fordelen oppveier en mulig risiko", derfor så er det viktig for meg å bruke allergitabletter (og nesespray og øyedråper og...) for å slippe å bruke astmamedisinen i tide og utide. Fikk ikke lov til å fortsette på Zyrtec (som jeg har brukt før), men legen utskrev Polaramin til meg i samråd med fødselslege på Ahus, så jeg stoler på at det er helt greit.

Lilleulv: ang det å bli sløv så har jeg fått beskjed om å ta 1-2 tabletter før jeg legger meg - effekten skal visst vare utover dagen (har ikke opplevd noe annet i hvertfall).

Gjest Lilleulv
Skrevet

Det som er så typisk er at jeg går og er dritdårlig i hverdagen liksom, og om natta. men typisk hver gang jeg er hos legen så er jeg bra. hvordan er det mulig? har ikke turt å ta det opp jeg, for hun får jo ikke sett hvordan det er når jeg sitter der og ser friskere enn friskest ut. jeg vil at hun skal se meg akkurat nå, med røde øyne, tett nese og en hoste som høres ut som man er på en kennel.

men hva kan være grunnen til at jeg innimellom er bra? (når jeg er hos legen f.eks.) er det vanlig ved pollenallergi tro? jeg bor forresten på gård. lurer på om det muligens er noe det er mer av her enn inne i sentrum.

Skrevet
men hva kan være grunnen til at jeg innimellom er bra? (når jeg er hos legen f.eks.) er det vanlig ved pollenallergi tro? jeg bor forresten på gård. lurer på om det muligens er noe det er mer av her enn inne i sentrum.

Du er ikke allergisk mot dyr eller støv fra høy/fôr ell. da? Det kan i hvertfall forklare hvorfor du er dårligere hjemme enn hos legen.

Ville ikke bekymret meg over at det ser "uforskammet frisk ut" når du er hos legen, dersom du forteller at du bor på gård og du da har problemer så får du nok allergitabletter.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Du er ikke allergisk mot dyr eller støv fra høy/fôr ell. da? Det kan i hvertfall forklare hvorfor du er dårligere hjemme enn hos legen.

Ville ikke bekymret meg over at det ser "uforskammet frisk ut" når du er hos legen, dersom du forteller at du bor på gård og du da har problemer så får du nok allergitabletter.

oki, får prøve å nevne det neste gang :) er vel på sin plass med en utredening av hva jeg reagerer på dersom allergitablettene funker da.

Skrevet
Høh? det står det ikke på pakningsvedlegget som følger med Polaramin-pakken jeg har. Der står det kun: "Graviditet: Ingen uheldige effekter på fosteret er vist."

Samme står det på pakningsvedlegget mitt,men det er vel som regel litt mer utfyllende i felleskatalogen. Legen forsikret meg om at de er helt trygge og at den siste delen bare er tatt med for å poengtere at man ikke skal ta medisiner under graviditet dersom det ikke er strengt nødvendig.

Skrevet
Det som er så typisk er at jeg går og er dritdårlig i hverdagen liksom, og om natta. men typisk hver gang jeg er hos legen så er jeg bra. hvordan er det mulig? har ikke turt å ta det opp jeg, for hun får jo ikke sett hvordan det er når jeg sitter der og ser friskere enn friskest ut. jeg vil at hun skal se meg akkurat nå, med røde øyne, tett nese og en hoste som høres ut som man er på en kennel.

Jeg føler med deg Lilleulv. Har selv hatt pollenallergi (og allergi mot dyrehår) i over 30 år og vet hvor slitsomt det er.

Selv var jeg så heldig at alle allergiplager ble borte mens jeg gikk gravid og det kan jeg love deg at var deilig. Men året etterpå var allergien der igjen.

Det er klart at om du i ditt nærmiljø har mye av det du reagerer på rundt deg så vil du ha det bedre når du kommer et sted hvor det er mindre av det du reagerer på i luftet. Jeg f.eks. har det kjemepfint inne på jobben hvor vi har et veldig godt inneklima.

Av samme grunn virker nok du bedre når du kommer til legen. Men en lege skal ikke bedømme din allergi utifra hvordan du ser ut og hvordan du har det der og da. Det skal tas en allergitest! Gå til legen og få tatt en allergitest du - da får du også riktige medisiner. Husk å nevne at du allerede har forsøkt Polaramin og Zyrtec. Jeg blir også veldig trøtt av Polaramin og tar ikke de lenger. Zyrtec virker sånn passe (blir ikke trøtt - men må ta flere enn anbefalt for at de skal virke). På meg virker Kestine veldig bra og sønnen min bruker Aerius. Begge bruker vi øyedråper og nesespray i tillegg. Det nytter ikke med bare tabletter.... Det er ikke alle som reagerer likt (like godt) på samme medisin så det er viktig å finne "din" medisin. Itillegg er det greit å skylle øyne og nese med saltvann (fås som dråper til øyne og spray til nese på apoteket)

Husk også at det er mye du selv kan gjøre i det daglige:

- heng aldri klesvask ut til tørk i pollensesongen.

- ikke luft sengetøy

- ha vinduet på soverommet lukket om dagen (pollenspredningen er værst på dagtid)

- vask håret før du legger deg (pollen setter seg i håret)

- du kan bruke pollennett på vinduer.

- hold deg unna sigarettrøyk og parfyme (kan være med å forværre symptomene)

Ellers lykke til....!

Gjest frama
Skrevet

Jeg har opplevd at det står forskjellig i pakningsvedlegget og i felleskatalogen. Jeg vet ikke hvilken som blir mest hyppig oppdatert og om det er ulike som oppdaterer (produsent, legemiddeltilsyn). Uansett, på det medisinen jeg skulle ta stod det litt ulikt under graviditet. Husker ikke ordlyden men det som står i felleskatalogen var litt mer negativ til denne medisinen enn pakningsvedlegget. Legen sa det samme som pakningsvedlegget, at det var trygt. Jeg valgte å ikke ta for jeg syns ikke plagene var så store (hemorider). Jeg mener at det elektroniske pakningsvedlegget i felleskatalogen var identisk med det fysiske pakningsvedlegget, men det var den generelle infoen som var ulik.

Litt skremmende at det skal være slik. Vanskelig å vite hva en kan forholde seg til.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har polaramin :o jeg fikk den for svangerskapskløen. funker den på samme måte som zyrtec og? :rodme: jeg har ikke orka å ta så mye av den for jeg ble jo dritsløv av den. er det virkelig bedre å ta den, med varseltrekant, enn zyrtec?

Ja det virkelig bedre å ta et gammelt og kjent trekantmedisin enn et nytt og ukjent som zyrtec. Polaramin er blitt brukt lenge og derfor har vi fått en del erfaringer som sier at den ikke er farlig for fosteret. Zyrtec er nytt medisin og det er selvsagt umuligt teste effekten på gravide, det er ingen gravide som hadde med på en test. Polaramin gjør deg sikkert sliten, det gjør alle gamle allergimedisiner, men hvis du tar medisinen daglig så bør det bli lettere etter noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...