Trampe Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 Du oppdager at partneren din lyver til deg om småting. F. eks. at du vet han har vært på besøk hos kompis A og han sier når han kommer hjem at han har vært hos B. Han trenger ikke å ha gjort noe galt hos kompisen, men han lyver likevel. Slike små løgner - spiller de liten rolle, eller er det ødeleggende i et forhold?
*Mocca* Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Hvis det ikke har foregått noe galt, hvorfor ikke si at man har vært hos A? Sånne ting som hvem man har vært hos bør det jo kunne gå an å være ærlig om. Hadde blitt mistenksom jeg, hvis mannen min sa han hadde vært hos B når han eg. hadde vært hos A, jeg hadde lurt på hva han skjulte da....
Gjest Reka Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Hvis det ikke er for å skjule noe tror jeg ikke det ødelegger forholdet, men hvis det er noe som skjer gjentatte ganger blir jo forholdet til slutt ganske "uærlig".. Så på lang sikt er det vel muligens ødeleggende.
viren Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Da hadde det blitt bråk. Noe av det verste jeg vet er å bli løyet til, og på sikt ville det helt klart vært ødeleggende for forholdet (hvis han ikke sluttet med det).
Trampe Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2008 Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen mennesker lyver når de strengt tatt ikke trenger det? :klø:
Involvert Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Hvis det ikke er for å skjule noe tror jeg ikke det ødelegger forholdet, men hvis det er noe som skjer gjentatte ganger blir jo forholdet til slutt ganske "uærlig".. Så på lang sikt er det vel muligens ødeleggende. x 2
PoisonIvy Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 Du oppdager at partneren din lyver til deg om småting. F. eks. at du vet han har vært på besøk hos kompis A og han sier når han kommer hjem at han har vært hos B. Han trenger ikke å ha gjort noe galt hos kompisen, men han lyver likevel. Slike små løgner - spiller de liten rolle, eller er det ødeleggende i et forhold? Ikke for å være slem, men er du 100 % sikker på at han ikke har gjort noe "galt"? Er vel ingen grunn til å lyve hvis ikke...
Trampe Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2008 Nå er ikke dette eksemplet ekte da, bare sånn at det er sagt. Jeg har tatt mannen min i løgn, men det var noe annet enn dette....så han har ikke vært utro eller noe om det er det du insinuerer..
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 Kjenner til problemet litt for godt, og JA, det kan ødelegge. Man må fortelle dem hvordan man føler seg når de holder på slik, og ikke minst understreke hvor ødeleggende slikt er.
PoisonIvy Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Nå er ikke dette eksemplet ekte da, bare sånn at det er sagt. Jeg har tatt mannen min i løgn, men det var noe annet enn dette....så han har ikke vært utro eller noe om det er det du insinuerer.. Jeg insinuerer ingenting. Trodde eksempelet du ga var en reell hendelse. Vanskelig å bedømme en situasjon man vet lite om, men jeg vil på generelt grunnlag si at all løgn i et forhold er ødeleggende.. Min mening er at i et velfungerende forhold finnes det ikke grunnlag for å komme med løgner..
Gjest Huldali Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 Slike løgner er unødvenige og jeg syns de er ødeleggende i både vennskapsforhold og i kjæresteforhold. Fryktelig irriterende syns jeg! Hvorfor lyve om noe man ikke trenger? Og når man kan vite at personen egentlig snakker sant, når det hele tiden kommer små hvite løgner? Nei, slikt bør folk holde seg for god for.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 Ja det er ødeleggende. Mannen min kan finne på å lyve om helt opplagte ting , som jeg finner ut av ikke stemmer. hvorfor? Det klarer ikke han å svare på. Han skjerpet seg en del etter at jeg hver gang han sa noe, sa at jeg ikke trodde på han. For han hadde jugd så mye. Noen ganger sier han at han gjør det for han vet jeg vil bli sint. (f.eks. jeg liker ikke kamerat A, så derfor sier han at han er hos kamerat B..)
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Det er et faktum at noen har litt lystløgner-tendenser og jeg tror kanskje det er genetisk.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #14 Skrevet 29. mai 2008 Mannen min er sånn. Det ødelegger veldig. Vi har en skikkelig krise nå. Jeg tror han lyver fordi moren hans er alkoholiker (drikker masse i perioder) og faren bare ignorerer det. Jeg tror man lærer seg å lyve tidlig om helt unødvendige ting, når man vokser opp i sånne forhold. Det gjør meg litt sint, for det første at de har oppført seg sånn når de hadde små barn, og for det andre, fordi jeg må ta støyten av det! Men det er nok mannen min som har det verst i det her, stakar, tror han må være rimelig forvirret...
Trampe Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2008 Noen ganger sier han at han gjør det for han vet jeg vil bli sint. (f.eks. jeg liker ikke kamerat A, så derfor sier han at han er hos kamerat B..) Da har han jo en grunn til å lyve. Det er lettere for ham å lyve, da unngår han at du blir sint. Men når noen lyver om en filleting uten grunn skjønner jeg ikke hvorfor. For meg er det også ødeleggende. Hva har han løyet om før? Hvordan kan jeg vite når han lyver og når han forteller sannheten?
Gutt17 Skrevet 29. mai 2008 #16 Skrevet 29. mai 2008 De fleste tåler vel en lite hvit i ny og ne. Som feks den gode gamle: "Ser jeg tjukk ut i denne her?" -"Neida neida" Men hvis han lyver om hvor han har vært, hva han har gjort, hvorfor han gjør ting? Etc. Så er det strax hakket verre, men et par små hvite av typen som eksemplet er av. Det tåler vi alle.
Alice Ayres Skrevet 29. mai 2008 #17 Skrevet 29. mai 2008 Noen små hvite løgner tror jeg aldri har skadet. Jeg tenker at en aldri så liten løgn faktisk hjelper mer enn den skader i ny og ne. Men det som kjæresten din lyver om, virker bare merkelig. Hvorfor man skal lyve om hvilken kamerat man er hos er for meg fullstendig uforståelig. Her tror jeg det er ugler i mosen - skjønt hvilke ugler vet jeg ikke.
Freckles Skrevet 30. mai 2008 #18 Skrevet 30. mai 2008 Ja! de små hvite løgnene ødelegger. Var borti en sånn type en gang. Han ljugde om alt mulig!Han la på og trakk i fra alt ettersom hvordan han trodde jeg ville at det skulle være. For en syk innstilling å ha! Jeg synes det er ok med hvite løgner som er ment for å skåne andre for å bli såret. Som fks å si at det er koselig å ha svigermor på besøk til mannen.
kvick Skrevet 30. mai 2008 #19 Skrevet 30. mai 2008 Du oppdager at partneren din lyver til deg om småting. F. eks. at du vet han har vært på besøk hos kompis A og han sier når han kommer hjem at han har vært hos B. Han trenger ikke å ha gjort noe galt hos kompisen, men han lyver likevel. Slike små løgner - spiller de liten rolle, eller er det ødeleggende i et forhold? Denne type løgner tenker jeg på mer som "feighets-løgner" enn hvite løgner. Det virker som om han tar en short cut for å unngå en eller annen situasjon eller reaksjon fra deg som kan ha et lite snev av å ubehag. Tror ikke nødvendigvis det ligger så mye bak det. Men det er jo helt klart ødeleggende hvis du begynner å tvile på andre ting han sier. Jeg tror jeg hadde tatt en prat med ham og sagt at selv om denne saken kanskje var en bagatell så kan resultatet av slike småløgner bli at du stiller ikke stoler andre ting han sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå