Ecolia Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 Vet det gies mange råd om at når man bytter fòr, så skal det helst skje over flere dager slik at magen til hunden venner seg til det osv. Hvorfor det, egentlig? Jeg kan forstå det dersom man har en hund som KUN får maten sin, for da må jo magen nødvendigvis bli veldig sensitiv. Her får hundene matrester som ikke er spesielt krydra, de spiser litt gress av og til, får slikke siste resten på ispinnen osv. Aldri noen problemer med dårlig mage om de får en annen mat i skåla en annen dag!
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Hundemager er veldig sensitive for forandringer, og forandringer bør skje gradvis. Om du nå plutselig hadde sluttet å gi hundene dine den varierte kosten kan det godt hende at magene hadde protestert Selv så bruker jeg samme metode som deg, variert kost. Har en sunn bikkje, men ville ikke anbefalt noen å plutselig hoppe fra bare tørrfor til masse menneskemat.
Frey Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Regner med det her er snakk om skifte mellom formerker, ikke skifte fra tørrfor til menneskemat. Jeg kjøper jo nytt før det er tomt for det gamle, det gjøres jo unasett. Så blander jeg bare det som er igjen av det gamle med det nye uten å styre mer med forhold, økning osv osv. Aldri vært noe problem.
Freckles Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Jeg er distre så det holder og går stadig vekk tom for for. Da må det handles pedigree og det funker helt fint til jeg får rota meg til å handle skikkelig for. Han tåler forandringene veldig bra og elsker faktisk pedigree! Så nei jeg er ikke hysterisk
Freckles Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Må legge til at han ofte forer seg selv med brødskiver som ligger på benken ol -det går også helt fint !
Gjest Bolledeig Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Tråden er ryddet Reglene Bolledeig - mod
Ecolia Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. mai 2008 Ja, jeg mente såklart bytte mellom hundemat, ikke fra hundemat og over til kun menneskemat. Her blir det også Pedigree om det blir tomt noen dager, eller om lønna forventes om et par dager.
Gjest Gjest_helena_* Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Nei, jeg er ikke hysterisk, vil gjerne bytte på dagen for å slippe bryderiet med å blande og styre. Men magen til dyret er HELT hysterisk, og det blir masse spying og bæsj i vinkel om jeg bytter for kjapt. Så da er gradvis utskifting eneste mulighet.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Jeg fikk beskjed av oppdretter at om vi skulle skifte for, så var det bare å bytte. Magen til hunden skulle tåle dette. Her veksler vi mellom Brit, doggy og masse menneskemat av alle slag- har aldri hatt problem.
Gjest Berner Skrevet 31. mai 2008 #10 Skrevet 31. mai 2008 Nei, jeg er ikke hysterisk, vil gjerne bytte på dagen for å slippe bryderiet med å blande og styre. Men magen til dyret er HELT hysterisk, og det blir masse spying og bæsj i vinkel om jeg bytter for kjapt. Så da er gradvis utskifting eneste mulighet. Slik er det hos oss også. Tørking av diare i 2-3 dager selv med 50/50 blanding. Så av all denne diare tørkingen så blir jeg hysterisk
Gjest Lacuna Skrevet 31. mai 2008 #11 Skrevet 31. mai 2008 Vi forsøker å ikke bytte noe særlig, men har byttet fra Purina Pro Plan (ulike typer, men for det meste sensitiv-foret med laks) til vom og hundemat. Magen til hunden tåler det meste (unntatt butikkfor; jeg har aldri sett sånn diare som da stakkaren fikk servert Purina butikkfor hos svigers, stakkaren klarte ikke å holde seg innendørs, engang. ), men det som har fått oss til å gå over til V&H, er hudproblemer, med kløe og flassing. I tillegg gir vi omega 3-tilskudd, og nå er det helt slutt på den slags.
CrizzBee Skrevet 1. juni 2008 #12 Skrevet 1. juni 2008 De gangene jeg har byttet formerke, så har jeg byttet på dagen, frokste resten av gammelforet. ettermiddagen nyforet. Det skal mye til før min hund reagere på mat. Man må nesten se på hunden sin hvordan den reagerer, går det fint å bytte på dagen så ser jeg ingen problemer med å ikke gjøre det.
FoxyFish Skrevet 1. juni 2008 #13 Skrevet 1. juni 2008 Hunden min er ekstremt sensitiv når det gjelder bytting av fôrmerke, så jeg må være litt hysterisk på den fronten. Ellers har han et variert kosthold, så det er ingen garanti for at magen tåler merkehopping!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå