Azalea Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 (endret) Hei alle sammen:) Jeg og samboer har vært veldig heldige og fått verdens søteste kattepus, vi har ikke hentet kattungen(som blir innekatte på grunn av trafikken utenfor) enda fordi vi ikke har katteutstyr. Hva er det jeg trenger og hvor kan jeg få kjøpt det? Vil helst ikke at det skal være så veldig dyrt, så om dere vet om noe billig i Trondheim hadde det vært knall. Ellers vil jeg bare tilføye.. Jeg gleder meg sånn!! Endret 29. mai 2008 av Amk
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Jeg handler på tropehagen zoo på City cyd jeg. Jeg syns de har god service der, og de kan det de gjør Jeg kjøper kattesand der, og det vil jeg anbefale. Men kjøp sand som ikke klumper seg når katten er liten da den kan spise det.... Når den faren er over ville jeg kjøpt klumpesand. Det har jeg, og det blir billigere ilengden da jeg bare tar ut klumpene og ikke bytter sanden Luuuurt Så kjøper jeg for der. De kan hjelpe deg med hvilket de anbefaler. Men de har eget for til kattunger. Skåler trenger du, og et par små leker. Katten vår eeeeelsker de små "fingerbamsene" de har på ikea til barn. Med forkjellige dyr.... Jeg mener han tror det er barna hans. Billige er de, og kommer ti og ti i pakken.... Leker har en tendens til å forsvinne.... Kattemelk og slikt har jeg fått høre bare er tull, de skal drikke vann... Så kan det være greit å ha en catnip-spray.... Og klorebrett, kanskje et lekestativ siden det er innekatt.... Bruk catnipen flittig der, så klorer den ikke på møblene deres. De lekestativene med en liten hule i kan være fint for en liten utrygg kattepus. Så har den et sted å gjemme seg litt bort... Ja, og siden du har innekatt ville jeg anbefale kattedo med lokk, luke og sånn filter.... Pga av lukten... Lykke til
Arkana Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Kattedo, skåler til mat og vann, klorestativ (har dere flere etasjer bør dere ha en i hver, katter er late og velger heller sofaen framfor å gå opp en trapp), noen leker, børste og kattebur. Hvor dere kan få det billigere enn i butikk vet jeg derimot ikke, du kan kanskje søke på Finn. Men å ha katt koster jo litt uansett. Du bør gi katten kvalitetsfôr og det koster mer enn kattemat fra Rema. Kattesand koster også (erfaringsmessig er faktisk mange av de dyrere klumpesandmerkene billigere i bruk enn de som har mindre kilopris fordi man ikke kaster "ubrukt" sand). Årlig vaksinasjon koster noen hundrelapper, skal katten kastereres blir det en tusenlapp der, og så må du ta høyde for at katten kan bli syk eller skadet.
Azalea Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2008 Tusen takk for svar:) Jeg vet det koster med katt, det var ikke det jeg tenkte på. Tenkte mer på utstyret jeg da. Ettersom at jeg har innekatt skal jeg kjøpe klorestativ til den lille, og leker er et must! Jeg kjøpte en katteleke på ikea og ga til katten til min søster, katten hennes var egentlig ikke så interessert i leker, men humla falt i smak, ble helt vill! Men skal se på de andre lekene på ikea neste gang jeg er der, høres veldig greie ut. Nå er jo pusen veeeldig liten, er 9 uker, så det egner seg kanskje med mindre leker. Jeg noterer det du skriver ned 'gjest' om det med kattesand osv. Da hiver jeg meg rundt å drar å kjøper inn utstyr til katten:)
aimee Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Du bør gi katten kvalitetsfôr og det koster mer enn kattemat fra Rema. Kattesand koster også (erfaringsmessig er faktisk mange av de dyrere klumpesandmerkene billigere i bruk enn de som har mindre kilopris fordi man ikke kaster "ubrukt" sand). Jeg vil bare påpeke at det Arkana skriver her er kjempeviktig! Pass på å gi pusen din kvalitetsfor. Det er bare magefyll og ikke noe næring i billigmat, dessuten er tørrfor best for kattene våre. Av sand anbefaler jeg de store blå eskene med sand som klumper seg (husker ikke hva de heter), da sparer du masse penger og ikke minst vond lukt. På Tropehagen Zoo på Solsiden opererer de med rabattkort, så du får hver 10ende gratis, men det gjør de kanskje hos de andre og? Lykke til med ny pus, det kommer til å bli så koselig!
Arkana Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Av sand anbefaler jeg de store blå eskene med sand som klumper seg (husker ikke hva de heter), da sparer du masse penger og ikke minst vond lukt. Det må være EverClean du mener. Det bruker vi også, og anbefales på det varmeste.
aimee Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 Det må være EverClean du mener. Det bruker vi også, og anbefales på det varmeste. Jepp, den er det! Veldig greit med de rabattkortene også. Har funnet meg en butikk i Oslo som også har det. Spør, hvis de ikke tilbyr deg det selv.
Azalea Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2008 Men er det smart å bruke sand som klumper seg når katten er så liten? Som 'Gjest' skriver så kan jo kanskje katten få det i seg..
aimee Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 Men er det smart å bruke sand som klumper seg når katten er så liten? Som 'Gjest' skriver så kan jo kanskje katten få det i seg.. Hmm... Jeg har dessverre ikke noe kjennskap til den problemstillingen. Jeg fikk pusen min da han var 9 måneder. Men synes det høres rart ut at selv kattunger vil spise sin egen dritt? :klø:
Arkana Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 Men er det smart å bruke sand som klumper seg når katten er så liten? Som 'Gjest' skriver så kan jo kanskje katten få det i seg.. Vi fikk den minste da hun var 12 uker, da brukte vi allerede EverClean til den eldste og fikk aldri høre at man ikke skulle bruke den typen sand til kattunger. Det har i allefall ikke vært noe problem hos oss.
Gjest stakar Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 Håper der får veta med å henta kattungen til den er misnt 12 uker???? og går enda med alle søsken om mammapus???????? der vil ikke være dyreplagere vell?????????????
aimee Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Håper der får veta med å henta kattungen til den er misnt 12 uker???? og går enda med alle søsken om mammapus???????? der vil ikke være dyreplagere vell????????????? Herregud, ro deg ned'a! Tror du en dyreplager ville satt seg ned for å skrive et innlegg om hvordan pusen skulle få det bra, dersom de skulle plage den? Er du 12 år eller?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #14 Skrevet 29. mai 2008 Jeg har en ganske leken katt, og har flere småleker til henne. Men det som er absolutt mest populært er tunnelen! Denne "raser" hun igjennom gang på gang. Samt at hun ligger å lurer i den. Anbefaler å kjøpe en slik. Jeg har en stiv tunnel med åpninger flere steder. Får kjøpt de på dyrebutikkene og de koster ikke allverden. I tillegg bør du ha et kloretre og/eller et større stativ med platåer som hun kan ligge på. Gjerne i nærheten av et vindu slik at hun kan kikke ut på livet utenfor. Du bør også kjøpe skikkelig kattungefor (royal canin har et bra et - rosa pakke). Børste/kam er også en god ide....Børsting tror jeg ganske mange katter liker (så fremst de ikke har store klumper i pelsen). Min katt koser seg veldig når hun blir børstet. Du får ha lykke til med kattepusen
Azalea Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2008 Hei igjen:) I dag har jeg vært å kjøpt reisebur, kattedo(med filter, på begge sider av kassen), matskål+vannskål, spade, bok om katter og ikke minst en leke og litt kattebabysnop(som vi skal være veldig forsiktig med når katten er så liten). Vi skal hente katten i løpet av helga eller neste uke, katten er så liten enda så den fikk være der en uke til, dvs at hun blir litt over 10 uker når vi får henne. Vet at hun er ca.1 uke for lita til å forlate moren sin(som det står i bøkene), men jeg tror nok de som gir bort katten vet hva de gjør og vi skal gjøre vårt beste for at katten får det bra. Ellers skal vi også kjøpe inn et klorestativ, men det blir etter at vi har fått den lille hit. Når vi skal hente katten får vi med litt kattemat, slik at det ikke alt blir nytt når hun kommer hjem til oss, om dette fóret er bra kommer vi nok til å fortsette med det. Tiden kommer sikkert til å gå kjempesakte frem til at vi får kattepusen hit. Gleder oss sånn!
Gutt17 Skrevet 29. mai 2008 #16 Skrevet 29. mai 2008 Fint du har skaffet en slik kattedo, men her kommer min anbefalings liste. Kattesand - EverClean Sånn ting man tar i kattesanda som fjerner lukta. Spør etter det bare, veldig praktisk. Kattemat - RoyalCanin (tror jeg det skrives.) Det er veldig bra katteför. Litt dyrere enn det du får på kiwi, men det er sinnsykt bra. Mamma brukte det i alle sine 7år som oppdretter. Kattene får visst finere pels av det. Ellers er leker et must. Vitaminer i vannet kan være fint. Klorebrett - Viktigste av alt, med mindre du ikke liker møblene. Kattegodt - som du gir den i starten, under renslighets perioden. Ellers noen gode tips: Vær bestemt fra stund 1. Hvis at du bestemmer. Ikke skrik til den. Snakk mye. (Nå var du flink pus. Nei så slem du var.) Straff den når det må til. (Hold i nakke skinnet, ikke skrik, snakk rolig men bestemt.) Hvis det er noen steder du ikke vil at pusen skal gå, skrell en appelsin, og legg skalet på gulvet, på en linje. Samtidig som du får en frisk duft i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå