Gå til innhold

Kaffegjester, eller ikke?


Felix

Hva mener du om å invitere kaffegjester?  

  1. 1. Hva mener du om å invitere kaffegjester?

    • Hva er galt med det?
      28
    • Helt ok, men ikke helt bra.
      7
    • Frekt, enten er man invitert, eller så er man ikke.
      11
    • Annet
      2


Anbefalte innlegg

Gymsalen blir faktisk bare kalt for

"sammfunnshuset..."

Ja den er stor og fin og jeg har vært i flere brylluper og store selskaper der...... Masse plass og ingen sitter hjemme og venter til de får komme på kaffe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Synes det er greit dersom det kun er nærmeste familie og forlovere til middag for eksmepel, og resten kommer til kaffe. Men å dele vennefolokken og slekt i A- o B- lag synes jeg er en uting.

En bekjent av meg fortalte at for de var løsningen perfekt, de hadde alle de likte til middag, og så kom resten til kaffe som var billig sett fra brudeparets side og flotte gaver fikk de allikevel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg fortalte at for de var løsningen perfekt' date=' de hadde alle de likte til middag, og så kom resten til kaffe som var billig sett fra brudeparets side og flotte gaver fikk de allikevel.....[/quote']

Er det virkelig noen som tenker sånn? :o lettere sjokkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gymsalen blir faktisk bare kalt for

"sammfunnshuset..."

Ja den er stor og fin og jeg har vært i flere brylluper og store selskaper der...... Masse plass og ingen sitter hjemme og venter til de får komme på kaffe.....

Men da er jo alt vell og bra! Men tro meg - du ville ikke ha giftet deg i noen av idrettshallene her i nærheten :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å invitere kaffegjester.

Sambo har utrolig stor slekt, så vi har ikke sjans til å invitere alle sammen til middag.

Dessuten kommer vi konsekvent til å kun invitere de som står oss nærmest til middag.

Dette blir da foreldre, besteforeldre, faddre, søsken, tanter, onkler, tante og onkelbarn, forlovere/m partnere og enkeltpersoner/par som står oss nær.

Til kaffen inviterer vi søskenbarn, naboer vi har god kontakt med, litt mer perifere venner, eventuelle arbeidskollegaer av sambo etc.

Synes dette er en helt ok måte, jeg.

Alle som har nære slektskap til oss får invitasjon, og føler de at de har havnet på en b-liste fordi de ikke får komme til middagen, får de bare surmule. :P

Kaffen er jo ett av høydepunktene på dagen det også. Og etterpå blir det jo bryllupsfest.

Dessuten kommer vi til å ha kaffen i "god tid" etter middag, slik at ingen behøver å sitte på noe venterom. :blunke:

Har selv vært kaffegjest i bryllup, og hadde ingenting i mot det. Hyggelig å få komme. :P

AnitaCath: Nå er jeg fryktelig nysgjerrig, men jeg lurer fælt på hvilken øy det er du kommer fra... Ut i fra ting du har skrevet tidligere, lurer jeg nemlig på om vi ikke kommer fra den samme øya... :o

Og jeg er foressten av oppfatning at den gymsalen ikke er spesielt koselig, men det er meg og min smak. :blunke:

Jeg vil uansett ikke ha bryllupsfesten min i en gymsal. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har best gjester til kaffen og. Det er flere grunner til det!

Alle er selvfølgelig like velkommen, men vi har rett og slett ikke råd til å be alle til middag, ikke er det plass i lokalet vi har valgt heller. Lokalet var litt viktig for oss, det skal være koselig.

De som er bedt til kaffen syntes det er helt greit og er ikke annenrangs gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror folk bare får godta at det finnes forskjellige bryllupstradisjoner i et vidstrakt land! Noen steder er man sistesortering hvis man inviteres på kaffe, mens andre steder er det vanlig å ha en ganske begrenset gruppe til middag, og så kommer rukkelet til kaffe, kaker og festligheter :)

2 av mine søskenbarn valgte den tradisjonelle løsningen der de bor; foreldre,besteforeldre,onkler,tanter,faddere,forlovere, og de få aller nærmeste venner til middag. Til kaffe kommer hele vennegjengen og bekjente, søskenbarn, naboer osv. (og akkurat de to søskenbarna mine er søsken dem imellom, de har 40-50 søskenbarn totalt...noen av søskenbarna har ektefeller og samboere..) Det går ikke å holde middag for alle de menneskene, det blir jo en uhorvelig pris. Kaffegjester er anerkjent og akseptert og helt vanlig, så ingen føler seg snytt om de ikke er middagsgjester. Man kan da ikke bli sur for at man ikke er tante til brudgommen vel!

Et tredje søskenbarn giftet seg sørpå på østlandet, og det er ikke vanlig med kaffegjester der så da ble ingen søskenbarn invitert ettersom de ikke hadde råd til alle til middag... jeg synes ikke det var noen bedre løsning... når skal vi ellers treffes om ikke i slekts-anledninger?

Kaffegjester pleier å legge mindre penger i en gave en hva middagsgjester gjør, men jeg er ikke sikker på om det er fordi de føler at de får mindre service eller fordi de rett og slett ikke er så nær slekt.

Her har jeg inntrykk av at gjester som takker nei til invitasjonen også legger mindre penger i gave enn om de hadde gått. Og folk som ikke er invitert men vil gi gave likevel (søskenbarn som ikke er invitert f.eks) legger mindre penger i gave enn om de hadde vært invitert. Osv. osv.

Men systemet misbrukes noen steder høres det ut som, så tommelfinger regler:

# ikke 50 til middag og så 11 til kaffe.. det er gnient. Men 25 til middag og 50 til kaffe er helt vanlig.

# invitert til utlandet/du inviterer fra utlandet - alltid middagsgjester

# kaffegjester skal tas imot skikkelig av vertskap (og brudepar) på det tidspunktet invitasjonen sier. Noe annet er fryktelig uforskammet overfor gjester. Toastmaster må styre slik at middagen avsluttes i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nok ha kaffegjester fordi familien er STOR og vi vil gjerne at så mange som mulig skal kunne være sammen med oss på vår store dag, selv om vi ikke har mulighet til å ha absolutt alle til middag. Så vi blir vel ca 30-40 stykker til middag og mange flere til kaffe (sannsynlig langt mer enn det dobbelte.. men så langt har vi egentlig ikke tenkt)

Vi kommer kanskje til å løse dette ved at vi spiser middag på et sted (restaurant men lukket arrangement), og har kaffe og fest på et annet sted. På den måten kommer liksom alle samtidig til kaffe i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke vant til uttrykket kaffegjester og hadde ikke hørt om det før jeg kom hit på KG.

Jeg personlig ville funnet det pinlig og ikke så ærefullt å komme til kaffen, spesielt hvis det var dårlig lagt opp, som mange kommer med eksempler på.

Muligens ville jeg faktisk gitt avslag,- ikke for å være vrang, men rett og slett fordi jeg ville funnet det litt ekkelt å komme drassende etterpå og måtte komme inn og mingle med folk som allerede var plassert ved bord og allerede var kjent med de andre og allerede var "innlemmet" i selskapet. Kommer jo også an på hvor mange kaffegjester som hadde kommet, men...

Det viktigste synes jeg er å invitere de som betyr noe for brudeparet, er i nær slekt, eller nære venner, kolleger eller annet. Folk som man har møtt et par ganger i livet eller er en svært perifer venn, burde heller utelukkes, mener jeg. Det er tross alt en dag man vil feire med de man er glad i og er i familie med.

Er invitert i et bryllup til sommeren og takk og lov, så er vi invitert til hele sulamitten :D Men det er en ganske nær venninne også.

Skal jeg gifte meg selv en gang, så får jeg heller spinke og spare til de grader, og få med alle som jeg vil invitere til middag, kaffe og fest. Det er det som passer meg best i allefall. Kunne ikke tenke meg å utelukke noen fra middagen. Har man dårlig råd, så hvorfor ikke vente til man har bedre råd ? Synes det er fælt å vite at man må ha flere som kaffegjester fordi man har dårlig råd. Ja, - et bryllup koster mye i de fleste tilfeller. Men skal det være så skal det være, og da får man bare spare et år til eller to ?

Mine synspunkter i allefall....

Diva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

For oss var kaffegjester helt uaktuelt. Jeg tenker umiddelbart A og B gjester når jeg hører det, det sitter litt i ryggmargen, tror jeg. Når folk i tillegg blir fornærmet for at du takker nei takk til å komme i kaffe kl 9 eller senere, lurer jeg på om det er noe vesentlig jeg har gått glipp av i min oppdragelse (Jeg bodde i utlandet).

Men hver sin smak, husk bare at det ikke er alle som er vant med dette begrepet!

Vi startet forøvrig med å lage gjesteliste (hvem vil vi skal komme) og bestemme hvor mye det fikk koste. Deretter jobbet vi oss fram til en løsning som fallt oss og lommeboka i smak. Tre dager til ende til rundt 1000kr pr pers (og det var inkludert overnatting). Så alt går om man bare vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Vi hadde ikke kaffegjester og ville aldri hatt det uansett, men..

Jeg syns det spørs hvordan det gjøres. Om man bare inviterer familie til middag og alle vennene til kaffe syns jeg det er helt greit. Men hvis man inviterer noen venner til middag og noen til kaffe, syns jeg det blir litt sånn "du er bra nok, du er ikke bra nok". En venninne ble invitert til kaffe i et bryllup som skulle holdes 70 mil unna. Det blir litt for dumt. Da syns jeg det sender klare signaler om at hun ikke egentlig er så viktig for brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Jeg ville ikke reagert et øyeblikk på å bli invitert til kaffe. Tvert imot ville jeg synes det var hyggelig å komme til en litt mer uformell sammenkomst. Særlig hvis jeg ikke kjenner brudeparet så innmari godt, synes jeg det er like greit!

At man tror mange inviterer folk til kaffe bare fordi man vil ha flere gaver, virker for meg helt teit. De gaver fra folk som ikke er invitert i bryllupet! I f.eks. konfirmasjoner er det jo helt vanlig med kaffegjester.

Selvfølgelig skulle jeg ønske at vi kunne ha alle vi ville til hele laget - men på grunn av økonomien får vi ikke det til. Derfor har vi bedt 12 stykker til kaffe i tillegg til 69 inviterte middagsgjester. Egentlig kunne jeg tenke meg å ha færre til middag og flere til kaffe - men fordi omtrent alle er tilreisende ble det ikke mulig. Bare folk som bor i rimelig avstand er derfor invitert til kaffe.

Vi har ikke hørt ett ord om at folk føler seg tilsidesatt fordi de er bedt til kaffe - tvert imot har de uttrykt glede for at de får komme!

Men jeg regner med at dette varierer fra sted til sted, fra vennekrets til vennekrets og fra familie til familie - ingen hos oss synes i alle fall at kaffegjester er uvanlig, ufint eller frekt, snarere tvert imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Vi hadde ikke kaffegjester og ville aldri hatt det uansett, men..

Jeg syns det spørs hvordan det gjøres. Om man bare inviterer familie til middag og alle vennene til kaffe syns jeg det er helt greit. Men hvis man inviterer noen venner til middag og noen til kaffe, syns jeg det blir litt sånn "du er bra nok, du er ikke bra nok". En venninne ble invitert til kaffe i et bryllup som skulle holdes 70 mil unna. Det blir litt for dumt. Da syns jeg det sender klare signaler om at hun ikke egentlig er så viktig for brudeparet.

Helt enig.

Selv synes jeg det er koselig å bli påtenkt av andre på en slik dag, og blir glad; middag eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ønsket ikke kaffegjester, da det er middagen som liksom er "hovedtingen". Og vi har dårlig erfaring fra å kjøre 35 mil til "kaffe", og det var hva vi fikk: kaffe + kake. Selv brusen måtte vi kjøpe til barpriser. Det var jeg helt sjokkert over, og lovet meg selv at slik skulle ihvertfall ikke vi ha det. Og slik ble det heller ikke.

Men noen steder er det helt greit med kaffegjester. Det er jo tross alt hyggelig å bli invitert uansett.

Likevel syntes jeg den løsningen som min venninnes bror og kona velgte er bedre. Der var familien og forlovere til middag, men de inviterte mange venner til kaffe. Vennenne gikk etter vielsen hjem til brudes søster (hadde fått nøkkel). Der var det gryterett, øl og vin. Så ankom de samlet til festlokalet i taxi. I godt humør og godt kjent. Da var de nøye med at middagen var ferdig til avtalt tid (Det er veldig viktig med kaffegjester). Det ble en billigere løsning for brudeparet, og de fikk invitert alle de ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like kort innpå:

Anitacath, fortsetter på personlige meldinger, jeg...  :blunke:

Ja nå er jeg spent....

Fant akkurat en annen nabo innpå her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har invitert drøye 60 til middag og bryllupsfest,

og drøye 20 til kaffe og bryllupsfest!!!

Vi har gjort det på denne måten ettersom jeg har veldig stor slekt og min kjære har veldig liten slekt og at det skal være ca like mange fra hver side til middagen!!! Og ettersom vi gifter oss i Oslo og han er fra Trøndelag, så kan vi selvsagt ikke invitere folk fra Trøndelag til kaffe, mens mange av mine slektninger pent må vente!!!

Inntrykket vi har fått er at de som er invitert til kaffe, er glad for å bli bedt!!! Ikke skuffet over å gå glipp av middagen, de skjønner det!!!

Og vi skal og spare noen taler og litt sånn dilldall til kaffen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...