Gå til innhold

Kaffegjester, eller ikke?


Felix

Hva mener du om å invitere kaffegjester?  

  1. 1. Hva mener du om å invitere kaffegjester?

    • Hva er galt med det?
      28
    • Helt ok, men ikke helt bra.
      7
    • Frekt, enten er man invitert, eller så er man ikke.
      11
    • Annet
      2


Anbefalte innlegg

Det virker som svært allment og akseptert dette med kaffegjester på KG. Jeg har aldri hørt utrykket før jeg begynte her på KG.

Selv har jeg vært i flere bryllup, og det har aldri kommet noen "kaffegjester" etterpå. Gir kaffegjestene det samme i gaver enn de som er invitert til middag? Inviterer dere Kaffegjester fordi lokalet ikke rommer alle? Eller fordi dere ønsker en intim middag? Eller fordi dette er en grei måte å spare litt på?

Jeg ville ikke invitert kaffegjester! Føler at det er svært frekt. Ville du likt å være kaffegjest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette med kaffegjester er en flott løsning jeg, og hadde jeg blitt invitert til kaffe selv hadde jeg bare synes det hadde vært hyggelig. Jeg vet jo selv at i enkelte bryllup vil det aldri være naturlig å be meg til en høytidelig middag, mens når kaffen kommer løsner stemningen litt og det kan da være flott å komme om man ikke er en nær venn av brudeparet/familien.

Vi hadde flere kaffegjester hos os,s og det var da ingen som var sure av den grunn. Alle synes det var utrolig hyggelig å bli invitert, og takket så mye for at de fikk lov til å komme. Personlig synes jeg det kanskje vil være bedre å bli invitert til kaffen også jeg, for lange taler og sanger kan være litt kjedelig om man ikke har noen nær relasjon til brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vil jeg ikke invitere kaffegjester, men det har blitt gjort i 2 av 3 brylluper jeg har vært i. Tror ofte det har noe med plass å gjøre. Som det ene bryllupet jeg var i; brudeparet ville ha med alt som var av venner og det er det jo umulig å få plass til i et lokale. Derfor ble mange bedt som kaffegjester. Dette ble en katastrofe! Middagen varte og rakk, med det resultat at kaffegjestene ble sittende å vente i evigheter - flere timer faktisk :o . Skikkelig flaut for alle parter... Nei, selv syns jeg det er hyggeligere å bare be de nærmeste, de som betyr noe for meg, enn å la alle mulige bekjente komme til kaffe etterpå. Men det er min mening, som veldig mange er uenig i tror jeg! Tror forresten ikke det er vanlig at disse gir like store gaver som de "ordentlige" gjestene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å invitere flere enn jeg kunne spandere middag på.

Ser det som ualminnelig frekt å invitere flere folk etter middagen slik at man får flere gaver uten å "betale" noe for dem.

Om du har femti eller sytti mennesker til kaffe er prisen omtrent den samme, men til middag merkes det jo.

Jeg ville aldri gått dersom jeg var invitert som annenrangs........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er det jo umulig å få plass til i et lokale...

Og dette stemmer jo ikke.

Det dreier seg jo bare om å finne et lokale som er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette stemmer jo ikke.

Det dreier seg jo bare om å finne et lokale som er stort nok.

Der vi skal ha det er det bare plass til 38. Vi har presset inn 2 til. Og kan nå ha 40 til bords. Men da må man velge da!

Jeg ville ALDRI ha invitert folk etter vår bryllupsmiddag. Og sånne historier om at kaffegjester må sitte i et annet rom å vente mens de "ordentlige" gjestene sitter å koser seg med bryllupsmenu og vakre taler og sang.. Det setter jo bare prikken over i'en for de stakkars kaffegjestene.

Nei, inviter ikke flere enn hva man har anledning til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde faktisk satt pris på å slippe unna middagen jeg :-? .

Kaffegjest-tittelen hadde passet meg perfekt!

Nesten ingen taler, mindre stillesitting og mindre "stivt".

Jeg hører til den gruppen som synes at middager er fryktelig kjedelig når det gjelder slike anledninger. Men til kaffe hadde jeg kommet med glede.

Hadde ikke blitt det minste fornærmet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette stemmer jo ikke.

Det dreier seg jo bare om å finne et lokale som er stort nok.

De hadde et stort lokale, men ikke stort nok når man vil invitere alt som går på to bein...

Og det er faktisk ikke alltid like lett å få tak i et lokale som har alt man leter etter, når det skal være i nærheten av der man bor. Og dette paret var ikke ute i god tid heller, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter det verken som uvanlig eller frekt å invitere kaffegjester i bryllupet. Det kommer jeg til å gjøre selv også, og jeg ville ikke ha oppfattet det negativt å bli invitert til kaffen. Tror de fleste setter pris på å bli invitert i det hele tatt. Selv har jeg i hvert fall forståelse for at plass, økonomi eller annet kan legge begrensninger på hvor mange som blir bedt til middag, samtidig som jeg synes det er hyggelig at man på en eller annen måte vil samle så mange venner rundt seg som mulig på den store dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så rart å invitere kaffegjester. For det første er det aldri obligatorisk for disse menneskene å takke ja til invitasjonen, og for det andre så hadde alternativet kanskje vært å ikke bli invitert i det hele tatt...

Syns det er en grei måte å gjøre ting på så lenge man har ett godt tidsskjema som overholdes. Kanskje man kan gjemme noen av talene eller sangene til kaffen...? Ikke hovedtalene da selvfølgelig.

Hadde ikke de fleste av våre kaffegjest-kandidater reist så langt for å komme til bryllupet, så hadde vi nok valgt det alternativet vi også... Men jeg er selvfølgelig veldig glad for at det ble som det ble. Slipper det problemet med den vanskelige utvelgelsen når alle kommer til middag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er dette med kaffegjester helt uaktuelt. Vi blir ikke så mange at det er nødvendig å kutte ut noen til middag. Jeg mener at dersom man skal invitere til kaffe, bør man invitere mange til kaffe. Det verste er hvis 8-10 gjester kommer til kaffe... Har selv vært kaffigjest i et bryllup hvor jeg egentlig ikke forventa å bli invitert, og da ble vi 11 kaffegjestene sittende å vente i en time på at "hovedgjestene" skulle bli ferdig med middagen. :evil:

Usannsynlig frekt at ingen kom å tok i mot oss. Følte oss helt utenfor! Dessuten hadde alle talene vært med middagen og gjestene satt og pratet om disse. Jeg ville iallfall ha spart noen av talene til kaffien f.eks..?

Jeg skal være toastmaster i min venninnes bryllup i august, og jeg synes hun har fått det til kjempebra! Hun skal ha familie og forlovere til middag og resten av vennene er invitert til kaffe. Rundt 40 til middag og 50 gjester som kommer til kaffe etterpå. Hun har bestemt at noen av talene skal spares til kaffen og at det skal være ny introduksjon/bordsetting til kaffen. På denne måten føler ingen sen "annenrangs". Mens de venter har hun et hus de kan være i(dette er alle vennene hennes), spille biljard og kose seg, samt spise enkel mat (koldtbord eller smørbrød) helt uformelt.

Sikkert en del av dere som reagerer på dette, men for henne er dette den perfekte løsningen. Dessuten er det jo knallbra å kunne invitere ALT av venner uten å utelate noen! Jeg kan iallfall si at jeg gleder meg masse! Synes det er helt genialt! Det hadde ikke vært aktuelt for meg, da vi ikke er så stor familie. Men jeg synes det ble bra!

MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MissS sier er jeg enig i! Man kan ha søsken foreldre ogf besteforeldre på middag, og resten etterpå. Det går enda an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe oss som skal ha 70 kaffegjester - vi er bra frekke vi :o

Herregud, det er vel ikke snakk om en A-liste og en B-liste når man inviterer til bryllup?? Vi ønsker bare familie og faddere og forlovere til middagen og da får alle andre vente til etterpå. Vi inviterer dem ikke til "bare" kaffe og fest fordi vi liker dem mindre eller fordi de er mindre verdt. Ikke for å få mer gaver heller for den saks skyld (har faktisk aldri tenkt den tanken jeg).

Synes heller ikke jeg er mindre verdt om jeg blir invitert på kaffe i et bryllup. Jeh er nemlig av den sorten som godt kan stå over middagen, og det hadde jeg mer enn gjerne gjort den 30 august også om det ikke var fordi at jeg er brud da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig vil jeg ikke ha kaffegjester, alle bryllupsgjestene våre skal bli invitert til alt. Har hørt så mye negativt om det å være kaffegjest, at de måtte vente en time før middagen endelig ble ferdig mm. Men jeg forstår jo godt at ikke alle har råd til å invitere alle på middag. Gjør meg ingenting at andre velger å skille mellom middags- og kaffegjester, men da er det selvfølgelig viktig å virkelig inkludere kaffegjestene i selskapet, samt ha en god tidsplan for å unngå ventetid etc.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde et stort lokale, men ikke stort nok når man vil invitere alt som går på to bein...

Og det er faktisk ikke alltid like lett å få tak i et lokale som har alt man leter etter, når det skal være i nærheten av der man bor. Og dette paret var ikke ute i god tid heller, så...

Til og med der jeg kommer fra, ei lita øy med rundt tusen, er det en gymsal med plass til to hundre stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 14062003(gjest)

Vi skulle mer enn gjerne ha bedt alle til middag, men hadde ikke hatt nubbesjans til å betale det, da lokalet skulle ha over 1.000 kr pr. kuvert! Vår ønskeliste til middagsgjester var 70 personer... Det ble til at vi delte opp de nærmeste i familien og nærmeste vennenne til å bli invitert til middag. De vi ikke har kontakt med daglig, de måtte dessverre bli bedt på kaffe.

Etter at vi byttet lokale, har vi råd til flere middagsjester, men ikke plass til dem.

Min mening er dog at det er et privilegium å få bli bedt på kaffe. Alternativet for oss hadde vært å ikke la dem få dele vår viktige dag med oss. Vi har vært så (u)heldige at det har vært større frafall til middag en planlagt og derved har vi "oppgradert" de vi aller minst ville be til kaffe og nå får de komme på middag de også :-D

Det er imidlertid situasjoner der kaffegjester er uhørt. Vi har bla. bedt de langveisfarende på middag. Vi ble selv bedt til kaffe i utlandet i fjor og med en skral økonomi, var det ikke vanskelig å si nei takk til den invitasjonen. Hyggelig av brudeparet å invitere oss, men skal man ha bryllupet i utlandet, får man ta seg råd til å be alle til middag - synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

har aldri tenkt over at kaffegjester er uvanlig og annenrangs før jeg leste det her på KG jeg...

alle jeg kjenner og vet om har kaffegjester til konfirmasjonen (litt dårlig sammenligning, da men..) og det fungerer jo utmerket det?

vet om endel som er veldig glade for å "bare" komme til kaffenved bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne ikke tenke oss å be noen til kaffe etterpå. Vi har vært i brylluper der vi har vært kaffegjester, noe som føltes litt ubekvemt. Men vi har full forståelse for at vi var kaffegjester og ikke full pakke gjester. Men vi følte oss litt utenfor, vi hadde jo gått glipp av mye før vi kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har invitert 40 til middag og 30 ekstra til kaffe. Alle som har blitt invitert til kaffe/fest, har syntes dette er helt greit og har stor forståelse for at vi ikke kan ha alle til middag!

Kan ikke skjønne at noen skulle synes det er småeligt, da kan de bare glemme å komme hvis de føler det sånn!!!

Skal selv i bryllup fjorten dager etter mitt eget, hvor vi er invitert til kaffe og synes det er hyggelig bare å bli bedt.

De har som oss valgt å be de helt nærmeste vennene til middag og andre gode omgangsvenner til kaffe.

Herregud, det er vel ikke snakk om en A-liste og en B-liste når man inviterer til bryllup?? Vi ønsker bare familie og faddere og forlovere til middagen og da får alle andre vente til etterpå. Vi inviterer dem ikke til "bare" kaffe og fest fordi vi liker dem mindre eller fordi de er mindre verdt. Ikke for å få mer gaver heller for den saks skyld (har faktisk aldri tenkt den tanken jeg).

Synes heller ikke jeg er mindre verdt om jeg blir invitert på kaffe i et bryllup

Kunne ikke ha vært mer enig med monja!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med der jeg kommer fra, ei lita øy med rundt tusen, er det en gymsal med plass til to hundre stykker.

Imponerende gymsal dere har på denne øya da hehe! Vel vel, hvor trivelig blir et bryllup i en gigantisk idrettshall spør nå jeg (uten å fornærme noen for øvrig)? Men akkurat det samme for meg, jeg tenker uansett ikke å invitere kaffegjester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...