Nigo-san Skrevet 29. mai 2008 #1 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Det er mange spørsmål på Gravidforumet om livsstil og babyens helse, og som garvet mamma føler jeg meg kallet til å skrive noen linjer om hvordan dere sikrer babyen på best mulig måte: *legger ansiktet i alvorlige folder og tar fram ekspert-stemmen* - For det første: spis og drikk minst mulig. I hvert fall slikt som inneholder sukker, fett, koffein, vitaminer, sporstoffer, karbohydrater og andre potensielle farligheter. Unngå fisk. Unngå oppvarmet mat. Unngå kald mat. Unngå stekt mat. Røde epler er kjempefarlige, grønne er OK. Unngå uskylte tomater og uskylte sure agurker. Unngå for all del kaffe, da blir ungen født med fire bein og vel så det. - For det andre: ikke jobb. I hvert fall ikke i butikk. Eller med barn. Eller med stråling, data, maskiner eller mennesker. Eller hvis du må sitte, stå eller gå, eller muligens føler deg litt sliten etter endt arbeidsdag. - For det tredje: Ikke GJØR noe. Ikke dra på ferie. Ikke med fly, ikke med bil, ikke med båt, og helst ikke med tog heller. Varmluftsballong er muligens akseptabelt over kortere strekninger. Ikke gå i trapper, ikke dans. Ikke jogg, for babyen kan falle ut. Ikke gå på kino, for du må sitte stille. - Har du barn fra før, så lås dem inn i kottet mens du er gravid. De er tunge, uvørne og fulle av bassilusker. Bortsett fra disse overordnede temaene, har jeg også litt småplukk: - Ikke ha for mye sex. Ikke ha for lite sex heller. Og ikke feil sex. - Vask brødskiva før du spiser den, og gjør korsets tegn tre ganger. - Alltid gå ut ifra at noe er farlig, hvor lite det enn er. Nylonstrømpebukser for eksempel, må for all del unngås. Men det vet jo alle. - Bytt lege hvis han ikke gir deg minst 3 UL, "for sikkerhets skyld". Gnien fjomp, det er det han er! - Kjøp halve Babyshop på forhånd, for alt du vet kan den være nedlagt når du har født, og det er sikkert tryggest å ha en høyelektronisk bæsjebleiemåler på lager, sånn i tilfelle du trenger den. - Hvis du er engstelig for fødselen, så les flest mulig skrekkhistorier for virkelig å komme i stemning. - Aldri, under noen omstendighet, så mye som snakk med en person som har røkt en sigarett det siste året. - Ta alle i verste mening hvis de kommenterer magen din. I det hele tatt, ta alt i verste mening, for du er full av hormoner. (Au, ikke slå!) - Det beste er å tilbringe de ni månedene i et isolert, mørkt, lydstille rom. Her kan du ligge og la magen gro, uten å bli forstyrret av det daglige liv overhodet. Hvis dette ikke lar seg gjennomføre, for eksempel fordi du har et liv fra før, så slapp av. Det går helt sikkert bra! Og lykke til! Endret 29. mai 2008 av Nigo-san Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. mai 2008 #2 Del Skrevet 29. mai 2008 *går og ordner et isolert, mørkt ruge-rom* Man må jo gjøre det beste for babyen må vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 29. mai 2008 #3 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) - Alltid gå ut ifra at noe er farlig, hvor lite det enn er. Nylonstrømpebukser for eksempel, må for all del unngås. Men det vet jo alle. :dåne: Her har jeg gått rundt og trodd at jeg var den perfekte gravide. Også har jeg ikke fått med meg dette med nylonstrømpebukser?! Men! Hva GJØR jeg nå da?? Nå som feilen er gjort, og nylonstrømpebukser er brukt?? Kan jeg redde babyen på noen som helst måte? *tusler for å ringe føden, har ikke tid til å vente på Nigo-sans erfarne råd* Herlig! Endret 29. mai 2008 av MellonCollie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3-barnsmor Skrevet 29. mai 2008 #4 Del Skrevet 29. mai 2008 Fantastisk! Disse rådene skulle jeg hatt de tre gangene jeg gikk gravid, det er et under at det gikk med alle tre. Kjenner jeg blir iskald over hele kroppen med tanke på hva som kunne ha skjedd, tenk å ha så flaks. - ikke tenkte jeg på hva jeg spiste - ikke var jeg sykmeldt - ikke jobbet jeg redusert - knullet som en gærning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3-barnsmor Skrevet 29. mai 2008 #5 Del Skrevet 29. mai 2008 Fantastisk! Disse rådene skulle jeg hatt de tre gangene jeg gikk gravid, det er et under at det gikk bra med alle tre. Kjenner jeg blir iskald over hele kroppen med tanke på hva som kunne ha skjedd, tenk å ha så flaks. - ikke tenkte jeg på hva jeg spiste - ikke var jeg sykmeldt - ikke jobbet jeg redusert - knullet som en gærning Rettet av meg selv, manglet et vesentlig ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 29. mai 2008 #6 Del Skrevet 29. mai 2008 knallbra nigo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 29. mai 2008 #7 Del Skrevet 29. mai 2008 Må le. Men det som er det triste er jo at det faktisk er en hel haug som er slik. det er jo bare å ta turen innom graviditet og spedbarn her på kg. Nå er ikke jeg gravid, og har aldri vært det, men jeg håper virkelig at jeg fortsetter å være fornuftig den dagen det skjer, og ikke går over i de hysteriske rekker, og ikke minst, at jeg fortsetter å leve som normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pest Skrevet 29. mai 2008 #8 Del Skrevet 29. mai 2008 Du glemte at alle de tingene som kan hjelpe deg til å føle deg vel er helseskadelig. Og det tryggeste er å ikke la huden eller håret komme i kontakt med noe som er kjemisk fremstilt. For ikke å snakke om det glødende engasjementet du må ha samtidig som du snakker om livmortapper og slim med andre erfarne. Supert innlegg. *applauderer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 29. mai 2008 #9 Del Skrevet 29. mai 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 29. mai 2008 #10 Del Skrevet 29. mai 2008 Fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 29. mai 2008 #11 Del Skrevet 29. mai 2008 Det er jo helt utrolig at det er blitt født velskapte barn i alle tider, før vi ble opplyst om alle disse tingene. Godt jeg var ung og uvitende da jeg var gravid med mine barn. Ellers er det neimen ikke godt å si hvordan det kunne gått... Og jeg må si at å lese på graviditetsforumet er en fornøyelse. Utrolig mye rart man kan lure på når man er gravid. For ikke å snakke om hvor åpen man blir om sine kroppsfunksjoner mens man er gravid. Tenk hvis man var like åpen om alle sånne ting ellers også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 29. mai 2008 #12 Del Skrevet 29. mai 2008 *snippetysnipp Helt fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennah Skrevet 29. mai 2008 #13 Del Skrevet 29. mai 2008 Morsomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 31. mai 2008 #14 Del Skrevet 31. mai 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 31. mai 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 31. mai 2008 Hyggelig at dere fikk dere en latter. For det er jo unektelig litt komisk, slik som enkelte gravide tar av. Jeg var innom BIM en eneste gang. Og det holdt. *går og ordner et isolert, mørkt ruge-rom* Man må jo gjøre det beste for babyen må vite. Pass på at du bruker riktig maling, da. :dåne: Her har jeg gått rundt og trodd at jeg var den perfekte gravide. Også har jeg ikke fått med meg dette med nylonstrømpebukser?! Men! Hva GJØR jeg nå da?? Nå som feilen er gjort, og nylonstrømpebukser er brukt?? Kan jeg redde babyen på noen som helst måte? Nei, nå er alt håp ute. Til pass for deg, så skjødesløs som du har vært. Og om det skulle ha gått bra, og du ender opp på Barn og Familie-forumet, så sier jeg på forskudd: Ring barnevernet! Du kan umulig bli en god mor. Rettet av meg selv, manglet et vesentlig ord. Nei, du mente vel egentlig at det ikke var rart at det gikk som det gikk. Du glemte at alle de tingene som kan hjelpe deg til å føle deg vel er helseskadelig. My bad. Altså, hudkremer, solkremer, hårsgele og mascara er absolutt no-no. Særlig hårgele. Det suges inn gjennom håret, blir inntatt i hjernen via osmose, og sendes derfra rett i babyen for å skade denne for livet. Bare en udugelig mamma ville utsatt babyen for noe slikt, så *gjenta seg selv* ring barnevernet! Det er jo helt utrolig at det er blitt født velskapte barn i alle tider, før vi ble opplyst om alle disse tingene. For ikke å snakke om hvor åpen man blir om sine kroppsfunksjoner mens man er gravid. Tenk hvis man var like åpen om alle sånne ting ellers også... Min oldemor fikk 14 barn, aldeles av seg selv (og mannen da, får vi anta). På den annen side fantes ikke nylonstrømper og sushi på den tiden, så det er mulig det var derfor det gikk bra. Men resten av verden da? Det er snåle greier. Jeg har det fra sikre kilder at det blir født i hvert fall et par-tre friske, normale barn i India hvert år, selv om tidlig UL knappest er standard for beboerne i slummen i Mumbai. Ellers har jeg hørt et vagt rykte om at graviditet er en ganske normal tilstand, og at stress over småting ikke har noe særlig for seg. Men det er sikkert bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 31. mai 2008 #16 Del Skrevet 31. mai 2008 ikke reise på ferie? ikke med fly? jammen.. jeg gjorde jo det!!! stakkars lille babyen min som ble utsatt for noe sånt noe mens jeg var gravid... jaja.-. der har vi sikkert løsningen på at jeg fødte prematurt... Ja, neste gang skal jeg mure meg inne med engang ja!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurvina Skrevet 31. mai 2008 #17 Del Skrevet 31. mai 2008 Kjempebra Men det tragiske er vel at mange gravide er slik som dette, og som desverre klarer å skremme andre til å bli like hysteriske som seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Possibly Skrevet 1. juni 2008 #18 Del Skrevet 1. juni 2008 Ha ha, den var tatt på kornet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2008 #19 Del Skrevet 2. juni 2008 Herlig! Men ikke for å kritisere deg Nigo-San, men du glemte en vesentlig ting Jeg har ikke vært inne på graviditetsforumet og vet ikke om de er klar over det der inne, men IRL er det en kjent sak at all kontakt med dyr må kuttes ut. Det eneste som godtas er til nød den aller nødvendigste kontakten med hybelkaniner... Men mens jeg leser dette må jeg tenke på mine egne to svangerskap... før internettets tid, og jeg hadde ikke andre alternativer enn å stole på legens ord. Jeg ser at han ikke engang fortalte meg halvparten av rådene du gir her... det eer et under at det gikk bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 2. juni 2008 #20 Del Skrevet 2. juni 2008 Fantastisk, Nigo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå