Gjest Gjest_lillan_* Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 1. er skipskatt en rasekatt 2. hvor mye koster de 3. kommer de i bestemte farger 4. har den noen kjente sykdommer 5. kan man gi et helt rått egg til en katt 6. wiskaskattemelka man får kjøpt på butikken er den noe bra for katten /. hva er det beste kattsanda og hva koster det 8. hva er det beste foret og hva koster det 9. når er en katt leveringsklar (har blitt kontaktet av noen som gir bort kattungene sine nå og de er 1 uke gammle) 10. burde jeg vasle dyrevernet, anmelde henne, kontakte mattilsynet 11. hva er grei pris å betale for en kattunge (altså en vanlig huskatt) 12. er det dyreplageri å ha innekatt og/eller ha de i kattgård ute 13. når kan man kastrere katter og hva koster det 14. hvor ofte bør man ta ormkur til inne og utekatter kommer flere spm etterhvert takk på forhånd:)
Tabris Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 (endret) 1. er skipskatt en rasekatt 2. hvor mye koster de 3. kommer de i bestemte farger 4. har den noen kjente sykdommer Har jeg aldri hørt om. Kan det være et kallenavn for en rasekatt? Så svaene på de andre spørsmålene her vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner til noen rase som blir kalt for skipskatt. 5. kan man gi et helt rått egg til en katt Ja, tror det er sunt og næringsrikt for en katt så sant det ikke blir gitt for ofte. 6. wiskaskattemelka man får kjøpt på butikken er den noe bra for katten Det er jeg ikke sikker på. Den skal jo være laget spesielt for katter. /. hva er det beste kattsanda og hva koster det Det vet jeg ikke, siden det er mange år siden jeg brukte kattesand. 8. hva er det beste foret og hva koster det Jeg ville prøvd hos dyrlegen og kjøpt fôr der. De er generelt sett mye bedre enn mat du får kjøpt i butikken. Det er vanskelig å si at et bestemt merke er det beste siden katter kan reagere forskjellig på dem. Du må nesten prøve deg frem. Prisen ligger vel ca. på noen hundrelapper for en fôrsekk på 2,5 kg. (prisene varierer vel utfra hvor du kjøper det, hvilket merke det er og hva slags fôr det er snakk om, så det er vanskelig å gi en bestemt pris). 9. når er en katt leveringsklar (har blitt kontaktet av noen som gir bort kattungene sine nå og de er 1 uke gammle) 10. burde jeg vasle dyrevernet, anmelde henne, kontakte mattilsynet En katt er leveringsklar når den er 12 uker gammel. Åtte uker som det absolutte minimum, men 12 uker er det optimale. Å gi bort en kattunge på 1 uke er forkastelig, og jeg forstår ikke at det kan være mulig. En slik kattunge har stor sjanse for ikke å overleve. Jeg ville tatt det opp med katteeier først, og hvis det ikke nådde frem så ville jeg kontaktet dyrevernet, ja. 11. hva er grei pris å betale for en kattunge (altså en vanlig huskatt) Vanskelig spørsmål. De fleste huskatter er gratis, og det er vel opp til hver og en hva man anser som en "grei pris". 12. er det dyreplageri å ha innekatt og/eller ha de i kattgård ute Ja, jeg mener det. Katter er et rovdyr hvor det ligger i deres natur å patruljere deres territorum og å jakte. Å ha katter som innekatt eller i kattegård er en såpass grov innsnevring av deres natur at jeg anser det som et svært dårlig kattehold. 13. når kan man kastrere katter og hva koster det Her sier folk litt forskjellig. Jeg for min del vil helst vente til de er kjønnsmodne, kanskje spesielt med hannkatter. Slik jeg har forstått det, så vil en hannkatt som blir kastrert etter at han har blitt kjønnsmoden beholde sin hannkattpreg og kanskje også gå frierrunder og til og med parre - men han får bare ikke kattunger. Det anser jeg som det optimale siden en kastrering da vil ha minimal innvirkning på deres natur. Prisen vil vel her også variere. Jeg betalte ca. 900 for å sterilisere min hunnkatt, men det er noen år siden nå. 14. hvor ofte bør man ta ormkur til inne og utekatter Noen sier hver 3-4 måned, noen en gang i halvåret. Lykke til. Endret 29. mai 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Jeg vil ikke kalle det direkte dyremishandling å ha en innekatt, for mange katter kan være skikkelige stuegriser! hehe:) Men selvfølgelig, en katt har sine instinkter og å ha en innekatt krever mye mer stimulering, enn en katt du slipper ut, og som "løper fra seg" der. Men jeg synes ikke du burde skaffet deg katt i det hele tatt nå med det første. Først må du lese mye om hvordan det er å ha ansvar for et dyr, lese mye om katter, vurdere om du har råd til dette, hva om dyret blir sykt, og hva du skal gjøre når du drar på ferie! Jeg kan ikke fordra mennesker som løper og henter en katt bare fordi de får tilbudet om en. Har du blitt tilbudt katt av dette gale menneske som prøver å gi fra seg 1 uke gamle kattunger, så tar du det opp med henne, og nekter å ta imot! Kattungene skal være hos moren sin til de er minst 8 uker gamle. Lykke til!
Gjest lillan/TS Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Tusen takk for svar Tabris:) Jeg har sett etter kattunge i godt over et år nå, men er så redd for å få en "dårlig" katt... Altså en som er for ung til å gies bort. Hun med kattungen på 1 uke sa først at han var 11 uker gammel. Men når jeg kom dit og skulle se på han så tilogmed jeg som ikke er så erfaren at han var for liten! Jeg spurte henne igjen hvor gammel han var og da inrømmet hun det. Kattungen hadde ikke åpnet øynene sine engang! Hun hadde gitt han bort til noen først, men de kom tilbake med han da han ikke "virket" som de ville sa de... Jeg er en meget meget sjenert jente, men jeg klarte ikke å la være å si noe! Hun sa hun var redd hun ikke fikk solgt han hvis han var noe større, for ingen vil ha store kattunger sa hun! Jeg sa til hun at måtte love med å holde han hos mor (ingen søsken var igjen, alle var solgt!) til han var gammel nok. Men hun sa hun sa han var "selvstendig" nok! Jeg har ringt inn bekymrings-melding til dyrevernet i dag! Håper de kan hjelpe mor og barn til h vekk derfra, og nekte damen å ha dyr for resten av livet! En skipskatt er en katt med en ekstra klo på hver pote tror jeg det var. Er så redd for å ta til meg en sånn type katt, når jeg ikke vet noe om den. Tenk hvis kattene plages med potene sine siden de er skapt sånn! Kan man gi hele egget eller må man skille plommen som jeg har fått anbefalt til hunden vår? Hvor ofte eller sjeldent kan en katt få et egg? Kan man spe det på tørrforet til katten som en liten forrett? Huff vet jeg spør og spør, men jeg nekter å ta til meg katt når jeg ikke vet noe om arten! Noen andre som vet om dette med melka? Jeg får spørre dyrlegen når jeg skal dit med hunden min til uka:) Ang mat og sand:) Kattunger skal vel ha spesiellt for de? Koste hva det koste vil, jeg er økonomisk uavhening så pus får det godt! Bare det beste for dyra mine;) Jeg kan ikke få barn så da valgte jeg å bli mamma til en hund istedet. OBS!! Hunden blir behandlet som en hund, ja, bare jeg som kaller meg mamma til han, hehe;) Jeg har også tenkt på muligheten for å skaffe med en omplasseringskatt:) Kanskje jeg burde prøve det istedet... De kjenner vel kattene og kan matche katt og mennesker som passer:) Kattungen jeg så på på 1 uke skulle hun ha 1500 for siden han var å liten sa hun. Redd for å bli lurt jeg, at folk tar for mye betalt. Ikke at det er et problem for meg, men da støtter jeg jo på en måte det å avle fram kattunger for å tjene penger? Ikke vet jeg... Det er så mange uærlige mennesker der ute, så jeg tør nesten ikke stole på noen lengre. Andre enn nærmeste. Så jeg kan ha katten min ute så mye den vil, uten at jeg blir ansett som dyreplager? Var ei med kattunge som nektet med å se på kattungene hennes engang fordi jeg var ærlig og sa at katten fikk gå ute så mye den ville! Hva koster kastrering for hankatt da ca? Synes det var en grei pris jeg:) Finnes det såkalte pakke-tilbud til katter også? Altså vaksine, chip, øremerking, kurer, og kastrering av katt foreksempel? Min skal gå ute så da blir det vel hver 3 måned da:) Takk for det Tabris, og takk for at du tok deg tid til å svare meg!:D
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Skipskatt De er jo bare helt nydelige da, med de store potene sine. Men som det står i linken over, kan de få ingrodde klør, så det bør du i så fall være obs på.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Kan du ikke låne et par-tre bøker på biblioteket om katter? Der kan du lese og finne ut av det meste du lurer på. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gi katten rått egg, men, er det noe næringsstoffer der som katten trenger? Ikke ta til deg en katt som ikke er 12 uker. Dyrebeskyttelsen er absolutt veien å gå. Kattene derfra koster litt, men det er kun sterilisering/kastrering og slikt man betaler for, så da er du i hvert fall sikker på at katten er sterilisert/kastrert.
Tabris Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 Nei, jeg tror det blir for mye å gi katten egg hver dag. Jeg mener du kan gi et helt egg både til hund og katt så lenge det er snakk om en sjelden gang. Vil du gi pus noe ekstra, så kan du f.eks gi mager fisk eller bløte tørrfôret i fiskebuljong. ' Noen har nok slike pakkepriser, ja. Da tror jeg det beste er å ringe til dyrlegekontorene rundt deg og høre hva slags ordninger de har. Jeg tipper at kastrering av hannkatt er noe billigere siden det er snakk om et enklere inngrep. Sterilisering av hunnkatt er en operasjon med full narkose. Ja, det er spesielt fôr for kattunger. Det inneholder som regel mer energi og er laget spesielt for katter i vekst. Når det gjelder whiskasmelka, så tror jeg det er noe du kan spørre dyrlegen om, samt dette med skipskatter. Så bra at du skal ha den ute!
Gjest Gjest_Judith_* Skrevet 20. november 2008 #8 Skrevet 20. november 2008 1. er skipskatt en rasekatt 2. hvor mye koster de 3. kommer de i bestemte farger 4. har den noen kjente sykdommer 5. kan man gi et helt rått egg til en katt 6. wiskaskattemelka man får kjøpt på butikken er den noe bra for katten /. hva er det beste kattsanda og hva koster det 8. hva er det beste foret og hva koster det 9. når er en katt leveringsklar (har blitt kontaktet av noen som gir bort kattungene sine nå og de er 1 uke gammle) 10. burde jeg vasle dyrevernet, anmelde henne, kontakte mattilsynet 11. hva er grei pris å betale for en kattunge (altså en vanlig huskatt) 12. er det dyreplageri å ha innekatt og/eller ha de i kattgård ute 13. når kan man kastrere katter og hva koster det 14. hvor ofte bør man ta ormkur til inne og utekatter kommer flere spm etterhvert takk på forhånd:)
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #9 Skrevet 20. november 2008 Når det gjelder kattesand så er det katten selv som forteller deg hvilken den foretrekker. Prøv deg frem med noen forskjellige, den katten kaster minst rundt seg er den beste for katten din.
Adila Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 1. er skipskatt en rasekatt Nei det er en vanlig huskatt med en ekstra klo. Google skipskatt så står det på første linken. 2. hvor mye koster de 3. kommer de i bestemte farger 4. har den noen kjente sykdommer Samme som huskatter /. hva er det beste kattsanda og hva koster det Det spørs hva du er ute etter. Skal du ha inne eller utekatt? 8. hva er det beste foret og hva koster det Det beste for katten er for fra dyrebutikk eller dyrlegen. Det er litt dyrere men duverden du ser forskjell på katter som spiser kvalitetsfor og ikke. 9. når er en katt leveringsklar (har blitt kontaktet av noen som gir bort kattungene sine nå og de er 1 uke gammle) Hva slags tåpelig menneske er dette? Hvis hun skal ha 1500 kr for en huskatt BARE fordi den er liten så bør du holde deg langt unna. Dette er svindel! En kattunge som har blitt fratatt moren for tidlig kan få problemer med renslighet og oppførsel senere i livet. 10. burde jeg vasle dyrevernet, anmelde henne, kontakte mattilsynet Ring dyrebeskyttelsen for å høre hva de ville gjort i en slik situasjon. 11. hva er grei pris å betale for en kattunge (altså en vanlig huskatt) De fleste som vil kvitte seg med kattungene sine har verken vaksinert dem eller gitt dem ormekur. Så de fleste gir dem bort gratis. Men jeg ville valgt å skaffe meg katt fra dyrebeskyttelen istedet. Der har man ordna forhold hvor du kan få god info og ofte får man vaksiner og kasterering med i prisen. 12. er det dyreplageri å ha innekatt og/eller ha de i kattgård ute. Det spørs på katten. Har man gode forhold inne og katten aldri har vært ute så ser jeg ikke helt problemet. Men såklart hadde det beste vært for katten å være ute.. 13. når kan man kastrere katter og hva koster det fra 5-6 mnd alder, spørs litt på dyrlegen også hva de mener er best. kommer flere spm etterhvert takk på forhånd:) Søk på nettet og lån bøker på biblioteket. Det står MASSE om kattehold rundt om kring
Gjest Siton Skrevet 21. november 2008 #11 Skrevet 21. november 2008 Jeg er forferdet over og høre at noen kan gi bort kattunger på 1 (!!!) uke!! De kan jo ikke spise fast føde, og har ingen mulighet for og klare seg selv. Er det mulig???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå