Gå til innhold

Sende ting hjem fra utlandet - toll?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg studerer for tiden i New Zealand og skal sende en pakke med diverse ting hjem til Norge (til mamma), for det er billigere å sende med skip enn å betale overvekt på flyet.

Plutselig kom jeg på, må det betales moms for dette? Det er jo MINE ting, og de sendes bare til mamma slik at hun kan passe på det, men tollvesenet vet jo i teorien ikke om det er et salg eller gave eller hva det er. På lappen utenpå pakken skal jeg skrive innhold og verdi. Skal jeg da presisere at det er en gave /egne ting , eller skal jeg skrive at pakken er verdt mindre enn 200 kroner?

Håper dere opplyste kan hjelpe meg litt. Vil bare ha tingene mine hjem til Norge så billig som mulig! :)

Gjest Gjest_L
Skrevet

Har ikke fasitsvaret, men har sendt ting på samme måten selv, da riktignok fra et land i Europa. Jeg lurte også på om jeg kom til å få tollgebyr (kom plutselig på det etter å ha sendt den første pakken og merket den med at den inneholdt 100 euro i verdier). Husker ikke om jeg merket de andre pakken med pris og hva jeg evt la meg på. Men jeg merket pakkene med at de inneholdt gamle sko, bøker, klær og hva det nå var. Uansett er det vel lov å sende gaver og da er grensen 1000,-.

Poenget er at jeg fikk iallefall ikke noe problem med tollvesenet, pakken kom greit og rakst frem.

Skrevet

Jeg sendte to paller med eiendeler hjem etter endt studie - var ikke noe tema da i alle fall. Levere på kaia i Grimsby, hente på kaia i Trondheim - ferdig, enkelt og greit.

Skrevet

Hvis skriver på deklarasjonen at det er brukte ting, så blir det ikke toll på det. Jeg husker ikke hvordan vi gjorde det med å markere at det var personlige ting, men sendte det ikke som gave, husker jeg.

Hvis du bruker et firma, heller enn å sende det som vanlig post, så vet de hvordan å merke det riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...