Gå til innhold

tidspunkt for sterilisering/kastrering av katt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når jeg bør sterilisere kattemor etter førstegagsfødsel for å unngå et nytt kull. Jeg lurer også på tidspunkt for kastrering av hennes lille sønn.

Har hørt at kattemor kan bli drektig igjen etter kort tid-men kan jeg sterilisere henne så lenge hun dier?

Videoannonse
Annonse
Gjest ønskebarn
Skrevet

Satt å leste det som stod på denne siden:

"Katter utvikler retningssans først når de er 8-10 måneder gammel og må før denne tid være inne! Kattunger være inne til de blir kastrert. "

Dyreplageri kaller jeg dette!!!!Huff,så trist!

Hannkatter bør ikke kastreres før de har fylt 1 år. Dette pga fare for at de ikke er helt utviklet der nede enda.Å holde en katt inne så lenge må være grusomt:(

Har aldri hatt problemer med våre hannkatter!

Jeg ville heller ha gitt hunnkatten p-piller i noen mnd etter det første kullet,for så å sterilisere henne. Det kommer vi til å gjøre denne gangen. Katten vår ble svært plaget med hormonforstyrrelser da vi sterilliserte henner noen uker etter hun hadde fått kullet. Det var også svært vondt å se at hun ikke klarte å die eller passe på sine egne pga smertene i stingene. Selv om vi avlastet henne så godt vi kunne.

Skrevet

P-piller går over i morsmelken og kan gi hormonforstyrrelser hos kattungene, så det er IKKE å anbefale. Kan ririskere at kattene blir kjønnsmodne både lenge før og lenge etter de egentlig skal.

Med mindre man bor i et bøttekott, tar ingen katter skade av å holdes inne, særlig ikke når de er kattunger og aldri har vært ute. Vi holder våre inne til de er kastrerte, de har ikke lidd av det, de merker jo ikke at de går glipp av noe. Når de er små er også leiligheten vår mer enn nok å utforske.

Dessuten tror jeg hundre prosent sikkert at det er mye verre for en kattunge å bli mor alt for tidlig enn å holdes inne, at man er fysisk kjønnsmoden betyr ikke at man er psykisk eller fysisk klar for å få barn, hverken for mennesker, katter eller andre dyr.

• 2 uker senere...
Skrevet
Hannkatter bør ikke kastreres før de har fylt 1 år. Dette pga fare for at de ikke er helt utviklet der nede enda.Å holde en katt inne så lenge må være grusomt:(

Har aldri hatt problemer med våre hannkatter!

Det der må være noe av det største tullet jeg noen sinne har hørt. Kan ikke kastreres før de har fylt 1 år fordi de ikke er utviklet helt enda? I såfall må denne katten ha en veldig genetisk feil. Så fort katten får baller så kan den kastreres. Mine var inne og ble kastrert ved 5 måneder og sistemann når han var 6 måneder (pga jeg fikk han da).

Katter blir jo kastrert nå helt ned i 12 ukers alderen uten problemer (ikke mange som gjør det her til lands men).

Skrevet

Dessuten er det vel bedre å kastrere kattene tidlig for å unngå at det blir født så altfor mange kattunger? Det er jo ikke noe som tilsier at hunnkatten "må" ha født et kull før hun kastreres.

Gjest har ikke katt bare lurer
Skrevet

Lest linken om kastering. Ser at katter ikke skal kastreres før i 5-7 måneders alderen fordi de skal bli kjønnsmodne først. Er dette spesiellt for praksisen i Norge?

Har som sagt ikke katt og kan ikke noe om dem. Men lurer fordi i andre land så kastrer man hunder lenge før de blir kjønnsmodne, ofte er de kastert før de sendes fra mor.

Hadde det ikke vært bedre å kastrere kattene tidligere slik at oppdretter kunne tatt den jobben slik at den helt sikkert ble gjort? På den måten så ville man unngå mange, mange uønskede katteunger som havner på gaten?

Eller?

Som sagt jeg bare lurer.

Skrevet
Lest linken om kastering. Ser at katter ikke skal kastreres før i 5-7 måneders alderen fordi de skal bli kjønnsmodne først. Er dette spesiellt for praksisen i Norge?

Har som sagt ikke katt og kan ikke noe om dem. Men lurer fordi i andre land så kastrer man hunder lenge før de blir kjønnsmodne, ofte er de kastert før de sendes fra mor.

Hadde det ikke vært bedre å kastrere kattene tidligere slik at oppdretter kunne tatt den jobben slik at den helt sikkert ble gjort? På den måten så ville man unngå mange, mange uønskede katteunger som havner på gaten?

Eller?

Som sagt jeg bare lurer.

Jo da, man kan kastrere tidligere. 5-7 måneder er vel alderen de blir kjønnsmodne. Og helst skal de kastreres før det. Mange sier det er for tidlig, men så fort de har kommet i kjønnsmodningen så syntes jeg de skifter personlighet når de blir kastrert. Mine oppfører seg som kattunger enda og de er snart 2 år.

Gjest ønskebarn
Skrevet
Det der må være noe av det største tullet jeg noen sinne har hørt. Kan ikke kastreres før de har fylt 1 år fordi de ikke er utviklet helt enda? I såfall må denne katten ha en veldig genetisk feil. Så fort katten får baller så kan den kastreres. Mine var inne og ble kastrert ved 5 måneder og sistemann når han var 6 måneder (pga jeg fikk han da).

Katter blir jo kastrert nå helt ned i 12 ukers alderen uten problemer (ikke mange som gjør det her til lands men).

Må forsvare meg litt her!!!

Jeg har alltid kastrert mine hannkatter så snart jeg har merket at de er "klar"(kjenner jo det på lukta og oppførselen),og dette bruker å være rundt et 1/2 års alderen. Ringte og skulle bestille time for kastrering til lillepus som nå er 7 mnd,men dyrlegen sa at de ikke ville kastrerte før han var 1 år pga at hun var redd for at han ikke helt var ferdig utviklet..hun sa at det var større sjans for å få slike urinstener om ikke testiklene ikke var ferdig utviklet!MEN..om det skulle oppstå problemer/krangling fra hans side kunne vi få det tidligere.Jeg vet at det er flere dyrleger som sier dette for jeg ringte rundt siden dette ikke har vært et problem før.

Det er IKKE denne katten som har en genetisk feil,men heller en praksis de fører på den nye plassen vi nå har flyttet til!

Og det er vel en grunn til at de ikke kastrerer katter så langt nede som 12 ukers alder her i Norge kan jeg tenke meg....!

Skrevet

Men det må da være utrolig slitsom å holde katten inne i et helt år? Hannkatter kan jo ikke slippes ut så lenge de er kjønnsmodne.

Normal praksis, hvertfall rundt her er at så fort ballene har detti ned i sekkene så kan de fjernes. Da er de ferdige utviklet.

Og de kastrerer ikke katter å 12 uker om de ikke har detti ned enda, da har de jo ikke noe å jobbe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...