Gå til innhold

Jeg skal bli et skikkelig bra koneemne!

Anbefalte innlegg

Gjest Kaya83
Skrevet

Haha, det er endelig skjedd... Jeg har møtt den perfekte mannen - selvom man kanskje skulle trodd det var umulig.. Men jeg er vel ikke akkurat noe vidunder på kjøkkenet, og jeg har såå lyst til å imponere ham.. Hehe..

Så jeg lurte på, er det noen som har noen bra oppskrifter på brød og kaker og desserter og sånn som er sunne? Eller eventuelt med diet sukker i stedet for vanlig sukker? Jeg vil sååå gjerne være flinkflink husmor, men jeg kan jo ingenting om sånn.. Jeg vet ikke engang hva dietsukker heter på norsk... :sjenert:

Jeg hadde blitt kjempeglad!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du tenker på natreen eller fruktose.

Skrevet

Nå har jeg ingen oppskrift på lager her og nå - men et tips fra meg er at om du smaker noe godt hos andre så be dem om oppskrift på det.

For det første er det smigrende for verten/vertinna å få et slikt kompliment for maten sin, og for det andre sikrer du deg en god oppskrift på mat.

En annen god kilde til matoppskrifter er ukeblader.

Lykke til med husmorprosjektet!

Gjest Kaya83
Skrevet

Hehe, tusen takk for svar.. Jeg er dessverre aldri i kaffeslabberas, og jeg spiser ikke brød selv, så den er litt vanskelig.. Men jeg når jeg bare vet hva sånn sukkererstatning heter så klarer jeg vel alltids å finne noe selv på nettet.. Får vel bare prøve ut.. :P

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Hei! Det er en kake-bake-bok som heter "andre boller", den skal vistnok innholde "vanlige" kaker og boller, men med oppskrift så man kan bake de sunnere.

Når det gjelder splenda og andre søtningsmidler er det bare og prøve seg fram, bytt ut sukkeret eller deler av sukkeret med splenda/andre typer. Det står som regel bakpå pakka hvor søt 1 tsj splenda er i forhold til sukker. Selv er jeg ikke helt enig i rådet bakpå, og vil gjerne bruke litt mer splenda enn pakken anbefaler for å få det søtt nok :)

Et annet tips er å bytte ut smør og rømme/lett rømme med kesam og mager kesam. Her er det også bare å prøve seg fram og finne ut hva du selv liker best. Jeg har byttet ut alt smørret med kesam mager i bakst og fått vellykket resulat. Det ligger noen oppskrifter på kesam bakst inne på tine.no.

Kesam manger kan også brukes i rømmegrøt faktisk, jeg syns det gir en frisk og god smak og MYE lettere enn om man skulle brukt rømme eller lettrømme. Måten jeg gjør det på er å bruke pose-rømmegrøt fra toro der jeg bytter ut 3-4 av de 7 dl vann med skummetmelk. Så lar jeg dette koke opp under omrøring. Når det har kokt opp tar jeg det av platen og rører inn kesam mager. Så setter jeg kjelen på plata og varmer det opp igjen. Kesam skal helst ikke kokes opp. Jeg har vært uoppmerksom en del ganger og da har kesammen kokt opp, men det har gått bra alle gangene.

Kesam kan også brukes i desserter, sauser og dressinger.

Masse lykke til! :)

Endret av Huldali
Gjest Kaya83
Skrevet

Tusen takk for svar, huldali!!

Bare lurte på en ting, hvis jeg bytter ut sukker med splenda, vil ikke det gjøre noe med konsistensen på deigen? Jeg mener, man må jo bruke mye mer sukker (tenker volum) enn splenda for å få samme søtsmaken..

Gjest Huldali
Skrevet
Tusen takk for svar, huldali!!

Bare lurte på en ting, hvis jeg bytter ut sukker med splenda, vil ikke det gjøre noe med konsistensen på deigen? Jeg mener, man må jo bruke mye mer sukker (tenker volum) enn splenda for å få samme søtsmaken..

Jeg bakte kanelsnurrer med kesam og splenda, ut fra en vanlig oppskrift. Da byttet jeg ut alt sukkeret med spelnda og syns deigen fikk en fin konsistens.

Man kan også fint vispe eggedosis av spelnda, så vil ikke tro at det gjør noe med kosistensen med deigen.

Prøv deg fram og masse lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...