Gå til innhold

Søndagsfred?

Maxine Grey

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om bruk av motoriserte tingtanger som gress/kant-klippere, høytrykksspylere, saging, banking osv. på søndager?

Bør vi ha en fredet dag i uken som er annerledes enne de andre dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er av den konservative typen. Synes en kan holde seg i ro med motoriserte ting /ting som bråker i kirketida, jeg. Etter tolv kan folk gjøre hva de vil for meg, i grunnen. Jeg har det til tider ganske hektisk, og kan hende er søndag eneste dag jeg har tid til å klippe plenen (pga mye jobbing og studier/forelesninger vsa jobb, kanskje det regnet forrige kveld jeg hadde mulighet osv.). Dette har jeg ingen skrupler med å gjøre på en søndag, men venter alltid til litt ut på ettermiddagen. SYnes folk som har god tid må respektere at ikke alle har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall stille i kirketida!

(er'kke det egentlig lovfestet da :roll: )

Her i borettslaget oppfordres folk til ikke å benytte slike "bråke-maskiner" på søndager. Men har det vært masse dårlig vær - og søndag er det oppholdsvær, så er det ingen som blir "hengt" selv om man klipper plenen på søndag.

Sjøl prøver jeg å unngå bråkete arbeid på en søndag!

Napper ugress jeg - og det bråker ikke..........ja ja - bortsett fra hvis jeg banner høyt da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg behov for å gjøre noe som bråker, så gjør jeg det. Er ikke kristen, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg skal ta mere hensyn til kristne enn til andre grupper som har andre religiøse høytider på andre tidspunkter? Det har kommet frem her på KG at veldig mange er "støttemedlemmer" i statskirken, uten å være særlig religiøse av den grunn. Det vil si at det faktisk er få som bryr seg om denne søndagen er hellig eller ikke.

Nå må jeg jo selvfølgelig si at jeg ofte benytter både lørdag og søndag til å sove lenge. Liker også lange rolige frokoster i helgene, så det ser skjelden jeg gjør noe som bråker før "kirketid" både lørdag og søndag. Tar heller en sykkeltur dersom det er fint vær jeg :)

Men det finnes unntak. Da jeg var barn drev foreldrene mine med dyrking av potet for salg i tillegg til sine vanlige jobber. Vi tok opp potet sammenhengende i to uker (ettermiddager og helgedager). Værmeldinga viste at vinteren nermet seg med stormskritt (tidlig det året), og vi måtte få avlinga opp av jorda for at den ikke skulle bli ødelagt. Selvfølgelig benyttet vi søndag formidag! Men det som overrasket mere var kanskje at våre eldre, og dypt personlig kristne naboer, kom for å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med KRISTEN å gjøre!

Det har noe med at det er 6 andre dager i uken med mas og kjas og bråk!

Er det for mye forlangt å slippe during og banking på den ene dagen man kan slappe litt av på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt en morsom historie om bonden og presten:

Bonden sitter på traktoren søndag formiddag i kirketida.

Presten kommer så fra kirken og spør hvorfor han sitter der og ikke var i kirka?

Bonden svarer:

Det er bedre å sitte på traktoren og tenke på sin skaper enn å sitte i kirka og tenke på traktoren.

Spøk tilside:

Jeg tenkte nå ikke så mye på "helgefreden" i vårt flerkulturelle samfunn som jeg tenkte på fred i øret.

Bønn til dere:

Skal vi holde oss til saken og diskutere freden og IKKE religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger å ha en roligere dag, og jeg synes vi bør respektere helgefreden. Det er slitsomt med bråk rundt seg når man har behov for å slappe av.

Helgefreden bør i hvert fall vare til etter kirketid - fram til kl 13. (Tenk Søndagsåpent-tidene til butikkene)

Men man må man få lov til å være ute og jobbe i hagen i helgen. Søndager er eneste dagen i uken hvor jeg har sjanse til å gjøre nyttige ting rundt huset. Har sjeldent tid og overskudd til å gjøre det på ettermiddagene/kveldene ellers i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må man få lov til å være ute og jobbe i hagen i helgen. Søndager er eneste dagen i uken hvor jeg har sjanse til å gjøre nyttige ting rundt huset. Har sjeldent tid og overskudd til å gjøre det på ettermiddagene/kveldene ellers i uka.

:Nikke: bryr meg ikke så veldig om folk klipper gresset på søndagene, man må jo ha forståelse for at de fleste jobber heltid nå og at helgene er de eneste dagene man har overskudd til slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gressklipping er greit på søndag det men vent til etter tolv. Søndag er eneste dagen jeg kan sove litt! Ellers så er det jo mye annet som kan gjøres ute da.En trenger jo ikke klippe gresset først. (med mindre det nærmer seg en meter! og da må en fram med jåen) Luking, planting i bed og sånt er greit å gjøre før tolv om en absolutt må gjøre noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorgressklippere klokken 09 en søndag er en uting.

Ellers så savner jeg en generell hviledag. Butikker er snart åpne døgnet rundt - ting skal skje hele tiden - og i helgen slapper vi av med en lett dirring i hjernebarken.

Det MÅ jo ikke skje noe hele tiden - vi har godt av å slappe av litt innimellom. Og klarer vi ikke slappe av en søndag i ny og ne, s har vi et samfunnsproblem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at folk bruker motoriserte hageredskaper på søndagene. Synes nesten gressklipper har litt "søndagslyd", jeg.

Mange lever travle liv i uken, og det er kun i helgen de har tid til å ta seg av hus og hage, så skal man få gjort det som må gjøres........

Men man bør IKKE starte opp gressklipperen kl 7 utenfor naboens soveromsvindu :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er viktigere å ta hensyn ved å ikke bråke alt for tidlig eller alt for seint uavhengig av dag, enn akkurat søndag formidag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er viktig å ta litt hensyn . og ikke begynne for tidlig... men om det bankes/klippes utpå dagen er det helt greit. - Men det med hensyn gjelder like mye hverdags kvelder.. Snefresere som startes etter kl. 23 feks... det er en uting...

Er også enig med at vi godt kunne vært spart for kirkeklokkene ... det anser jeg som støyforurensing mye verre enn om naboen banker litt på søndags ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at helgedagene blir brukt til hagearbeid etc, men syns at en kan ta litt hensyn til tidspunktene. En kan vente til etter "kirketida".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søndag kan godt brukes til ting man ikke får tid til ellers i uka, men er enig i å vente til litt ut på ettermiddagen før man setter i gang med det værste bråket. Man KAN nok vente med å klippe gress og sette opp bilder til litt etter kl. 09.00... Etter 12 eller 13 er mer OK for alle parter, tror jeg. Kirketid eller ikke, det er en hviledag for de fleste.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en kan la være å klippe plen, bruke motorsag o.l aktiviterer som bråker på søndag. Tror vi trenger en stille dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det har ikke noe med KRISTEN å gjøre!

Det har noe med at det er 6 andre dager i uken med mas og kjas og bråk!

Er det for mye forlangt å slippe during og banking på den ene dagen man kan slappe litt av på?

Så enig, så enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...