Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2003 #1 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg vet om bønder som selger halve produksjonen sin svart.... Kan ikke skattemyndighetene snartt ta å rydde opp her!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 Hva med sjåførerlærerene som tar i mot alle pengene de tjener i hånden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. mai 2003 #3 Del Skrevet 19. mai 2003 Vil ikke si at det er bøndene som er de verste til å jobbe svart her i landet, nei.... Hva med enkelte snekkrere... Jobber "hvitt" halve året, og resten "svart". Bøndene er jo heller ikke de her i landet som tjener mest, så dersom de har mulighet til å tjene seg noen kroner ekstra, så syns jeg de skal få lov til det. Det er mer penger å hente for staten om de "tar" andre som tjener svart i stedet for bøndene, ja..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2003 #4 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg vet om bønder som selger halve produksjonen sin svart.... Kan ikke skattemyndighetene snartt ta å rydde opp her!! Det er vel bare å tipse i vei, det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2003 #5 Del Skrevet 19. mai 2003 Bøndene er jo heller ikke de her i landet som tjener mest, så dersom de har mulighet til å tjene seg noen kroner ekstra, så syns jeg de skal få lov til det. Det er mer penger å hente for staten om de "tar" andre som tjener svart i stedet for bøndene, ja..... jeg ler meg ihjel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. mai 2003 #6 Del Skrevet 19. mai 2003 Nå er det jo slik at noen jobber svart og andre snyter på trygder og rettigheter. La oss ta alle sammen med en gang.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 19. mai 2003 #7 Del Skrevet 19. mai 2003 jeg ler meg ihjel... Hva er det du ler av da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 20. mai 2003 #8 Del Skrevet 20. mai 2003 Hva med sjåførerlærerene som tar i mot alle pengene de tjener i hånden. Gjør de det da :-? ?? Har nettopp tatt lappen og jeg fikk tilsendt giro, med oversikt over ant. timer etc., fra kjøreskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2003 #9 Del Skrevet 23. mai 2003 hva i all verden er galt med at noen arbeider svart her i landet? de må vel få lov til å gjøre det om de vil? :x vi betaler nok skatt som det er, det er ille nok at alt du tjener må du skatte av. jeg er sikker på at hvis ingen arbeidet svart, ville butikker og helsesteder blant annet gått konkurs. da har man jo nesten ikke råd til mat engang! tenk deg en snekker med 5 barn.. hvordan skal han da klare å forsørge familien sin da?? jeg støtter svartepenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #10 Del Skrevet 23. mai 2003 hva i all verden er galt med at noen arbeider svart her i landet? de må vel få lov til å gjøre det om de vil? Fordi det for eksempel ikke er lov? Fordi man snylter på skattepengene hvit arbeidere har innbetalt? Snekkern bør tenke med huet istedenfor ***, så klarer han seg nok, skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 23. mai 2003 #11 Del Skrevet 23. mai 2003 Den som ikke betaler skatt av inntekten sin, får heller ikke del i trygdeordninger og alderspensjonsordninger fra staten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 23. mai 2003 #12 Del Skrevet 23. mai 2003 Gjør de det da :-? ?? Har nettopp tatt lappen og jeg fikk tilsendt giro, med oversikt over ant. timer etc., fra kjøreskolen. Der jeg tok lappen, fikk jeg ikke en eneste kvittering. Da jeg spurte etter det, fikk jeg til svar at det var for dyrt for dem å få penger inn på denne måten. Jeg fikk en provesorisk kvittering (skrevet på et avtalekort), da jeg ville ha kvittering for kurset jeg betalte på forhånd til. Alt gikk fra hånd til hånd. Skjønner ikke at det er lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2003 #13 Del Skrevet 23. mai 2003 Den som ikke betaler skatt av inntekten sin' date=' får heller ikke del i trygdeordninger og alderspensjonsordninger fra staten. [/quote'] Men en snekker jobber gjerne litt hvitt også.... Kjenner forøvrig en gateselger som jobber meget svart store deler av året. Kjøper inn leker for 50 øre fra Asia, selger de for over 50. Han bor i en villa som ble betalt cash, datteren har 3 roms i Homansbyen uten lån. Kall meg gjerne snerpete, men jeg synes det er feil, jeg, når jeg samtifdig jobbet og betalte satt ved siden av studier. (Han jobbet der som vikar, så han hadde noe å gjøre når det var stygt vær.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 24. mai 2003 #14 Del Skrevet 24. mai 2003 Jeg er helt enig. Det er store summer som samfunnet går glipp av i skatteinntekter. Dette kunne blitt brukt på barnehager, skoler, aldershjem og sykehus. Nei, betalingsmoralen synker her i landet, samtidig som egoismen øker. Men det går jo ut over de rettigheter man har etter folketrygden (sykepenger, pensjon, fødselspenger osv.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2003 #15 Del Skrevet 24. mai 2003 Svart arbeid forekommer i de fleste bransjer. Man bør heller slå ned på de som utfører / organiserer svart arbeid, enn å henge ut hele bransjer. :evil: Som kunde / forbruker har man også et ansvar for å velge en bedrift / leverandør som utsteder skikkelige kvitteringer. Uten kunder som er villig til å betale for svart arbeid er det ikke mulig å livnære seg på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #16 Del Skrevet 16. juni 2003 Du har krav på å få en skikkelig kvittering, og de kan ikke nekte deg det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 30. juni 2003 #17 Del Skrevet 30. juni 2003 Men selv om det er litt rart å skrive en kvittering på et avtalekort så skal det vel kunne gjelde som en fullgod kvittering tror jeg. Dersom det står dato og underskrift osv skulle det ikke være noe problem. Dersom noen tar imot svart betaling tror jeg neppe du hadde fått noe kvittering i det hele tatt. Ikke for å forsvare dem egentlig, men jeg tenker at der er mange som er litt sløve i forhold til papirer, det betyr ikke at de nødvendigvis ikke gir opp arbeidet de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. juni 2003 #18 Del Skrevet 30. juni 2003 Det finnes mange yrker der det er lett å jobbe litt svart... som nevnt snekkere og kjøreskolelærere. I tillegg har man murere, elektrikere, rørleggere, dagmammaer osv. Jeg synes ikke at dette er greit og slenger disse i samme bås om de som misbruker trygdeordningen o.l. Men jeg synes at det er greit at folk bytter tjenester. Om en rørlegger hjelper snekkeren med noe på badet, mot at elektrikeren hjelper til med lys i rørleggerens hus, så er det OK. Jeg synes også at det er greit at mellomlegget betales under bordet. Det jeg reagerer på er folk som jobber svart i lengre perioder. Ofte får disse også dagpenger eller en annen fom for støtte fordi de ikke har inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2003 #19 Del Skrevet 30. juni 2003 min samboer jobber svart, men han har en fast stilling og jobber hele året, men tar litt ekstra arbeid for kamerater og familiemedlemmer i sommer mnd, og dette utgjør slik at vi kan få oss en fin ferietur. Det han tjener svart er det vi bruker på ferien vår, og jeg ser ikke noe gale i at han arbeider litt svart. tror ikke jeg hadde likt det like godt om han jobbet svart hele året, men når noen i nær familie/vennekrest behøver litt hjelp ser jeg ikke vitsen med at han skal oppgi disse pengene, for det hadde blitt et hav av papirarbeid, og de han har jobbet for måtte betalt enda mer. Svart arbeid er greit, men ikke for mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 1. juli 2003 #20 Del Skrevet 1. juli 2003 Vel - jeg syns det er vanskelig å sette grensen på hva som er greit å ikke. Jeg må i hvert fall bare si at jeg ikke ser dere har større rett til en letttjent ferie enn andre. Etter mitt syn er svart arbeid enten feil eller riktig. Jeg syns det er litt galt å si at det er greit slik jeg gjør men ikke slik naboen gjør det. Likevel forstår jeg godt hva du tenker og hvordan, jeg tror kanskje jeg kunne funnet på å jobbe litt svart selv jeg, men da er jeg egentlig en stor egoist som gjør det for at jeg ikke vil gi det som kreves av meg - hvis jeg hadde jobbet svart hadde det vært for at jeg var litt ego og ønsket noe lettvindt. Værken mer eller mindre. Jeg er uperfekt og gjør derfor uperfekte ting. Likvel er jeg egentlig imot svart arbeid - når alle andre gjør det. Da blir jeg litt misunnelig fordi de har muligheten til å gjøre noe jeg ikke har muligheten til. - samtidig vet jeg at jeg er ikke verre fanten enn at jeg nok ville gjort det samme selv. I tillegg bruker jeg mer enn gjerne en svart frisørdame, datafikser osv. For det blir billigere for meg - i neste øyeblikk sier jeg at jeg er imot svart arbeid? hmm - lurer på hva som er galt med meg? Dobbeltmoral? Vel - uansett - vennetjenester syns jeg er helt greit jeg. Men svart arbeid sånn at vi har kunder i arbeidstid eller via et firma er jeg imot jeg. Det er urettferdig at noen må betale så mye mer til samfunnet enn andre. Det verste av alt er at dem som har anledning til å jobbe svart stort sett er dem som faktisk tjener mest penger. Liksom at en håndtverker nok har en temmelig større timelønn enn en hjelpepleier - hjelpepleieren har ikke anledning til å jobbe svart = hjelpepleieren bidrar myyyye mer både som menneske og økonomisk. Litt ekkelt eller? Det syns jeg. For når vi selv blir gamle er vi nok temmelig glad for at noen valgte nettopp disse yrkene, da blir argumentet om at alle kan velge yrke temmelig nyttesløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå