Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hvor mye må man tjene for at man tjener bra? 1 million, 2 millioner eller kanskje 5 millioner er minimum!! Hva synes dere. På facebook er det gruppe hvor folk mener at sykepleier skal få millionlønn. Den har over 1000 medlemmer. Er det mulig!!!!!!!!!
Alice Ayres Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Hva som er bra eller ikke er vel veldig relativt? Kommer an på hvor man bor, hvor mange unger man har, hva partneren tjener, hva naboen tjener, hvilket yrke man har. Jeg er ikke tilhenger av at sykelpleiere skal tjene millionen, men at det burde være større likheter i samfunnet når det gjelder lønn er over enhver tvil. Sykepleiere har stort ansvar, men det samme kan også sies om bussjåfører.
Alice Ayres Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 En ting til: Det kommer selvsagt også an på hva man selv synes man trenger. Noen synes det er livsnødvendig med designerklær - og da kommer man ikke langt med en million. Andre handler på Fretex og synes det er bra, og da strekker millionen straks lengre.
Gjest megha Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 En ting til: Det kommer selvsagt også an på hva man selv synes man trenger. Noen synes det er livsnødvendig med designerklær - og da kommer man ikke langt med en million. Andre handler på Fretex og synes det er bra, og da strekker millionen straks lengre. Ok, da kan vi ha en lønnsforhandling for designerspirene og en for gjenbruksgjengen, og alle er fornøyde?! Jeg tror alle ønsker å tjene så mye som mulig, og jo mer vi får jo mer ønsker vi oss. Ingen er fornøyde med hvor vi står dagen i dag. Jeg for min del blir fornøyd (en stund) når mannen har fått seg jobb igjen og vi slipper NAV-lønna, da har vi tilsammen akkurat passe for oss.
Gjest Gjest_tibia_* Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 For meg er å tjene bra nok til å betale studielån, huslån, vanlige utgifter, og etter dette ha råd til å ha hund og hest. Da tjener jeg veldig bra.... Kanskje en dag
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Eg jobbar i staten og tener ca 350 000 i året. Mannen min likeså. Vi har store studielån etter lange, fullførte studier begg to, huslån på 1,5 million til saman, og med den høge renta for tida, pluss nokre uforutsette utgifter som har dumpa ned på oss, har eg bestemt meg for å sjå meg om etter ekstraarbeid på kveldstid eller i helgene. Ikkje som noko permanent, men som ei løysing til vi får hovudet over vatnet igjen. Altså: Eg vil ikkje seie at eg tener bra. Det kjennest litt surt å ha ein vanleg, god jobb, men oppleve at det er lønningane i det private som set an tonen for kva som er normen i samfunnet. Det at folk toler renteauking, bensinauking, etc. Eg har alltid vore glad i, og stolt av, å jobbe i staten, men eg er i ferd med å snu gitt.
leandra Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 Jeg vil kalle alt over 400 000 som bra inntekt. Det kommer selvfølgelig også an på hvor mye man jobber og hvor lang utdanning man har. Man burde kunne klare seg greit på en slik inntekt, spør du meg.
Gjest Elfrida Skrevet 29. mai 2008 #8 Skrevet 29. mai 2008 Vanligvis er det slik i mitt hode at de som tjener bra, det er de som tjener mer enn meg....det jeg tjener nå så jeg tidligere på som en bra inntekt, men nå som jeg har kommet på dette nivået er det jo såååå mange som tjener lang mer!
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 Vi tjener tilsammen ca 600 000 kroner. Ingen utdanning utover vgs. Litt over mill i lån, 2 barn i bgh alder. Vi klarer oss godt på det, klarer tilogmed å spare 5 000 i mnd. Lever ikke sparsommelig eller noe slikt. Synes det er helt greit jeg. Hadde vi tjent mer, hadde vi brukt mer.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Jeg tjener 340 000 og er godt fornøyd med det. Har rett over 200 000 i studielån og bor i egen bolig som kostet 1,2 mill. Ingen problemer her i gården.. Jeg tror hovedforskjennen ligger i hvordan man BRUKER pengene. Jeg vet om folk som tjener nærmere 2 mill og likevel klarer å synes de har dårlig råd og jeg vet om folk som tjener langt mindre enn meg og har det helt topp (som meg ). Selv vokste jeg opp i en familie hvor det aldri var mye penger, men hvor vi likevel alltid hadde råd til det vi virkelig ville ha. Slik lærte jeg mye om sparsommelighet og prioriteringer. Og ikke minst om å sette pris på de goder man har og unner seg i stedet for å fokusere på alt man ikke har råd til. For nordmenn i fast jobb å klage på dårlig råd synes jeg er totalt usmakelig. De bør ta seg en titt rundt i verden og sett det hele i perspektiv.
Gjest Raptuza Skrevet 30. mai 2008 #11 Skrevet 30. mai 2008 Vanligvis er det slik i mitt hode at de som tjener bra, det er de som tjener mer enn meg....det jeg tjener nå så jeg tidligere på som en bra inntekt, men nå som jeg har kommet på dette nivået er det jo såååå mange som tjener lang mer! Sabla bra svart!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 Jeg synes det å "tjene bra" ikke er noe som er avhengig av eget forbruk. Om man kun har 3-årig videregående skole, og jobber en helt vanlig 8-4 jobb, så tjener man bra om man har lønn på 600 000, uansett hva man har i lån og slikt. Om man ikke klarer seg på 600 000 er det ikke fordi man ikke tjener bra, det er fordi man styrer økonomien dårlig. Om du mener du tjener bra, og så tar opp et huslån på et par millioner, og så når regningene hoper seg opp plutselig mener at akkurat den samme lønnen er å tjene dårlig, så blir det feil i mine øyne. Sånn generellt mener jeg man tjener bra om man har råd til å bo en helt gjennomsnittlig bolig, har råd til helt ok mat, har råd til helt "normale" ferier, osv. I Norge mener jeg at det å tjene 400 000 er å tjene bra. Jeg tjener 330 000, og klarer meg helt fint. Om jeg hadde kjøpt meg enebolig til et par mill, så hadde rentene ført til at jeg måtte leve på nudler. Men det hadde ikke vært fordi jeg tjente dårlig, men fordi jeg hadde tatt dårlige økonomiske valg. Så har man jo det å tjene bra i forhold til andre. Der spiller mer utdanning og slikt inn. Men fremdeles ikke forbruk. Jeg tjener ikke bra i forhold til de som jobber i privat sektor, og som har samme utdanning og jobbtype som meg. Men det betyr bare at jeg tjener dårlig -i forhold til dem-, ikke at jeg tjener dårlig generellt sett.
Gjest Raptuza Skrevet 30. mai 2008 #13 Skrevet 30. mai 2008 I forhold til storparten av verden tener me veldig godt her i Norge, nesten uansett...........
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #14 Skrevet 30. mai 2008 Eg jobbar i staten og tener ca 350 000 i året. Mannen min likeså. Det er da er bra lønn! Kjenner flere i offentlig sektor som tjener 350 000-400 000 og det er omtrent på samme nivå som andre jeg kjenner i privat sektor! Offentlige ansatte har det svært bra i Norge
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #15 Skrevet 30. mai 2008 Jeg personlig er fornøyd med rundt 300 000 i lønn (lavere startlønn, men har nå noen års arbeidserfaring)... Har en bachelor og har uansett ikke valgt yrke ut fra lønn, men interesse, og lønningene varierer veldig etter hvilken del av bransjen jeg vil jobbe i. Jeg ville ikke uten videre vært fornøyd med 300 000 om jeg visste de andre på arbeidsplassen tjente mye mer. Men slik jeg lever er det en god nok lønn til at jeg kan klare meg aldeles utmerket
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #16 Skrevet 30. mai 2008 I dag tjener håndtverkere veldig godt vil jeg si, fra 400K til 600K. Som akademisk student, så ønsker jeg ikke å ha en lavere inntekt enn dette når jeg er ferdig. Sitter med studielån til over 300K og med boliglån i tillegg, så er det klart at jeg ønsker lønn på rundt 500K for å kunne si at jeg tjener bra.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. mai 2008 #17 Skrevet 30. mai 2008 (endret) Kjenner flere i offentlig sektor som tjener 350 000-400 000 og det er omtrent på samme nivå som andre jeg kjenner i privat sektor! Offentlige ansatte har det svært bra i Norge Gjennomsnittslønnen for offentlig ansatte i Norge var i 2006 kr 350.000. I skipsbyggerindustrien var gjennomsnittslønnen samme år 377.000. Endret 30. mai 2008 av Dalwhinnie
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 30. mai 2008 #18 Skrevet 30. mai 2008 Jeg tjener 340 000 og er godt fornøyd med det. Har rett over 200 000 i studielån og bor i egen bolig som kostet 1,2 mill. Ingen problemer her i gården.. Jeg tror hovedforskjennen ligger i hvordan man BRUKER pengene. Jeg vet om folk som tjener nærmere 2 mill og likevel klarer å synes de har dårlig råd og jeg vet om folk som tjener langt mindre enn meg og har det helt topp (som meg ). Selv vokste jeg opp i en familie hvor det aldri var mye penger, men hvor vi likevel alltid hadde råd til det vi virkelig ville ha. Slik lærte jeg mye om sparsommelighet og prioriteringer. Og ikke minst om å sette pris på de goder man har og unner seg i stedet for å fokusere på alt man ikke har råd til. For nordmenn i fast jobb å klage på dårlig råd synes jeg er totalt usmakelig. De bør ta seg en titt rundt i verden og sett det hele i perspektiv. Hei Jeg er i omtrent helt lik situasjon som deg. Syns selv jeg ikke har god råd. Går akkurat hver mnd, og noen ganger går det ikke rundt i det hele tatt. Kan du skrive litt på hvor mye du bruker på regninger, mat andre utgifter osv? Hadde satt veldig pris på det! Kanskje jeg kan få noen bra tips av deg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå