Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp sagt opp jobben min, slik at oppsigelsestiden på 3 mnd går fra juni og ut august. Jeg blir sykemeldt hele oppsigelsestiden av legen min, da det er selve jobben som har gjort meg syk.

Jeg var satt opp på ferie de to siste ukene i august. Hva skjer med denne ferien nå? Kommer jeg til å få utbetalt halv lønn for august? Eller teller det fortsatt som ferie, når jeg er sykemeldt?

I ferieloven står dette: "Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien."

Men, hva skjer når det er oppsigelsestid på toppen av dette i tillegg? Jeg kan jo ikke kreve ferie senere på året når jeg ikke skal være der? Men samtidig, kan jeg trekkes for disse to ukene, når jeg formelt sett ikke tar ut ferien?

Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får utbetalt ferien dersom du er "trukket" for ferie allerede i år. Mulig du må gi beskjed om dette til lønningskontoret, men det vet de dersom du snakker med dem. Du skal ikke trekkes for ferie du ikke skal ha.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei Gaby, fant du noe ut av dette med ferien din?

Jeg har en ukes ferie i oppsigelsestiden min(en uke før jeg slutter), samtidig er jeg sykemeldt pga jobben. Får du ferien din uansett? Håper du kan svare..

Skrevet

Hei!

Det er forferdelig vanskelige forhold til arbeidsgiver i denne saken, så det er ikke lett å vite helt hva som skjer før det faktisk har skjedd! ;)

Jeg spurte en advokat, og han sa at det spiller ingen rolle for arbeidsgiver om jeg tar ut ferien eller ikke, siden jeg har vært sykemeldt utover de 14 dagene arbeidsgiver betaler. Oppsigelsestiden skulle ikke ha noen innvirkning på dette.

Jeg sender nå sykemeldingene direkte til NAV, og det er da jeg selv som krysser av for om jeg skal ha ferie eller ikke. Så jeg vet ikke annen råd enn at jeg bare krysser av at jeg ikke skal ha noe ferie, og håper på det beste. Arbeidsgiveren har en lei tendens til å gjøre livet surt for meg og de andre ansatte..

Skrevet

Så lenge du mottar sykepenger, har du ikke rett på å få utbetalt feriepenger, da skal du i prinsippet friskmelde deg for å ta ferie.

Skrevet

Dette har ingenting med feriepenger å gjøre, og jeg skal jo heller ikke "ta ferie".

Dette handler om at jeg skal ha full lønn/sykepenger den måneden da jeg egentlig skulle ha to ferieuker, fordi som sykemeldt har man krav på å få utsatt ferien. I min bedrift trekkes man nemlig i lønn for ferie, den måneden man tar ut ferien.

Feriepengene fra i fjor fikk jeg i juni, og feriepengene fra i år får jeg til neste år.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette har ingenting med feriepenger å gjøre, og jeg skal jo heller ikke "ta ferie".

Dette handler om at jeg skal ha full lønn/sykepenger den måneden da jeg egentlig skulle ha to ferieuker, fordi som sykemeldt har man krav på å få utsatt ferien. I min bedrift trekkes man nemlig i lønn for ferie, den måneden man tar ut ferien.

Feriepengene fra i fjor fikk jeg i juni, og feriepengene fra i år får jeg til neste år.

Eller jeg tror du også kan kreve å få dem utbetalt ved siste lønnsutbetaling fra arbeidsgiver, så er du ferdig med dem en gang for alle....

Jeg har selv blitt syk av forhold på jobb, og unner ingen å oppleve det samme... Så du har min medfølelse oppi dette i alle fall..

Jeg anbefaler deg å bli ferdig med dem raske og legge det bak deg...

Skrevet
Eller jeg tror du også kan kreve å få dem utbetalt ved siste lønnsutbetaling fra arbeidsgiver, så er du ferdig med dem en gang for alle....

Jeg har selv blitt syk av forhold på jobb, og unner ingen å oppleve det samme... Så du har min medfølelse oppi dette i alle fall..

Takk, det er noe skikkelig dritt, ja... :(

Ja, jeg kan få utbetalt feriepengene nå, men da må jeg skatte av dem. Og det vil jeg ikke :) Har forsåvidt kommet meg over det verste nå, har rapportert arbeidsgiver til arbeidstilsynet, samt at hovedkontoret gjør det de kan for å få henne fjernet. :lur:

Pluss at jeg er på vei inn i en ny, utrolig kul jobb! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, nå er ikke jobb, faktisk et datingsted, selv om dere jenter tror det. Når du er på jobb, skal du jobbe, ikke flørte og sånt, og så bli sykmeldt fordi gutten ikke viste deg interesse.. Er dere virkelig så svake... det svake kjønn altså?

Skrevet
Vel, nå er ikke jobb, faktisk et datingsted, selv om dere jenter tror det. Når du er på jobb, skal du jobbe, ikke flørte og sånt, og så bli sykmeldt fordi gutten ikke viste deg interesse.. Er dere virkelig så svake... det svake kjønn altså?

Det er bedre å holde kjeft og bli oppfatta som en dust, enn å åpne kjeften og fjerne en hver tvil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...