Gjest Amatørkokk Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hei, Har en hjortestek på ca 1,5 kg som er marinert! Hvor mange grader skal denne stekes på og hvor lenge? :klø: Så lurer jeg på hva graden inni steka skal være og bør jeg brune den i panna først? Noen som kan svare meg på dette da jeg er ganske grønn på dette området! Vi liker at den er rosa inni! På forhånd tusen takk
Gjest nextlife Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Hei, Har en hjortestek på ca 1,5 kg som er marinert! Hvor mange grader skal denne stekes på og hvor lenge? :klø: Så lurer jeg på hva graden inni steka skal være og bør jeg brune den i panna først? Noen som kan svare meg på dette da jeg er ganske grønn på dette området! Vi liker at den er rosa inni! På forhånd tusen takk Jeg pleier alltid å brune steik før jeg setter den inn i ovnen, men vet også at det er vanlig å ovnssteke den først, for så å brune den. Det enkleste er å bruke et steketermometer, og steketiden avhenger av hvor mange grader du har ovnen på. Det beste er jo å steke den så lenge som mulig på lav varme. Når man steker vilt skal temperaturen være ca. 70 grader, da er den lett rosa inni. Husk å la den hvile i 15-20 min. fra du har tatt den ut av ovnen til du deler den opp.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg pleier alltid å brune steik før jeg setter den inn i ovnen, men vet også at det er vanlig å ovnssteke den først, for så å brune den. Det enkleste er å bruke et steketermometer, og steketiden avhenger av hvor mange grader du har ovnen på. Det beste er jo å steke den så lenge som mulig på lav varme. Når man steker vilt skal temperaturen være ca. 70 grader, da er den lett rosa inni. Husk å la den hvile i 15-20 min. fra du har tatt den ut av ovnen til du deler den opp. Takk for svar:) Jeg har god tid da jeg ikke skal bruke den før i morgen så jeg kan langtidssteke den! Hvor lav varme syns du jeg skal han den på da? Takk:)
Jane F. Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 (endret) 160/180/200 grader? Endret 28. mai 2008 av Jane F.
Gjest nextlife Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Takk for svar:) Jeg har god tid da jeg ikke skal bruke den før i morgen så jeg kan langtidssteke den! Hvor lav varme syns du jeg skal han den på da? Takk:) Da ville jeg hatt den på 70 grader, som jo er det kjernetemperaturen skal være. Da vil den bare stå å bli saftig og god. Vil tro du kan beregne ca 3-4 timer på dette, den vil jo ikke bli overstekt uansett hvor lenge du har den i ovnen. Stek den gjerne i leirgryte, stekepose eller ildfast skål med aluminiumsfolie på, da vil all væske samle i steken og formen, og steken blir ennå mer saftig, og kraften kan du bruke til å koke saus.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Da ville jeg hatt den på 70 grader, som jo er det kjernetemperaturen skal være. Da vil den bare stå å bli saftig og god. Vil tro du kan beregne ca 3-4 timer på dette, den vil jo ikke bli overstekt uansett hvor lenge du har den i ovnen. Stek den gjerne i leirgryte, stekepose eller ildfast skål med aluminiumsfolie på, da vil all væske samle i steken og formen, og steken blir ennå mer saftig, og kraften kan du bruke til å koke saus. Tusen takk Da setter jeg i gang da....Har nyinnkjøpt steketermometer!
Gjest nextlife Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Tusen takk Da setter jeg i gang da....Har nyinnkjøpt steketermometer! Lykke til Steketermometer er en lur ting å ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå