Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hjortestek

Anbefalte innlegg

Gjest Amatørkokk
Skrevet

Hei,

Har en hjortestek på ca 1,5 kg som er marinert!

Hvor mange grader skal denne stekes på og hvor lenge? :klø:

Så lurer jeg på hva graden inni steka skal være og bør jeg brune den i panna først?

Noen som kan svare meg på dette da jeg er ganske grønn på dette området!

Vi liker at den er rosa inni!

På forhånd tusen takk :)

Gjest nextlife
Skrevet
Hei,

Har en hjortestek på ca 1,5 kg som er marinert!

Hvor mange grader skal denne stekes på og hvor lenge? :klø:

Så lurer jeg på hva graden inni steka skal være og bør jeg brune den i panna først?

Noen som kan svare meg på dette da jeg er ganske grønn på dette området!

Vi liker at den er rosa inni!

På forhånd tusen takk :)

Jeg pleier alltid å brune steik før jeg setter den inn i ovnen, men vet også at det er vanlig å ovnssteke den først, for så å brune den.

Det enkleste er å bruke et steketermometer, og steketiden avhenger av hvor mange grader du har ovnen på.

Det beste er jo å steke den så lenge som mulig på lav varme.

Når man steker vilt skal temperaturen være ca. 70 grader, da er den lett rosa inni.

Husk å la den hvile i 15-20 min. fra du har tatt den ut av ovnen til du deler den opp.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg pleier alltid å brune steik før jeg setter den inn i ovnen, men vet også at det er vanlig å ovnssteke den først, for så å brune den.

Det enkleste er å bruke et steketermometer, og steketiden avhenger av hvor mange grader du har ovnen på.

Det beste er jo å steke den så lenge som mulig på lav varme.

Når man steker vilt skal temperaturen være ca. 70 grader, da er den lett rosa inni.

Husk å la den hvile i 15-20 min. fra du har tatt den ut av ovnen til du deler den opp.

Takk for svar:)

Jeg har god tid da jeg ikke skal bruke den før i morgen så jeg kan langtidssteke den!

Hvor lav varme syns du jeg skal han den på da?

Takk:)

Skrevet (endret)

160/180/200 grader?

Endret av Jane F.
Gjest nextlife
Skrevet
Takk for svar:)

Jeg har god tid da jeg ikke skal bruke den før i morgen så jeg kan langtidssteke den!

Hvor lav varme syns du jeg skal han den på da?

Takk:)

Da ville jeg hatt den på 70 grader, som jo er det kjernetemperaturen skal være. Da vil den bare stå å bli saftig og god. Vil tro du kan beregne ca 3-4 timer på dette, den vil jo ikke bli overstekt uansett hvor lenge du har den i ovnen.

Stek den gjerne i leirgryte, stekepose eller ildfast skål med aluminiumsfolie på, da vil all væske samle i steken og formen, og steken blir ennå mer saftig, og kraften kan du bruke til å koke saus.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Da ville jeg hatt den på 70 grader, som jo er det kjernetemperaturen skal være. Da vil den bare stå å bli saftig og god. Vil tro du kan beregne ca 3-4 timer på dette, den vil jo ikke bli overstekt uansett hvor lenge du har den i ovnen.

Stek den gjerne i leirgryte, stekepose eller ildfast skål med aluminiumsfolie på, da vil all væske samle i steken og formen, og steken blir ennå mer saftig, og kraften kan du bruke til å koke saus.

Tusen takk :blomst:

Da setter jeg i gang da....Har nyinnkjøpt steketermometer!

:klemmer:

Gjest nextlife
Skrevet
Tusen takk :blomst:

Da setter jeg i gang da....Har nyinnkjøpt steketermometer!

:klemmer:

Lykke til :) Steketermometer er en lur ting å ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...