Solskinnsbolla Skrevet 28. mai 2008 #1 Del Skrevet 28. mai 2008 Vi må pusse opp kjøkkenet og jeg lurer på om jeg kan male når jeg er gravid. Det blir jo en god del stank! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 28. mai 2008 #2 Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg ble frarådet å oppholde meg i rom/hus hvor det ble malt da jeg var gravid. Gassene var vist ikke noe bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanbto Skrevet 29. mai 2008 #3 Del Skrevet 29. mai 2008 gassene er ikke noe bra nei. vi har malt stort sett pusset og malt opp hele huset, og det har vært veldig vanskelig for meg å holde meg unna da dette har stått på i over ett år. har i tillegg malt en god del, mest før jeg fant ut at det ikke var helt bra..men iallefall. hadde jeg valgt på nytt igjen ville jeg brukt oljemaling. vannbasert maling sier alle er så bra fordi den avgir mindre gasser ved påføring, mens den derimot kan stå og avgi gasser i opptil to år om man ikke "baker" ut gassene. oljemaling derimot avgir mest gasser de to første døgnene, og etter det er det meste borte vekk. oljemalingen kan jeg ikke lukte mer i huset, mens den vannbaserte stinker stadig, og det er 4-5mnd siden vi malte (har ikke "baket" ut enda, siden vi ikke skal flytte inn riktig enda heller). så min anbefaling (basert på erfaring, ikke at jeg er ekspert på området..) er å få mannen til å male med oljemaling, evt. du selv også med maske og alle vinduer åpne), og deretter holde deg unna rommet i noen dager. søk på nettet, eks. gravid + maling, da finner du mange tips om dette lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 29. mai 2008 #4 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg har også hørt dette med at den vannbaserte gasser lenge etterpå, men sambo som er kjemiker og jobber med farlig avfall skjønner ikke hvordan det skal gå an med tanke på hva som er i malinga og hvordan den oppfører seg når den tørker... Men han skulle sjekke det opp i hvertfall. Min erfaring er at oljemaling stinker i flere uker, har pusset opp flere leiligheter de siste årene, og i den ene måtte vi bruke oljemaling på veggene pga panel - disse gjorde vi unna først og de stinket fremdeles da vi startet med veggene vi malte med vannmaling flere uker senere (vi hadde luftet godt i mellomtida). Oljemaling er jo rene løsemidler så det er jo ikke så rart at det gasser endel. Hva er forresten å "bake ut"? Aldri hørt begrepet før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissi Skrevet 29. mai 2008 #5 Del Skrevet 29. mai 2008 Enig med innlegget over. Jeg syns også oljemalingen sitter igjen i mndsvis. Kjenner ikke antydning til malingslukt hvor vi har brukt vannbasert maling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #6 Del Skrevet 29. mai 2008 Kjenner ikke antydning til malingslukt hvor vi har brukt vannbasert maling. Vannbasert maling lukter ikke lenge, men avgir gasser lengre enn oljemalingen pga at den bruker lenger tid på herdingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 29. mai 2008 #7 Del Skrevet 29. mai 2008 Er visst ingen selvfølge at oljebasert avgasser mindre over tid enn vannbasert: Inneklima.com sier dette: Akrylmaling Dette er maling og lakk med akrylharpikser (polymerer av akrylsyreestere og lignende). Malingene finnes ofte som vannbaserte blandinger (akryllateksmaling). Akrylmalinger er meget vannfaste, vaskbare og værbestandige. Akryllakker er klare eller fargede lakker med akrylharpikser. De er meget vannfaste og gulner ikke. Avgassinger innendørs kan ikke fritas for helseeffekter, men kunnskap mangler. Oljemaling Moderne løsemiddelholdige malinger inneholder ikke bare løsemidler, oljer og fargestoff, men er likesom vannbasert maling oftest tilsatt andre kjemikalier, inklusive biocider. Løsemiddelkomponenten representerer risiko for yrkesmalere som utsetter seg for løsemidlene regelmessig gjennom mange år, men ikke på noen måte for bruk til oppussing hjemme etc Under maling må det være god ventilasjon/utlufting. I motsatt fall kan det opptre hodepine, men ikke løsemiddelskade! Disse malingene har tidligere gitt fra seg det meste av avgasser/løsemidlene i løpet av noen få døgn, men moderne oljebaserte malinger er nå mer komplisert sammensatt og kan avgi avgasser gjennom lang tid i tillegg til at de avgir særlig mye flyktige organiske forbindelser (VOC) de første døgn. Forskning ved NBI (Ingunn Milford Johannesen i hovedoppgave våren 1994) har vist mye VOC-avgassing i hele 60 døgn - det kan ta 8 uker før VOC-avgassing er nede på samme nivå som for vannbasert maling! Dette sier allergiviten.no (utarbeidet i samarbeid med NAAF): Risiko for løsemiddelskader var noe av grunnlaget for at det ble utviklet vannbaserte malinger. De avgir ingen eller svært lite løsemiddelgasser. Vannbaserte malinger er imidlertid sammensatt av mange kjemiske stoffer som også kan avgasse. De første produktene avgasset ganske mye over lengre tid. Det er senere utviklet vannbaserte malinger med redusert innhold av skadelige kjemikalier og med lav avgassing. De kalles "annen generasjons vannbasert maling". Nå er også mange løsemiddelbaserte malinger på samme måte som de vannbaserte malingene blitt tilsatt flere kjemikalier som kan avgasse langsommere og lengre enn løsemidlene. Naturmalinger har ingen bevislige fordeler, kanskje en del ulemper (spesielt for allergikere). Og dette er fra Helsenytt Fordelen med oljebasert maling er at disse vanligvis har kort herdetid, og derfor gir mindre inneklimaproblemer etter påføring. Avgassingen skjer ofte i løpet av noen timer til dager mens malingen tørker. Vannbaserte malinger avgir vanligvis lite gasser under selve påføringen, men har ofte lengre herdetid - og kan avgi gasser til romluft over lengre tid. Det er viktig å presisere at det også her finnes gode og dårlige produkter. Det foregår dessuten kontinuerlig produktutvikling som tar sikte på å utvikle mer helsevennlige produkter. Undersøkelser har vist at en del nye vannbaserte malinger faktisk avgir mindre avgasser enn mange oljebasert produkter - også over tid. Konklusjonen må vel være at man bør velge vannbasert kvalitetsmaling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 29. mai 2008 #8 Del Skrevet 29. mai 2008 Står noen tips om saken her og: http://www.nbbl.no/45694/Side/Bruk_milj%F8merket_maling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 29. mai 2008 #9 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg spurte legen min samt mange fargehandlere, og jeg mailet både til Jotun og Scanox (leverandør av Butinox maling). Alle var enige: vannbasert maling er greit, så lenge du ikke blir uvel. Oljebasert maling er fy-fy. Jeg overlot oljemalingen til mannen, og var ikke inne i huset på 10 dager etter siste strøk. Jeg malte med vannmaling selv, like mye som jeg ville ha gjort før graviditeten. Gjenstår å se om det har gitt skade på barnet, da... Det finnes ikke så mye forskning på området, det har vel problemer med å finne frivillige prøvekaniner. Fikk et tips om å oppsøke "Foreningen for gravide malere" i Danmark, men klarte aldri å spore dem opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå