Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har begynt å blogge litt, sånn for moro skyld. Har fått med meg at det er noe som heter copyright, og at vi ikke har lov å bruke bilder av ting og tang her på kg. Jeg lager blant annet collager hvor jeg bruker bilder jeg finner rundt på nettet, på alt fra shoppesider som hm og panduro, til mer private bilder jeg kommer over via google bildesøk. Hva har man lov til og ikke? Hva må gjøres for at det skal bli lovlig? Må man hele tiden lenke til siden man har funnet fra?? Jeg er helt grønn på dette området, kan noen please forklare det så enkelt som mulig? Så blir jeg såå takknemlig! :)
Gjest En annen mann Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har begynt å blogge litt, sånn for moro skyld. Har fått med meg at det er noe som heter copyright, og at vi ikke har lov å bruke bilder av ting og tang her på kg. Jeg lager blant annet collager hvor jeg bruker bilder jeg finner rundt på nettet, på alt fra shoppesider som hm og panduro, til mer private bilder jeg kommer over via google bildesøk. Hva har man lov til og ikke? Hva må gjøres for at det skal bli lovlig? Må man hele tiden lenke til siden man har funnet fra?? Jeg er helt grønn på dette området, kan noen please forklare det så enkelt som mulig? Så blir jeg såå takknemlig! :) Rent lovlig sett har man ikke lov til å bruke materiale som er publisert av andre uten deres samtykke. Når det gjelder bildene du nevner du har tatt fra KG/andre kommersielle nettsteder, så er det mulig at noen vil reagere på dette. Private bilder er også opphavsrettslig beskyttet, men jeg vil nok mene at det er betydelig mindre sjanse for reaksjoner på dette. For private bilder er det også lovgivning rundt avbildning av personer i situasjoner som kan tolkes som pinlig eller krenkende, så vær forsiktig med dette. Jeg ville sjekket lovdata.no for å scanne over lovverket rundt publisering av digital informasjon. For å være helt lovlig ville jeg kanskje sendt en e-post til de som har lagt ut bildene og bedt om tillatelse, der man også forklarer grunnen til at du har lyst å publisere. Er ikke sikker på om man _må_ oppgi kildene på siden du publiserer på, men jeg ville gjort det. Gjerne slikt man gjør for ordens skyld.
Gjest Gjest*trådstarter Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Takk for svar. For å understreke så er det ikke bilder av personer jeg bruker, jeg har heller ikke brukt bilder fra kg. Det er mer bilder av klær og hobbyting og blomster og møbler osv.osv. Er det lov å legge ut bilde av feks en jakke fra H&M sånn uten videre? Eller må man linke til? Sende mail til H&M og spørre om tillatelse? :klø: Beklager mine duste spørsmål her men jeg vil gjerne forstå dette..
Gjest En annen mann Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Takk for svar. For å understreke så er det ikke bilder av personer jeg bruker, jeg har heller ikke brukt bilder fra kg. Det er mer bilder av klær og hobbyting og blomster og møbler osv.osv. Er det lov å legge ut bilde av feks en jakke fra H&M sånn uten videre? Eller må man linke til? Sende mail til H&M og spørre om tillatelse? :klø: Beklager mine duste spørsmål her men jeg vil gjerne forstå dette.. Rent lovlig sett har du nok ikke lov til å legge ut et bilde av en jakke fra H&M, de har strengt tatt copyright på det. Jeg vil tro det er tvilsomt at de skulle reagere på det, i praksis kan man jo se på det som reklame for dem selv. Men for å være 100% lovlig må man ha tillatelse.
Gjest 722F63 Skrevet 1. juni 2008 #5 Skrevet 1. juni 2008 Det heter å låne, når du bruker noe du har tillatelse til å bruke. Det heter å stjele, når du bruker noe du ikke har tillatelse til å bruke. Hvis du ikke eier bildet, eller har tillatelse til å bruke bildet fra den som eier bildet, så kan du ikke bruke bildet. Så enkelt er det. Det har vokst fram en kultur blant bloggere, der det virker som om de tror at hvis de bare lenker til der de fant bildet, så kan det brukes. Men dette er altså ulovlig. Når du stjeler et bilde på internett, så er sannsynligheten for å bli oppdaget svært liten. Og om du skulle bli oppdaget, så er sannsynligheten for at eieren av bildet bryr seg, også svært liten. Med mindre du har tjent penger på bildet da. Men er det greit å stjele, bare fordi du kommer unna med det?
Yummy_Mummy Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Det beste er da å linke til bildet der det er opprinnelig.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 Det heter å låne, når du bruker noe du har tillatelse til å bruke. Det heter å stjele, når du bruker noe du ikke har tillatelse til å bruke. Hvis du ikke eier bildet, eller har tillatelse til å bruke bildet fra den som eier bildet, så kan du ikke bruke bildet. Så enkelt er det. Det har vokst fram en kultur blant bloggere, der det virker som om de tror at hvis de bare lenker til der de fant bildet, så kan det brukes. Men dette er altså ulovlig. Når du stjeler et bilde på internett, så er sannsynligheten for å bli oppdaget svært liten. Og om du skulle bli oppdaget, så er sannsynligheten for at eieren av bildet bryr seg, også svært liten. Med mindre du har tjent penger på bildet da. Men er det greit å stjele, bare fordi du kommer unna med det? Ro deg ned nå, Francois. Det er ikke tyveri når ikke "offeret" taper noe på handlingen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Med mindre det er gitt ut under for eksempel creative commons har du ikke lov til å bruke det, egentlig.
Gjest Joakim Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 Hei, http://creativecommons.org/ Bilder og det du måtte finne der kan du bruke fritt. Og det er ikke lite å velge mellom. Anbefaller at du tar en titt på de sidene du har lenket bilder til og se om de har en policy på det. Av og til er det fotografer som eier bildene og tar betalt av selskaper for å bruke de i reklamer osv. Når det gjelder private bilder av dine venner, vil jeg anbefalle at du enten spør vennene dine om lov eller setter en passordsperre eller en eller annen mekanisme som hindrer at alle kan se de. Veldig kjipt hvis noen på den andre siden av verden bruker dine høykvalitets bilder i kommersielle sammenhenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå