Gå til innhold

Begynt å tisse på seg igjen... :-(

Thomasine

Anbefalte innlegg

Nå har poden begynt å tisse på seg igjen... :-(

For noen uker siden ble han storebror, og han er vel en av de stolteste, må dere vite... :lol: :D

Men nå de siste dagene har han begynt å tisse i buksa igjen...

Han er nå 5 1/2 år og har vært "rein" siden han var 4...

Vi har bevisst gitt ham mest oppmerksomhet. Den minste skjønner ikke mye enda, og gjester som har kommet på besøk har fått beskjed om vår tankegang!! Vi er flinke til å finne på ting med ham, sammen alle sammen, alle tre uten babyen og bare med mamma eller pappa. Det jeg prøver å si er at vi har prøvd å "se" hvordan han kan se på ting - han skulle ikke ha grunn til å føle seg oversett!!

Er den nye babyen årsak til uttissingen, eller er det rett og slett det at han ikke har tid i all lekingen?! Han har ikke vondt noe sted - den muligheten er allerede utelukket - han har ikke vondt!!

Han tisser ikke bare litt heller - det virker som om han slipper ut alt!

Noen som har tips eller kan hjelpe oss på annen måte...?!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ja den minste er årsaken til tissingen.Du kan prate med helsestasjon eller barnehage og de vil si det samme.Jeg hadde det samme prob når minstegutten ble født.Da begynte jenta å tisse på seg igjen. Selv om du gir eldstemann oppmerksomhet, så ser også den store hva som må til for å få oppmerksomhet,nemlig tisse på seg.Man skifter bleie,vasker,steller,bærer,ammer og duller med den minste og den store ser alt det der. Det ble mange skift og mye mer klesvask i fryktelig mange mnd etterpå, men ta det med ro, det er helt normalt.Ikke mas om det, for de må ikke tro at det er noe galt med dem.De er store i forhold til minstemann, men fortsatt liten og sjalu på det nye familiemedlemmet.

gi det tid og ha tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg begynte også med det da jeg ble storesøster. Jeg fant ut at "jeg er jo ikke så stor enda", så jeg trengte bleier, besteme jeg, og tissa i buksa. Mamma ga meg bleier da, og det hele varte ei uke, så var jeg lei av disse bleiene, det var klumpete og ubehagelig. (Jeg var faktsik bare 1 år og 8 måneder da min bror ble født, et par måneder eldre når han kom hjem (han lå i kuvøse en stund grunnet altfor tidelig fødsel) men jeg brukte ikke bleier altså. Og fant fort ut at det ikke var så kjekt. like greit å være stor likevel...)

Jeg begynte også å rote med språket. Det tok noe lengre tid å rydde opp i. En ting jeg husker dette med "settehale". Ingen som skjønner hva det er? Hva om jeg sier "gyngesett" også da? Jeg sa "sett" i stedet for "hest". Jeg var stolt storesøster og glad i min bror. Ville ham aldri noe vondt, passet godt på ham. Men, ville vel være lita selv likevel.

Det blir jo lett fokus på at man er STOREsøster/bror. Og man føler seg ikke noe eldre fra en dag til den neste selv om mamma får en baby, så hvorfor er man plutselig blitt så STOR, mot sin egen vilje?

Dette er nok en helt naturlig reaksjon, som antakelig går over ganske fort. Han er 5 1/2 år. Han innser nok fort nok at våt truse/bleie faktsik ikke er så spennende i lengden... Bytt på ham ofte, eller gi ham bleie, du vet hva som er best (ikke så lett med bleie på så store unger?) og forklar ham kanskje at han er "mammas lille go'gutt" enda, selv om mamma har et enda mindre barn også? Det ordner seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :)

Jeg ser at det er helt normalt og at dette snart går over, allikevel er det fryktelig slitsomt og jeg må ta meg i nakken for ikke å bli ordentlig sint på han... :-( Jeg har sagt at jeg vil ha en stor gutt og en liten og at han er den store !!! Da smilte han - han vil ikke ha bleie som den lille... :wink: Igår gikk det bra - men da passet jeg på å spørre ham ofte nok!!

Ja, vi får håpe det gir seg snart!! Kanskje det er over allerede ?! Vi får se hvordan det gikk i barnehagen i dag... ;) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Hvis dette ikke gir seg etter en tid, vil jeg anbefale homeopat. Mitt barn hadde samme problemet og etter å ha prøvd "alt", gikk vi til homeopat og fikk hjelp. Dette er ganske dyrt, men det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sliter vi også med. Tror det er et forsøk på å få oppmerksomhet. Regner uansett med at det går seg til etterhvert! Håper i allefall det! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...