Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei! Jeg vet at jeg har sett nettsider ta opp problematikken rundt samsvarsbøying i slike tilfeller som i overskriften min, men jeg kan ikke finne igjen noe, verken hos Hegge, Språkrådet eller ordnett.no. Kan noen hjelpe meg til å finne et sted hvor regelene er nedfelt? På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 28. mai 2008 #2 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er noko som heiter full samsvarsbøying og forenkla samsvarsbøying. Elevar kan nytte forenkla samsvarsbøying, da det er å rekne som sideformer, medan lærarar o.l. skal nytte full samsvarsbøying. Til dømes "Dei er ferdige" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 29. mai 2008 #3 Del Skrevet 29. mai 2008 Er det faktisk lov for skolelever å totalt overse samsvarsbøying? Er 'Er dere sliten og sulten?' helt OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 1. juni 2008 #4 Del Skrevet 1. juni 2008 Ja, det er visst det. I og med at det står som sideform har elever lov til å bruke det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #5 Del Skrevet 1. juni 2008 Då eg gjekk på vidaregåande fekk vi beskjed om at vi kunne bruka sideforma, men at dei helst såg at vi ikkje gjorde det. Eg gjekk sista året av videregåande i fjor forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå