Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Jeg hadde tenkt å søke om startlån fra kommunen, som de fleste som søker, så er dette min eneste sjangse til å få egen bolig nå. Hva nå? Kan det hende at bankene her kan tilby noen muligheter for de som ellers fanges opp av Husbankens startlån?
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Det er faktisk ikke de fleste som søker om Startlån. Et av kriteriene for å få Startlån, er at du alt har forsøkt å få lån gjennom vanlige banker. Så prøv å søke i en vanlig bank, først du. Det de fleste førstegangskjøpere søker om, er "førsthjemslån". Det er lån gjennom vanlig bank, men med litt gunstigere vilkår, f.eks. laveste rente eller 100% lånefinansiering. PS: Hva mener du med at kommunen ikke har Startlån? Trodde alle kommuner har det?
Gjest Gjest her også Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Det er faktisk ikke de fleste som søker om Startlån. Et av kriteriene for å få Startlån, er at du alt har forsøkt å få lån gjennom vanlige banker. Så prøv å søke i en vanlig bank, først du. Det de fleste førstegangskjøpere søker om, er "førsthjemslån". Det er lån gjennom vanlig bank, men med litt gunstigere vilkår, f.eks. laveste rente eller 100% lånefinansiering. PS: Hva mener du med at kommunen ikke har Startlån? Trodde alle kommuner har det? Min kommune tilbyr heller ikke Startlån. Og hvis man prøver å starte på nytt etter flere år med dårlig økonomi og diverse inkasso og betalingsanmerkninger, så får man ikke vanlig lån i vanlig bank. JEg ble tipset om å søke startlån, men det brukes ikke i min kommune. Nå vurderer jeg å flytte til en annen kommune og søke der.
Gjest vimselot Skrevet 31. mai 2008 #4 Skrevet 31. mai 2008 (endret) Jeg trodde startlån tilbys i alle kommuner, men det er ikke alle kommuner som har innført at du kan søke elektronisk via internet ennå og da må du benytte skjema som du kan laste ned fra bl.a. husbankens nettsider. Startlån må du søke gjennom kommunen, men det er egentlig Husbanken som yter lånet. http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/S...en%20bolig.aspx Det er opp til kommunen om du får innvilget startlån, som du kan lese i linken over. Det stilles visse krav til din økonomi og livssituasjon, din betjeningsevne av evt lån m.m. Endret 31. mai 2008 av vimselot
Gjest Gjest igjen Skrevet 31. mai 2008 #5 Skrevet 31. mai 2008 Her er info fra min kommunes hjemmeside, som du ser må man selv skaffe 80% finansiering, og da er jeg helt ute, siden jeg har 1 betalingsanmerkning igjen. Og dermed får jeg ikke lån i bank. Jeg får ikke engang refinansiere mitt nåværende lån som jeg har oppfylt til punkt og prikke i 5 år... "Startlån gis normalt som et ”topplån” på eks. 20 % i tillegg til lån i bank. Kommunens forventninger til brukeren: Skaffe til veie nødvendige vedlegg og opplysninger til utfylling av søknaden, samt ordne grunnfinansiering i sin bank på 80 %-finansiering – dette må bekreftes av banken." Dermed blir jeg sittende i et forhold som nå er bare "vi bor tilfeldigvis sammen" uten noen utsikter til å kunne bryte ut og starte livet mitt på nytt...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #6 Skrevet 31. mai 2008 Startlån gis normalt som et ”topplån” på eks. 20 % i tillegg til lån i bank. Kommunens forventninger til brukeren: Skaffe til veie nødvendige vedlegg og opplysninger til utfylling av søknaden, samt ordne grunnfinansiering i sin bank på 80 %-finansiering – dette må bekreftes av banken." Det står at startlån normalt gis som topplån, men det er ikke en absolutt regel.
Gjest Gjest igjen Skrevet 31. mai 2008 #7 Skrevet 31. mai 2008 Startlån gis normalt som et ”topplån” på eks. 20 % i tillegg til lån i bank. Kommunens forventninger til brukeren: Skaffe til veie nødvendige vedlegg og opplysninger til utfylling av søknaden, samt ordne grunnfinansiering i sin bank på 80 %-finansiering – dette må bekreftes av banken." Det står at startlån normalt gis som topplån, men det er ikke en absolutt regel. I samtale med kommunen kom det klart frem at de forventer at man skaffer 80% selv og så kan man vurderes for startlån for topp 20%, så kan man ikke skaffe banklån, far man heller ikke startlån....
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #8 Skrevet 1. juni 2008 Trådstarter her: NEI, alle kommuner tilbyr ikke startlån.. Beskjeden fra min kommune var at de, "dessverre ikke hadde knyttet seg opp mot denne ordningen med Husbanken." Denne ordningen er valgfri for kommunene, og min kommune trenger rett og slett ikke tror jeg, rift om eiendommer uansett.. Bittert når ALLE de grensende kommunene tilbyr det:( Fordi om bankene tilbyr førstegangslån, så tror jeg neppe jeg får annet enn avslag i en privat bank. Det er jo hovedhensikten ved startlån i Husbanken, at det nettopp skal fange opp de vanskeligstilte i samfunnet, de som ellers ikke får lån i vanlige banker. Huff:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå