Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sendte en mail til matportalen.no som gir kostholdsråd for gravide. Jeg er opptatt av å spise sunt og være aktiv, og vil jo følge råd og tips om riktig kosthold under graviditet for barnets skyld. Men det må vel være måte på hvor mange forhåndsregler man skal ta?

Blir helt skremt jeg....

Dette skrev jeg:

Jeg leser at man ikke skal spise frukt og grønnsaker som ikke er skylt i fare for å bli smittet av toxoplasmaparasitter.Men hva ligger i skylt? Hvor grundig, kaldt/varmt vann?

Det er jo ikke greit å vite hvordan maten er behandlet når man spiser ute. Skal snart til Hellas, gravid i 7 uke da. Hvor stor sjangs er det for få smitten?

Vil jo spise sunt, deilig med salater og frukt og grønt.

Dette svaret fikk jeg:

Hei Vannet må holde 70-80 grader om varmen skal drepe eventuelle bakterier/parasitter. Dvs at frukten blir kokt. Gni litt godt på fruktskallet under rennende vann kalt/lunkent vann så bør jordrester e.l være fjernet.

I utlandet bør du ikke spise frukt med skall. I mange land er vannet i springen ikke trygt å drikke. Du kan derfor ikke vaske den og være trygg. Spis kun frukt som du selv har skrelt. Ikke spis salat/ferdig oppkuttet fruktsalat på restauranter el.

Her kan du lese mer om kostholdsråd på reise utenlands http://matportalen.no/Matportalen/artikler...reise_utenlands

Som gravid bør du være ekstra oppmerksom i utlandet. Se også de øvrige kostholdsrådene til gravide

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Her kan du lese mer om Toxoplasma http://matportalen.no/Matportalen/artikler...r_og_parasitter

Hilsen Redaksjonen Matportalen

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg var i Hellas da jeg var gravid. Gikk så fint atte.

Vanlig håndhygiene. Vann fra flaske. Men spiste salat og frukt og annen mat.

Regner jo med de har skylt maten for jordrester da!

Skrevet

Man skal vel ikke regne med så veldig mye når det gjelder andres hygiene... det vet en jo lite om.

Jeg unngikk salat. Drakk bare vann fra flaske (men det gjorde jo alle andre også). Spiste bare frukt som jeg skrelte selv. Og unngikk mat som ikke var ordentlig stekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville faktisk ikke ha spist salat/fruktsalat på restauranter i syden. Men jeg er litt nervøs av meg tror jeg :rodme: Men vet ikke om det er "farligere" i utlandet enn her i Norge da. Jeg kjøper jo påsmurte rundstykker hos bakeren o.l..

Skrevet

Dette er jo ikke noe nytt? "Kok det, skrell det eller kast det", har jo blitt anbefalt i årevis.

Jeg unngår alle salater og frukter som jeg ikke selv har skrelt når jeg er i utlandet. Eller, jeg gjør ikke det når jeg er i "vestlige" land som har det relativt likt med Norge når det gjelder hygiene. Aner ikke hvordan det er i Hellas.

Jeg drikker aldri springvann, men det er bare fordi jeg ikke gidder å bli dårlig i magen av ny bakterieflora, og ikke fordi det er farlig.

Har opplevd å bli dårlig 2 ganger da jeg slurvet litt med disse reglene, gidder ikke få ferien ødelagt av sånt lenger.

Hadde jeg vært gravid, hadde jeg nok tatt litt ekstra forholdsregler ja.

Skrevet

Trodde salat var litt sånn "fyfy" på "sydenferie" uansett jeg, ettersom den eventuelle skylling den har vært gjennom, ofte er gjort med springvannet som magene våre ikke er så glade i?

Som gravid på ferietur utviser man "STRENGE sydenregler". Så jeg hadde nok tenkt meg om hvor jeg spiste salat i Hellas, for å si det sånn.

Og å skylle all frukt og grønnsaker skikkelig her hjemme også, det er jo helt normalt, om man er gravid eller ei...

Men, man koker da ikke eple før man spiser det, flickan? Eller skreller man det? Den regelen du ramser opp har jeg ikke hørt. Jeg SKYLLER tomat, og spiser uten å skrelle den... Lager salat, og man kan ikke skrelle salatblader, og jeg koker dem ikke...

Skrevet
Men, man koker da ikke eple før man spiser det, flickan? Eller skreller man det? Den regelen du ramser opp har jeg ikke hørt. Jeg SKYLLER tomat, og spiser uten å skrelle den... Lager salat, og man kan ikke skrelle salatblader, og jeg koker dem ikke...

Nei, det gjør man ikke :) Men dette gjelder jo kun i utlandet, dvs at hvis du ikke kan koke eller skrelle det, skal man heller ikke spise det. Da utgår salat og tomat på ferieturer hvis man er av den forsiktige typen.. Frukter som epler skreller man, eller vasker i flaskevann.

Søsteren min følger aldri disse reglene, og hun reiser verden rundt og blir aldri dårlig.. Jeg har slurvet noen ganger og blitt skikkelig dårlig.. Selv i land som Italia. Men jeg har generelt litt svakt immunforsvar, og får lett virus og infeksjoner. Så det varierer nok fra person til person.

Men hadde jeg vært gravid i utlandet på ferie (om man bor der over lengre tid venner man seg jo til bakteriekulturen), hadde jeg nok fulgt den regelen slavisk, forsiktig som jeg er.. :sjenert:

Skrevet

På ferie i utlandet som gravid hadde nok jeg også gjort det ja...

Jeg spiste litt salat i fjor sommer på Malta da, selv om vi bare drakk flaskevann (det var dog ikke pga at vannet der er så farlig tror jeg, men fordi ALLE drikker flaskevann der, springvannet deres er avsaltet sjøvann, og det er ikke noe godt, så de innfødte også kjøper vann der. Hva de vasket salaten i vet jeg ikke...) Men, da var jeg ikke gravid da.

I år tilbringer vi sommeren hjemme, så da vasker jeg frukten min, og lager salaten min, som normalt. Vasker alltid salat og frukt godt (ehh, pleier ikke vaske jordbær, men tror jeg gjør det i sommer, mannen gjør jo det om han får tak i dem til vanlig også, jeg er bare ikke vant til det...)

Skrevet

Helt enig i at men skal ta ekstra forhåndsregler i utlandet. I mange år har vi hørt om ikke spise rosa kylling etc. Å holde seg unna ikke gjennomstekt kjøtt, og upastauriserte melkeprodukter er greit og konkret. Unngå katter er også greit å forholde seg til...

Men hvis man skal unngå salat/fruk som da ikke er kokt stekt - hvordan skal man klare gardere seg 100 % mot det hvis man ikke tilbereder maten fra bunnen av selv?

Kan kantinedama ha klappet en katt og tilberedt maten uten å vaske seg på hendene først? Da er ikke den maten trygg.

Har servitøren vært i kontakt med salat som kan ha jordbakterier og tatt på din tallerken og overført baktteriene til den?

Jeg har vært i Hellas (og endel andre land) rundt 15 ganger, og har aldri blitt dårlig i magen eller syk av mat. Og man kan drikke vann der ( i hvert fall om man ikke er gravid da), men det smaker bare ikke like godt.

Redd ferien går med til bekymringer i stedet for å nyte denne tiden som gravid for første gang.... :sjenert:

Skrevet

Det er da ikke så vanskelig å unngå salat? Nå var vi på Cran Canaria i januar, og det var ikke mye salat å se på restaurantene der synes jeg.

Og frukt kan du jo spise.... banan, eple som du skreller osv. Skjønner ikke helt problemet. :klø:

Hvis du ikke vil bekymre deg er det jo bare å la være å spise det. Tror ferien din blir like fin allikevel.

Gjest gabriela
Skrevet

Det er ikke FARLIG å drikke vann fra springen i Hellas, men jeg ville ikke anbefalt å drikke mye av det da det inneholder klor. Det smaker litt som bassengvann ;)

Skrevet
Det er da ikke så vanskelig å unngå salat? Nå var vi på Cran Canaria i januar, og det var ikke mye salat å se på restaurantene der synes jeg.

Og frukt kan du jo spise.... banan, eple som du skreller osv. Skjønner ikke helt problemet. :klø:

Hvis du ikke vil bekymre deg er det jo bare å la være å spise det. Tror ferien din blir like fin allikevel.

Det er veldig stor forskjell på menyen i Hellas og Gran Canaria;-)

Kjøtt, fisk og grønt.

Som jeg skriver i starten er jeg opptatt av å spise så sunt mulig, jeg vil ikke legge på meg for mye. Men slanker meg ikke så det er sagt.

Derfor ønsker jeg å spise salat fremfor hvitt brød, pizza, paste etc. i hvert fall til lunsj.

Ifølge rådet jeg gjenga i første inlegg, dør ikke disse bakteriene før ved 70-80 grader, det holder derfor ikke å skylle frukt i flaskevann med mindre det er kokt.

Skrevet

Uansett, toxo bakterie så er det ikke sikkert moren blir sykt selvom barnet blir det.

Du bør ihvertfall ta en blodprøve før du drar. Så har du mulighet til å sjekke om du blir smittet senere.

Ja mattilsynets regler er strenge... så får du vurdere selv hvor stor risikoen er for å bli smittet.

Skrevet

Joda, selvfølgelig er det stor forskjell i menyen, men kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å unngå salat allikevel. Du kan spise frukt som er SKRELT. For eksempel banan, eple, meloner ,kiwi osv. Da er det vel ikke så vanskelig å lage en fruktsalat til lunsj?

Skrevet
Uansett, toxo bakterie så er det ikke sikkert moren blir sykt selvom barnet blir det.

Du bør ihvertfall ta en blodprøve før du drar. Så har du mulighet til å sjekke om du blir smittet senere.

Ja mattilsynets regler er strenge... så får du vurdere selv hvor stor risikoen er for å bli smittet.

Det er for tidlig i svangerskapet å få påvist ev. antistoffer.

Synd mattilsynets bare kan advare mot mulige sykdommer etc. og skjærer alle land overe en kam. Skjønner de kan få problemer om de gir anbefalinger også...

Skrevet

Antistoffer mot toxoplasmose har man da i kroppen dersom man har hatt toxpolasmose (hvilket mange har fått i sandkassa...) uansett om man er gravid eller ei....

Skrevet
Antistoffer mot toxoplasmose har man da i kroppen dersom man har hatt toxpolasmose (hvilket mange har fått i sandkassa...) uansett om man er gravid eller ei....

Dette var beskjeden fra legen min i hvert fall, be om å få ta blodprøve før avreise.

Om man er smitten tidligere, er man jo immun, og kan ikke få smitten igjen, i så fall er det jo ikke noe problem å spise de "forbudte matvarene"...

Skrevet

Du kan jo koke salaten om det såå viktig å spise det. :ler: Jeg personlig synes det er lettere å bare unngå det.

Koke/steke-regelen er vel først og fremst ment på kjøtt av ymse slag. De viktigst årsakene til smitte er rått kjøtt, katteavføring og for dårlig vasket frukt og grønt. Det holder fint å vaske frukt og grønt i flaskevann så lenge man gjør det grundig. Det viktigster er å få bort jord. Problemet kommer når man skyller grønnsakene i vann med ukjent bakterieflora. Direkte farlig er det nok ikke, men dette er altså generelle råd for å forebygge turist-diare, som kan ødelegge ferien ganske kraftig, og i ytterste konsekvens være uheldig for barnet, selv om dette sikkert sjelden.

Jeg synes ikke mattilsynet kom med for hysteriske råd, all den tid dette faktisk er de rådene de alltid har til nordmenn i utlandet. Som gravid, ville jeg tatt dette ekstra nøye.

Er ikke så vanskelig å unngå salat, og nesten all frukt kan skrelles.

Skrevet
Du kan jo koke salaten om det såå viktig å spise det. :ler: Jeg personlig synes det er lettere å bare unngå det.

Koke/steke-regelen er vel først og fremst ment på kjøtt av ymse slag. De viktigst årsakene til smitte er rått kjøtt, katteavføring og for dårlig vasket frukt og grønt. Det holder fint å vaske frukt og grønt i flaskevann så lenge man gjør det grundig. Det viktigster er å få bort jord.

Oj, litt småspydig...

Ifølge rådet jeg fikk, som nevnt tidligere også dør parasittene først ved 70-80 grader, så ja ifølge dette rådet - da må faktisk alt kokes..

Men du vet kanskje bedre?

Skrevet
Oj, litt småspydig...

Ifølge rådet jeg fikk, som nevnt tidligere også dør parasittene først ved 70-80 grader, så ja ifølge dette rådet - da må faktisk alt kokes..

Men du vet kanskje bedre?

Var ikke meningen å være spydig, skulle bare tulle litt ;) Beklager.

Jeg er jo ikke uenig i det. Men man koker da ikke salat, det smaker jo sikkert dritt. Da lar man være å spise det. Det har vært budskapet mitt hele tiden. Jeg vet ikke bedre enn mattilsynet, jeg bare sier meg enig og at dette ikke er ekstremt. De sier ikke at frukten skal kokes, men påpeker at den vil bli det om du bruker så varmt vann som behøves for å drepe parasitter. I utgangspunktet er det tilstrekkelgi å skylle frukten i rennende vann for å fjerne jordrester(som er der smitten sitter), men i utlandet er det som sagt ikke alltid god nok kvalitet på drikkevannet og derfor bør man istedet skrelle. Derfor anbefaler de deg å ikke spise frukt som du ikke selv har skrelt.

Du har fått generelle råd fra mattilsynet for retningslinjer i utlandet, og du synes de var vel strenge. Men det er klart det er forskjell på landene. Land i den vestlige verden kan man sannsynligvis være litt mindre forsiktig enn om du f.eks er på landsbygda i Malaysia. Sannsynligvis kommer mye av frukten fra akkurat de samme stedene som de som selges i Norge gjør, det er lov å bruke sunn fornuft i tillegg. Som jeg har skrevet tidligere, jeg vet ikke hvordan det spesifikt er i Hellas, har aldri vært der. Men jeg kan se for meg at det i noen tilfeller vil være tilstrekkelig å skylle eplet i rent flaskevann. Dette er selvsagt helt opp til deg å vurdere hvilke sjanser du vil ta.

Utdrag fra svaret ditt fra mattilsynet:

Hei Vannet må holde 70-80 grader om varmen skal drepe eventuelle bakterier/parasitter. Dvs at frukten blir kokt. Gni litt godt på fruktskallet under rennende vann kalt/lunkent vann så bør jordrester e.l være fjernet.

I utlandet bør du ikke spise frukt med skall. I mange land er vannet i springen ikke trygt å drikke. Du kan derfor ikke vaske den og være trygg. Spis kun frukt som du selv har skrelt. Ikke spis salat/ferdig oppkuttet fruktsalat på restauranter el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...